6.9 Metode 2


Sidst redigeret: 15/8-2007   grafik   Udgave: 2006/2007 Samf 

 


6.9 Metode 2
Fagelement: Samfundsvidenskabeligt fagelement, del af Udvidet Samfundsvidenskabeligt Modul.

Indhold
Faget indeholder, i forlængelse af Metode 1, en bredere og mere nuanceret gennemgang af samfundsvidenskabelig metode i teori og praksis, herunder især med henblik på, at de studerende bliver i stand til at give velfunderede og konsistente analyser af forskellige former for data. Faget går i dybden med præmisserne for og teorierne bag kvalitative og kvantitative metoder, og belyser, hvordan disse tilgange kan kombineres i gennemførelsen af komplicerede analyser inden for større eller mindre forskningsdesigns. I forlængelse af Metode 1 giver faget desuden en indføring i statistik og anvendelse af kvantitative analyseredskaber med særlig henblik på multivariate analyser (fx regressionsanalyse). En indføring i komparativ metode og caseudvælgelse er tillige en del af Metode 2.

Kompetenceprofil/målbeskrivelse
Metode 2 giver de studerende·         et grundigt og nuanceret kendskab til kvalitative og kvantitative metoder samt muligheder og begrænsninger i forbindelse med at kombinere kvalitative og kvantitative tilgange
  • kendskab til forskellige former for metodeanvendelse og forskningsstrategier, hvorved de studerende opnår teoretiske og praktiske færdigheder i relation til centrale overvejelser i forskningsprocessen
  • indsigt i og praktisk erfaring med at gennemføre politologiske og andre samfundsvidenskabelige analyser af konkrete forhold på baggrund af kvalitativt og kvantitativt datamateriale og under hensyn til krav om videnskabelighed
  • en grundig indføring i anvendelsen og behandlingen af statistisk materiale via statistisk software
  • en grundig indføring i metoden bag komparative casestudier
  • grundlag for kritisk at vurdere egne og andres forskningsresultater

Kriterier for målopfyldelse

Karakter

BetegnelseBeskrivelse
12Fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets målBesvarelsen er systematisk og stringent struktureret og disponeret. Besvarelsen er udtømmende med præcis brug af fagets metoder og metodiske begreber i teori såvel som praksis. Der vises en høj grad af selvstændig refleksion, hvor forståelsen for de metodiske problematikker kommer til udtryk aktivt, sammenhængende og systematisk.
7God præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del manglerBesvarelsen er struktureret og disponeret, således at fagets grundlæggende og væsentlige metoder og metodiske begreber anvendes i teori såvel som praksis. Metoder og begreber anvendes i noget omfang systematisk, sammenhængende og aktivt.
02Tilstrækkelig præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets målBesvarelsen er løst struktureret og disponeret, men med flere af fagets metodiske begreber, der anvendes i teori såvel som praksis. Metoder og begreber anvendes i ringe omfang aktivt og systematisk.
 

Omfang
Faget udgør 10 ECTS.

Litteratur
Pensum udgør 700 sider og er fælles for alle studerende. Pensum fastsættes af studienævnet.

Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen finder sted i forårssemestre og udgør i alt 52 timer. Undervisningen består af en kombination af holdundervisning, øvelsestimer og årgangsforelæsninger.

Eksamensform
Faget bestås gennem en skriveøvelse, der bedømmes ”Bestået/Ikke bestået”, og en karakterbedømt mundtlig eksamen med ekstern censur.

Bemærkninger
Faget kan vælges som tilvalgsfag på bacheloruddannelsen eller som valgfag på bacheloruddannelsen. Det er en forudsætning for at tage Metode 2, at man har bestået Metode 1.



Københavns Universitet