6.1.1 Første år


Sidst redigeret: 14/10-2005   grafik   Udgave: 2005/2006 Samf 

 


6.1.1 Første år
Økonomiske Principper I (6 ects)

Formål: Faget introducerer centrale økonomiske emner og giver en bred, simpel indføring i grundlæggende økonomisk tankegang. I faget gennemgås en række fundamentale økonomiske principper, som er vigtige for økonomisk beslutningstagen (for husholdninger, virksomheder, offentlige institutioner, politikere etc.) samt for forståelse af økonomiens funktionsmåde. En bred økonomisk forståelse kræver kendskab til to delområder: såkaldt mikroøkonomi og makroøkonomi. ØPI fokuserer primært på mikroøkonomiske aspekter. Her beskrives, hvordan husholdninger og virksomheder foretager beslutninger, samt deres interaktion via et marked. Kurset giver bl.a. et indblik i markedsmekanismens funktionsmåde, fordele og ulemper ved et frit marked, reguleringspolitik, gevinster ved international handel, betydningen af forskellige varekarakteristika og betydningen af forskellige konkurrenceformer.

Undervisningsform: Pensum vil primært blive gennemgået ved forelæsninger, mens der ved øvelsestimer laves opgaver eller diskuteres økonomiske spørgsmål. Forelæsningerne vil også indeholde forskellige gæsteforedrag. Endelig skal man som studerende deltage i et par enkelte computerbaserede økonomiske eksperimenter i vores it-lab. Formålet med eksperimenterne er at illustrere økonomiens funktionsmåde i praksis og sammenholde dette med den økonomiske teori.

Formelle krav: I tilknytning til holdundervisningen vil der i semestret blive stillet skriftlige opgaver. Opgaverne, som diskuteres på holdene efter besvarelsen, er dels hjemmeopgaver, dels de såkaldte lynprøver, der besvares under eksamenslignende forhold. Bemærk, at tre af de stillede opgaver (incl. lynprøver) skal være afleveret og godkendt af holdlæreren som forudsætning for at kunne gå til eksamen. Eksamensform: 2 timers skriftlig eksamen med ekstern censur på 20% af besvarelserne.

Økonomiske Principper II (6 ects)

Forventede forudsætninger: Deltagelse i kurset forudsætter viden svarende til, at man har taget faget Økonomiske Principper I.

Formål: Faget introducerer centrale økonomiske emner og giver en bred, simpel indføring i grundlæggende økonomisk tankegang. I faget gennemgås en række fundamentale økonomiske principper, som er vigtige for økonomisk beslutningstagen samt for forståelse af økonomiens funktionsmåde. En bred økonomisk forståelse kræver kendskab til to delområder: såkaldt mikroøkonomi og makroøkonomi. ØPII fokuserer primært på makroøkonomiske aspekter. Dvs. spørgsmål som: Hvad bestemmer den samlede produktion i samfundet? Hvorfor udvikler økonomien sig så ujævnt over tid, og hvilke muligheder har man for at stabilisere økonomien via økonomisk politik? Hvorfor bliver de nominelle priser ved med at stige (også kaldet inflation) over tid, og hvorfor har nogle lande oplevet inflationsrater på fx 100% om måneden? Er underskud på betalingsbalancen et problem? Hvad er penge, hvem styrer den samlede pengemængde i samfundet, og hvordan påvirker dette økonomien?

Undervisningsform: Pensum vil primært blive gennemgået ved forelæsninger, mens der ved øvelsestimer laves opgaver eller diskuteres økonomiske spørgsmål. Forelæsningerne vil også indeholde forskellige gæsteforedrag.

Formelle krav: I tilknytning til holdundervisningen vil der i semestret blive stillet skriftlige opgaver. Opgaverne, som diskuteres på holdene efter besvarelsen, er dels hjemmeopgaver, dels de såkaldte lynprøver, der besvares under eksamenslignende forhold. Bemærk, at tre af de stillede opgaver (incl. lynprøver) skal være afleveret og godkendt af holdlæreren som forudsætning for at kunne gå til eksamen.

