Kontaktperson: Anette Hagel-Sørensen, træffes tirsdag kl. 10-12, lokale 22.2.55, tlf. 35328398
En studerende med tilvalg i Dansk som andet- og fremmedsprog kan overordnet: Analysere, karakterisere og vurdere dansk som andet- eller fremmedsprog - talt eller skrevet af såvel voksne som unge - analysere, karakterisere og problematisere forskellige typer tekster af relevans for dansk som
- andet- og fremmedsprog - fx undervisningsmidler, styringsdokumenter, debatindlæg m.m.
- tilrettelægge forskning i emner i relation til dansk som andet- og fremmedsprog, som er såvel
- metodisk som teoretisk velfunderet
- anvende sin viden om dansk som andet- og fremmedsprog i egen tekst- og taleproduktion
- formidle sin faglige viden om området - herunder i uddannelse og efteruddannelse af
- undervisere
- perspektivere dansk som andet- og fremmedsprog historisk og internationalt
- indgå i og bidrage til forskning i dansk som andet- og fremmedsprog
- sætte spørgsmål af relevans for dansk som andet- og fremmedsprog ind i en tværfaglig
- sammenhæng afhængig af den studerendes grundfag
En studerende med tilvalg i Dansk som andet- og fremmedsprog kan også
- formidle og argumentere nuanceret
- anvende informationssøgning og e-læringssystemer
En studerende med tilvalg i Dansk som andet- og fremmedsprog har ikke undervisningskompetence i dansk som andetsprog. For at opnå denne skal den studerende bestå studiemønsterets modul Andetsprogspædagogik (15 ECTS-point) på kandidatuddannelsen.
Den andetsprogsfaglige profil indeholder kurser inden for følgende fire områder:
- Elevsprogsbeskrivelse
- Andetsprogstilegnelse
- Kultur og sprog
- Andetsprogspædagogik