Gennem uddannelsesforløbet, som finder sted i et forskningsmiljø, opnår den studerende grundlæggende indsigt i de centrale problemstillinger, processer og forhold, som behandles i politologi og samfundsvidenskab, samt i de teorier og metoder og det begrebsapparat, der anvendes inden for felterne. Mere præcist sigter uddannelserne mod at udvikle følgende kompetencer:
Faglige kompetencer
En kandidat med tilvalg i samfundsfag
- har en omfattende og bred viden inden for områderne statskundskab, international politik, politisk teori, samfundsvidenskabelig metode, sociologi og økonomi – og deres respektive felt, teorier og begreber
- kan gennemføre selvstændige analyser af teoretiske arbejder og konkrete forhold inden for disse områder
- er i stand til at inddrage viden i sin forståelse af samfundsvidenskabelige forhold og problemstillinger, samt foretage en kvalificeret udvælgelse af samfundsvidenskabelige teorier og metoder i forbindelse med konkrete studier
Intellektuelle kompetencer
En kandidat med tilvalg i samfundsfag kan
- sætte sig ind i et nyt stofområde, samt udvælge de centrale problemstillinger inden for det
- forbinde teori og empiri
- anvende kriterier for at bedømme kvaliteten af videnskabeligt arbejde
- tænke analytisk og arbejde systematisk i forhold til alsidige problemstillinger
- tage ansvar for og strukturere egen læring
Praktiske kompetencer
En kandidat med tilvalg i samfundsfag har erhvervet kompetence til at
- formidle problemstillinger, synspunkter og resultater i en fagligt/professionel såvel som offentlig sammenhæng – mundtligt såvel som skriftligt
- anvende IT-redskaber og statistisk metode til behandlingen af datamateriale
- gennemføre interviews med henblik på at anvende dem i en videnskabelig sammenhæng
- anvende IT-redskaber i forbindelse med litteratur- og informationssøgning
Kompetenceprofilen varierer naturligvis afhængig af om der tages et grundtilvalg på 45 ECTS, et tilvalg på i alt 90 ECTS eller et tilvalg på i alt 120 ECTS. Der skal derfor tages forbehold for de områder, der opnås specifikke kompetencer indenfor samt for omfanget af de intellektuelle kompetencer.
Kompetenceprofilens forskellige elementer er beskrevet mere detaljeret under fagbeskrivelsen for de enkelte fagelementer på uddannelsen (kapitel 6).
|