Eksamensform: 2 timers skriftlig eksamen med ekstern censur på 100% af besvarelserne.

Samfundsbeskrivelse 1 (8 ects)

Formål: Formålet med undervisningen i samfundsbeskrivelse 1 (SAMF1) er at sikre den studerende indsigt i og forståelse for udviklingen af det danske samfund, med henblik på at opbygge en selvstændig stillingtagen til danske samfundsforhold i en international belysning. Denne selvstændighed skal opnås gennem opbyggelse af kompetence i anvendelse af den samfundsbeskrivende metode, der i princippet består af fire elementer, idet den studerende skal være i stand til at:

  • Finde relevant statistisk data eller statistik for et vilkårligt samfundsrelevant område.


  • Bearbejde og fremstille data til nye statistikker.


  • Præsentere og beskrive indholdet i statistikkerne.


  • Analysere og forklare baggrunden for den iagttagne udvikling el. lign. i det tilgængelige materiale.


Undervisningsform: Forelæsninger og holdundervisning. I forbindelse med undervisningen stilles der løbende mindre skriftlige statistiske opgaver. Formålet med disse er dels at støtte den mundtlige gennemgang af stoffet, dels at opøve en almindelig færdighed i brugen af det foreliggende samfundsbeskrivende materiale.

Formelle krav: Der stilles der derudover to større hjemmeopgaver, som vil hænge tæt sammen med gennemgangen af pensum, herunder i datamodulet. Desuden afholdes under eksamenslignende forhold en 7 timers tag-hjem lynprøve med udgangspunkt i datamodulet. Den stilles via hjemmesiden og afleveres efter aftale med holdunderviserne. For at kunne gå til eksamen i SAMF1 skal man have godkendt både de to hjemmeopgaver samt lynprøven.

Eksamensform: 7 timers individuel tag hjem eksamen med ekstern censur på 20 % af besvarelserne.

Samfundsbeskrivelse 2 (6 ects)

Forudsætning: Samfundsbeskrivelse 2 (SAMF2) bygger videre på undervisningen i SAMF1, og det er en forudsætning, at den studerende har bestået SAMF 1 for at kunne fortsætte på SAMF 2.

Formål: Formålet med undervisningen i SAMF2 er med udgangspunkt i SAMF1, at den studerendes udbygger sin indsigt i og forståelse for udviklingen af det danske samfund, med henblik på at opbygge en selvstændig stillingtagen til danske samfundsforhold i en international belysning. Denne selvstændighed skal opnås gennem opbyggelse af kompetence i anvendelse af den samfundsbeskrivende metode, der i princippet består af fire elementer, idet den studerende skal være i stand til at:

  • Finde relevant statistisk data eller statistik for et vilkårligt samfundsrelevant område.


  • Bearbejde og fremstille data til nye statistikker.


  • Præsentere og beskrive indholdet i statistikkerne.


  • Analysere og forklare baggrunden for den iagttagne udvikling el. lign. i det tilgængelige materiale.


Undervisningsform: Forelæsninger og holdundervisning. I forbindelse med undervisningen stilles der løbende skriftlige statistiske opgaver. Formålet med disse er dels at støtte gennemgangen af stoffet, dels at opøve en almindelig færdighed i brugen af det foreliggende samfundsbeskrivende materiale.

Formelle krav: Derudover stilles der en større hjemmeopgave, som vil hænge tæt sammen med gennemgangen af pensum. Desuden afholdes to lynprøver i løbet af semesteret. Dels en mindre lynprøve først i semesteret med udgangspunkt i spotopgaven til eksamen. Dels en større lynprøve med udgangspunkt i såvel spotopgaven som tag-hjem opgaven. Det er obligatorisk at få godkendt både den større hjemmeopgave samt de to lynprøver for at kunne gå til eksamen i SAMF 2.

Eksamensform: 2 timers spoteksamen efterfulgt af en 24 timers individuel tag hjem eksamen.

Matematik 1 (7 ects)

Formål: Undervisningen i Matematik 1 bygger direkte på gymnasiets undervisning vedrørende elementær geometri, funktioner og differentialregning og har som formål, at de studerende får kendskab til infinitesimalregning og klassisk matematisk analyse i et sådant omfang, at de kan anvende matematikken til at formulere og løse en række (simple) problemstillinger inden for økonomisk teori.

