6.3 Introduktion til analysedesign, politologisk kildekritik og videnskabsteori


Sidst redigeret: 15/8-2007   grafik   Udgave: 2006/2007 Samf 

 


6.3 Introduktion til analysedesign, politologisk kildekritik og videnskabsteori
Fagelement: Politologisk fagelement, del af Politologisk Grundmodul

Indhold
Faget rummer en grundlæggende introduktion til politologiens analyseværktøjer og tankegange og til samfundsvidenskabelig videnskabsteori og politologisk kildekritik. Faget fokuserer på relationen mellem teori og empiri og på, hvordan forskellige analysedesign bidrager til ny teoretisk og empirisk viden, og analyserer forskellige former for akademisk og videnskabelig argumentation. Faget tilstræber at give de studerende et videnskabsteoretisk fundament til kritisk at belyse analysedesign og relationen mellem teori og empiri, og hvordan viden skabes. På den baggrund sigter faget mod at sætte de studerende i stand til at argumentere på et akademisk niveau og til at tage kritisk stilling til politologisk relevante kilder og argumenter.

Kompetenceprofil/Målbeskrivelse
Introduktion til analysedesign, politologisk kildekritik og videnskabsteori giver de studerende
  • indsigt og træning i brugen af grundlæggende politologiske værktøjer til kritisk at analysere og vurdere forskellige former for primære og sekundære kilder, herunder deres analyseniveau, og hvilken type viden, de kan skabe
  • kendskab til årsagssammenhænge og forskellige definitioner af teoribegrebet, herunder hypoteser og deres indbyrdes relation
  • indblik i idealtyper og typologier
  • forudsætninger for at ’læse’ samfundet gennem en politologisk optik
  • basal indsigt i akademisk diskussion med internt konsistente argumenter, gennem argumentationsanalyse
  • grundlæggende forståelse for forskellige videnskabsteoretiske retninger og deres betydning i en samfundsvidenskabelig forskningsproces
Kriterier for målopfyldelse
Målsætning for Introduktion til analysedesign, politologisk kildekritik og videnskabsteori er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:
  • bruge grundlæggende politologiske værktøjer til kritisk at analysere og vurdere forskellige former for primære og sekundære kilder, herunder deres analyseniveau, og hvilken type viden de kan skabe
  • demonstrere grundlæggende indsigt i årsagssammenhænge og forskellige definitioner af teoribegrebet, herunder hypoteser og deres indbyrdes relation
  • demonstrere grundlæggende indsigt i idealtyper og typologier
  • afkode og fremstille samfundsforhold ud fra en politologisk optik
  • demonstrere indsigt i principper for argumentationsanalyse af akademisk diskussion
  • demonstrere indsigt i og evne til at reflektere over forskellige videnskabsteoretiske retninger og deres betydning i en samfundsvidenskabelig forskningsproces.

Omfang
Faget udgør 5 ECTS.


Litteratur
Pensum udgør 600 sider og er fælles for alle studerende. Pensum fastsættes af studienævnet.

Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen finder sted i efterårs- og forårssemestre og udgør i alt 40 timer. Undervisningen består af en kombination af holdundervisning og forelæsninger.

Eksamensform
Forløbet i introduktion til politologisk kildekritik bestås gennem udarbejdelse af en obligatorisk skriveøvelse. Forløbet i analysedesign/videnskabsteori bestås gennem udarbejdelsen af en obligatorisk skriveøvelse. Begge forløb og faget som helhed bedømmes internt som ”Bestået/Ikke bestået”. Faget vil ikke fremgå af eksamensbeviset, før begge forløb er bestået.



Københavns Universitet