Fagelement: Samfundsvidenskabeligt fagelement.
Mål
Fagets formål er, i forlængelse af Metode 1, at give de studerende en bredere og mere nuanceret indsigt i samfundsvidenskabelig metode i teori og praksis, herunder især med henblik på at de studerende bliver i stand til at give velfunderede og konsistente analyser af forskellige former for data. Faget vil gå i dybden med præmisserne for og teorierne bag kvalitative og kvantitative metoder, samt hvordan disse tilgange kan kombineres i gennemførelsen af komplicerede analyser inden for større eller mindre forskningsdesigns. I forlængelse af Metode 1 vil faget desuden give en grundigere indføring i statistikkens teori og anvendelse, mens den kvalitative del vil inkorporere flere tilgange i forhold til Metode 1 (f.eks. observations- og diskursanalyse).
Kompetenceprofil
Metode 2 giver de studerende
- et grundig og nuanceret kendskab til kvalitative teorier og metoder, deres respektive præmisser, samt muligheder og begrænsninger i forbindelse med at kombinere kvalitative og kvantitative tilgange
- kendskab til forskellige former for metodeanvendelse og forskningsstrategier. I forbindelse hermed opnår de studerende teoretiske og praktiske færdigheder i relation til centrale overvejelser i forskningsprocessen
- indsigt i og praktisk erfaring med at gennemføre politologiske og andre samfundsvidenskabelige analyser af konkrete forhold på baggrund af kvalitativt og kvantitativt datamateriale og under hensyn til krav om videnskabelighed
- en grundig indføring i anvendelsen og behandlingen af statistisk materiale
- rutine i anvendelsen af forskellige IT-hjælpemidler i forbindelse med generering og bearbejdning af data
Omfang
Faget udgør 10 ECTS.
Litteratur
Pensum udgør 700 sider og er fælles for alle studerende. Pensum fastsættes af studienævnet.
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen finder sted i forårssemestre og udgør i alt 52 timer. Undervisningen består af en kombination af holdundervisning, øvelsestimer og årgangsforelæsninger.
Eksamensform
Faget bestås gennem en skriveøvelse, der bedømmes bestået/ikke bestået, samt en karakterbedømt mundtlig eksamen med ekstern censur.
Bemærkninger
Det er en forudsætning for at tage Metode 2, at man har bestået Metode 1.
|