uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Studiemønster i Dansk som andet- og fremmedsprog


Sidst redigeret: 17/11-2011   grafik   Udgave: Efterår 2012 Hum 

 


Kontaktperson: Anette Hagel-Sørensen, træffes tirsdag kl. 10-12, lokale 22.2.55, tlf. 35328398

En studerende med tilvalg i Dansk som andet- og fremmedsprog kan overordnet: Analysere, karakterisere og vurdere dansk som andet- eller fremmedsprog - talt eller skrevet af såvel voksne som unge
  • analysere, karakterisere og problematisere forskellige typer tekster af relevans for dansk som
  • andet- og fremmedsprog - fx undervisningsmidler, styringsdokumenter, debatindlæg m.m.
  • tilrettelægge forskning i emner i relation til dansk som andet- og fremmedsprog, som er såvel
  • metodisk som teoretisk velfunderet
  • anvende sin viden om dansk som andet- og fremmedsprog i egen tekst- og taleproduktion
  • formidle sin faglige viden om området - herunder i uddannelse og efteruddannelse af
  • undervisere
  • perspektivere dansk som andet- og fremmedsprog historisk og internationalt 
  • indgå i og bidrage til forskning i dansk som andet- og fremmedsprog
  • sætte spørgsmål af relevans for dansk som andet- og fremmedsprog ind i en tværfaglig
  • sammenhæng afhængig af den studerendes grundfag
En studerende med tilvalg i Dansk som andet- og fremmedsprog kan også
  • formidle og argumentere nuanceret
  • anvende informationssøgning og e-læringssystemer
En studerende med tilvalg i Dansk som andet- og fremmedsprog har ikke undervisningskompetence i dansk som andetsprog. For at opnå denne skal den studerende bestå studiemønsterets modul Andetsprogspædagogik (15 ECTS-point) på kandidatuddannelsen.

Den andetsprogsfaglige profil indeholder kurser inden for følgende fire områder:

  1. Elevsprogsbeskrivelse
  2. Andetsprogstilegnelse
  3. Kultur og sprog
  4. Andetsprogspædagogik
Semesterangivelse: Efterårs kursus
Elevsprogsbeskrivelse



Københavns Universitet