Emner: Emnerne på Matematik 1 er: funktioner af en reel variabel, polynomier, rationale funktioner, specielle funktioner (logaritme- og eksponentialfunktioner), differentiabilitet og regneregler for differentiation, integralregning for kontinuerte funktioner af en reel variabel (herunder stamfunktionsproblemet og infinitesimalregningens hovedsætning), konkave og konvekse funktioner af en reel variabel, Taylors formel, uendelige rækker (herunder betalingsrækker), differensligninger af 1. orden, funktioner af flere reelle variable, partielle afledede, optimeringsproblemer for funktioner af to reelle variable, implicit givne funktioner, elasticitet (herunder partielle elasticiteter), samt homogene og homotetiske funktioner.

Undervisningsform: Forelæsninger og regneøvelser.

Formelle krav: I løbet af semesteret skal studenterne i grupper på 3-4 personer udarbejde 2 projektrapporter med tilhørende opgaver. Besvarelserne rettes af holdlærerne, og der gives en karakter efter 13-skalaen. For at kunne indstilles til eksamen i Matematik 1, skal man have godkendt begge projekter, dvs. have opnået en karakter på mindst 6 ved bedømmelsen af begge projekter. Disse karakterer er vejledende, og indgår ikke ved karaktergivning til eksamen.

Eksamensform: Mundtlig eksamen med ekstern censur.

Matematik 2 (7 ects)

Formål: Undervisningen i Matematik 2, der er en videreførelse af undervisningen i Matematik 1, har til formål at øge studenternes matematiske abstraktionsniveau og give dem et bedre og mere dybtgående matematisk overblik, så de selvstændigt kan benytte matematiske metoder i økonomisk teori og analysere komplekse problemstillinger. Desuden skal de have mulighed for at anvende avancerede matematiske it-programmer til behandling af nogle konkrete, matematiske problemstillinger.

Emner: Emnerne på Matematik 2 er moderne lineær algebra (reelle talvektorrum med indre produkt, matricer herunder echelonmatricer, echelonsætningen, lineære ligningssystemer løst ved Gauss-elimination, regulære matricer, determinanter, egenværdiproblemet, spektralteori, kvadratiske former, konvekse mængder) og klassisk matematisk analyse (sædvanlige differentialligninger af 1. orden, konkave og konvekse funktioner af flere reelle variable, kvasikonkave og kvasikonvekse funktioner, optimeringsteori for funktioner af flere reelle variable, optimering under bibetingelser, Lagrangeproblemet).

Undervisningsform: Forelæsninger og regneøvelser.

Formelle krav: I løbet af semesteret skal studenterne i grupper på 3-4 personer udarbejde 2 projektrapporter med tilhørende opgaver. Projektbesvarelserne rettes af holdlærerne, og der gives en karakter efter 13-skalaen. Karaktererne er vejledende og indgår ikke ved karaktergivning til eksamen. Desuden afholdes der kort før semesterets afslutning en skriftlig prøveeksamen af 4 timers varighed. Prøveeksamen rettes af holdlærerne, og der gives en karakter efter 13-skalaen. For at kunne indstilles til eksamen i Matematik 2, skal man have bestået prøveeksamen og begge projekter, dvs., at de opnåede karakterer alle skal være mindst 6.

Eksamensform: 4 timers skriftlig eksamen med ekstern censur på 100 % af besvarelserne.

Erhvervsøkonomi (12 ects)

Formål: Faget erhvervsøkonomi tjener et dobbeltsidigt formål. Det giver for det første den grundige forståelse af en erhvervsvirksomhed, som er nødvendig for at forstå en moderne markedsøkonomi. Selv om faget udgør et selvstændigt emneområde, vil linierne til de øvrige økonomiske fag, især mikroteori, blive trukket op i forelæsninger og øvelser.

