Komparative Kulturstudier har som kerneområde studiet af samfund og kultur i et tværkulturelt perspektiv. Undervisningen foregår primært ud fra en antropologisk synsvinkel eller ud fra en tværfaglig vinkel med inddragelse af en eller flere af de øvrige fagdiscipliner, som rummes i Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier - sprog, religion og samfund. Inden for det brede empiriske genstandsfelt, instituttet dækker i tid og rum, er der stor variation, men også ligheder i den måde, hvorpå mennesker skaber kulturel betydning og organiserer sig socialt. På Komparative Kulturstudier sættes der fokus på disse forskelle og ligheder, og de anvendes analytisk i studiet af konkrete sociale og kulturelle processer. Gennem studiet opnås indsigt i, hvordan mennesker forskellige steder i verden forhandler, erfarer, konstruerer og udlever kultur, og hvordan kultur også er noget, der skaber og ændrer os, og hvordan måden, vi studerer disse forhold på, ligeledes ændrer sig over tid. Med det kultursammenlignende perspektiv søges også den faglige refleksion skærpet omkring måden, hvorpå viden om sociale og kulturelle forhold forskellige fra vore egne overhovedet opnås. Videnskabsteoretisk lægges der vægt på det gensidige forhold mellem det generelle og det specifikke; dvs. hvordan generelle, analytiske begreber kan anvendes i studiet af specifikke, empiriske cases, og hvordan konkrete studier kan ligge til grund for almene teorier. Målet er således ikke alene at gøre teoretiske betragtninger relevante og meningsfulde i konkrete kontekster, men også at bruge empirien til at give nye vinkler til de teoretiske diskussioner. De udbudte kurser, som især er funderet på samfunds- og kulturanalyser hentet fra instituttets genstandsfelt, søger alle at øge refleksiviteten omkring samfunds- og kulturvidenskabelig teori og metode. Et vigtigt formål er at fremme tværvidenskabelig tænkning og samarbejde mellem fag, således at nyskabende undervisningsformer og forskningsfelter inden for samfund, kultur, religion og sprog i et komparativt og diakront perspektiv kan etableres og øge forståelsen af de komplekse processer, vi er vidne til i verden i dag.
Praktiske oplysninger
Center for Komparative Kulturstudier
Kontakt: Se http://komparativekulturstudier.ku.dk/kontakt/
Centerleder: Professor, dr.phil. Esther Fihl, efihl@hum.ku.dk, tlf. 35328846
Undervisere: For oplysninger om Center for Komparative Kulturstudier og dets undervisere samt forskning, se www.komparativekulturstudier.ku.dk
Tilvalgsuddannelse i Komparative Kulturstudier: De udbudte kurser kan tages enkeltvis, men deres indhold er indbyrdes afstemt, så de også frit kan sammensættes til Tilvalgsstudiet i Komparative Kulturstudier (45 ECTS). En studerende, som har bestået eksamen svarende til 45 ECTS i Komparative Kulturstudier har ret til på sit eksamensbevis at få angivet, at vedkommende har gennemført Tilvalgsstudiet i Komparative Kulturstudier. Vælges praktik anbefaler vi kraftigt, at dette enten sker efter opnåelse af 15 ECTS i et af de udbudte kurser, eller at man samtidig med praktik følger et af de udbudte kurser.
Overbygningsstuderende: Overbygningsstuderende er velkomne på kurserne og vil få pensum og eksamen på overbygningsniveau efter Studieordning for Kandidattilvalg i Komparative Kulturstudier, 2008-ordningen.
Studienævn: Centerets studieaktiviteter hører til under Institut for Tværkulturelle og Regionale Studiers studienævn.
Studievejledning: Snorresgade 17-19, 3. sal, asien.studvejl@hum.ku.dk. For træffetid, se http://komparativekulturstudier.ku.dk/studievejledning/kontakt/
Eksamen: Datoer for eksamen, lokaler og afmelding vil blive bekendtgjort på Komparative Kulturstudiers hjemmeside.
Bibliotek: Leifsgade 33, 4. sal. En del relevante bøger findes også i de øvrige biblioteker i Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier.
Tompladsordning: Det er muligt under Åbent Universitet at melde sig til undervisning på komparative kulturstudiers dagkurser under "tompladsordning".