For det andet vil det sætte de studerende i stand til at løse en lang række erhvervsøkonomiske problemer i praksis. Der vil i undervisningen blive lagt vægt på at integrere opgaveregning og IT, især anvendes regnearksprogrammet EXCEL. En række af emnerne vil kunne uddybes ved valgfrie fag senere på studiet.

Indhold:
Internt regnskab og bogføring
Årsregnskab Investeringsteori
Investeringsteori
Finansiering
Organisationsteori
Produktionsteori med optimering, herunder Lineær Programmering
Omkostningsteori
Afsætningsøkonomi
Økonomistyring

Undervisningsform: Et koncentreret kursus med forelæsninger og øvelser.

Formelle krav: Der stilles i relation til øvelserne en 4 obligatoriske opgaver, hvoraf den ene foregår under eksamenslignende former. Af disse skal 3 være godkendt, for at den studerende kan gå til eksamen. Ved besvarelsen af opgaverne vil de studerende blive opfordret til at lave gruppebesvarelser med normalt 3 i en gruppe.

Eksamensform: 48 timers tag hjem gruppeeksamen med ekstern censur på 100 % af besvarelserne.

Danmarks økonomiske historie (4 ECTS)

Formål: Faget giver – sammen med faget Europe in the World Economy. An Economic History en introduktion til en række centrale problemstillinger indenfor økonomi belyst ved historiske cases. Blandt andet diskuteres årsagerne til økonomisk vækst eller stagnation i lyset af udviklingen i en række af nutidens rige lande. Forskellige forklaringer på voldsomme konjunkturudsving belyses. Som en vigtig del behandles udviklingen i internationale økonomiske relationer, det vil sige i handel, valutakurser og kapitalbevægelser.

Sammen med beskrivelsen af de faktiske forløb følger en kort indledende gennemgang af begreber, der vil blive uddybet sideløbende i faget Økonomiske Principper II eller senere i studieforløbet, f.eks. vækstregnskaber, IT og produktivitet, økonomisk politik og kriser, konkurrenceevne og valutakurs.

Udgangspunktet er Danmark som en lille åben økonomi med en placering blandt verdens rigeste lande. En række udefra kommende begivenheder har været med til at bestemme denne udvikling men også en række indenlandske forhold. F.eks. tales der i øjeblikket i Europa om en ”dansk model” for arbejdsmarked og velfærd.

Undervisningsform: Forelæsninger. Der undervises på dansk.

Eksamensform: En 24-timers individuel, tag-hjem eksamen, som afholdes efter afslutningen af undervisningen, dvs. midtvejs i semestret. Der er ekstern censur på 100 % af besvarelserne.

Europe in the World Economy. An Economic History (4ECTS)

Formål: Faget giver – sammen med faget Danmarks Økonomiske historie en introduktion til en række centrale problemstillinger indenfor økonomi belyst ved historiske cases. Blandt andet diskuteres årsagerne til økonomisk vækst eller stagnation i lyset af udviklingen i en række af nutidens rige lande. Forskellige forklaringer på voldsomme konjunkturudsving belyses. Som en vigtig del behandles udviklingen i internationale økonomiske relationer, det vil sige i handel, valutakurser og kapitalbevægelser.

Sammen med beskrivelsen af de faktiske forløb følger en kort indledende gennemgang af begreber, der vil blive uddybet sideløbende i faget Økonomiske Principper II eller senere i studieforløbet, f.eks. vækstregnskaber, IT og produktivitet, økonomisk politik og kriser, konkurrenceevne og valutakurs. Vi sammenligner forskelle i økonomisk vækst over tid og mellem lande i Europa over de seneste 200 år. Udviklingen i handel og valutakursregimer analyseres. Vi vil også vise, hvordan økonomisk politik har haft betydning for forløbet, blandt ved at analysere 1930’ernes krise og ved at undersøge konsekvenserne af frihandel kontra protektionisme i international økonomi.

Undervisningsform: Forelæsninger. Der undervises på engelsk.

Eksamensform: En 2-timers skriftlig eksamen, som afholdes efter afslutningen af undervisningen, dvs. i den almindelige eksamensperiode. Der er ekstern censur på 100 % af besvarelserne.



Københavns Universitet