|
Udgave: |
Forår 2013 Hum |
Tilvalgskode: |
Se under Formål |
Årsværk: |
15 ECTS |
Semester: |
1 semester |
Institutter: |
SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie |
Undervisere: |
Karen A. Arnfred Vallgårda, e-mail: karenv@gmail.com |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum |
Første undervisningsgang: |
Mandag den 4.februar 2013, tid: 9-11, lok.: 16.1.8 |
Undervisnings- form: |
Holdundervisning /seminar |
Formål: |
Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse (fagelement 37) [HHIB00371E] (15 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen. |
Indhold: |
I langt de fleste europæiske kolonier har der været kristen missionsvirksomhed, og forskere har længe diskuteret om forholdet mellem de to former for vestlig ekspansion bør betegnes som symbiotisk, antagonistisk eller noget midt imellem de to yderpunkter.
Med afsæt i denne problematik undersøger kurset kristne missioner koloniale sammenhænge i det 19. og 20. århundrede. Som magtform opererede den moderne kolonialisme ikke alene på det formelle politiske/militære/økonomiske niveau, men også gennem mangfoldige kulturelle teknikker og processer. Nyere postkolonial historieskrivning har desuden vist, hvordan kolonialismen påvirkede den kulturelle udvikling, ikke alene i kolonierne, men også i metropolerne. Kurset undersøger i hvor høj grad europæiske kristne missioner medvirkede til at udbrede eller underminere kolonialismens kulturelle logikker, både i kolonierne og i hjemlandene. Centrale empiriske og teoretiske emner vil være vidensproduktion, kulturel udveksling og konflikt, hverdagsliv, følelsespolitik og intimsfærer sat i relation til produktionen og forandringen af sociale hierarkier og kategoriseringer som køn, race, kaste, klasse og alder.
De kristne missionærer beskrev i samtiden flittigt deres arbejde og interaktion med ”de indfødte”, og i arkiverne finder man også ind imellem breve forfattet af nye kristne. Gennem kritisk læsning af dette kildemateriale kan man få et enestående indblik i udvekslinger, konflikter, medspil og modstand i møderne mellem missionærer og missionsmodtagere samt i de større koloniale kontekster inden for hvilke disse udspillede sig.
Det primære geografiske fokus vil være på Indien, men med afstikkere til Jamaica, det sydlige Afrika, Sydøstasien, m.m.
Kurset er diskussionsbaseret og forudsætter aktiv og velforberedt deltagelse af alle studerende. Der vil løbende være hjemmeopgaver, som både kvalificerer undervisningen og forbereder de studerende på den endelige eksamen.
Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• reflektere nuanceret over relationen mellem europæisk kolonialisme og kristen mission i det 19. og 20. århundrede
• diskutere betydningen af centrale begreber som ”mission”, ”kolonialisme” ”sociale hierarkier”, ”race”, ”køn”, osv.
• kritisk analysere primære kilder til kristen missionsvirksomhed
• perspektivere missionshistoriske problemstillinger i forhold til nyere teorier om kolonialisme, sociale hierarkier og kategorier som køn, race, klasse, osv. |
Litteratur: |
- Ania Loomba: Colonialism/Postcolonialism. Oxon, New York, Routledge, 2005 (2nd edition).
- Missions and Empire. Ed.: Norman Etherington. Oxford University Press, 2005. |
Tilmelding: |
Undervisningstilmelding foretages i Selvbetjeningen på KUnet
[Blanketnavn: Historie, 4. semester: Omr. C, BA, Forår 2013]
Ordinær tilmeldingsperiode: 15. november til 3. december.
Eftertilmeldingsperiode: 28. januar – 11. februar.
I forbindelse med den ordinære undervisningstilmelding skal der vælges 4 af de 6 udbudte kurser i 37. Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse i prioriteret rækkefølge, hvis man vil være sikker på holdplads inden der åbnes for eftertilmeldingsperioden i Selvbetjeningen.
Resultatet af tilmeldingerne vil senest fremgå af Selvbetjeningen den 28. januar.
I Eftertilmeldingsperioden fremgår det af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser.
Visuelle guider til tilmelding, tjek af tilmelding, valg af hold og afmelding |
Eksamensform: |
Fagelement 37 [HHIB00371E] (15 ECTS):
Prøveform: Bunden, skriftlig hjemmeopgave. Prøven har form af besvarelse af et af eksaminator stillet spørgsmål. Opgaven kan udarbejdes af op til 5 studerende i fællesskab.
Censurform: Prøven er med ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt
valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):
Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske
kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om
samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.
Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.
Se Studieordningen.
Find mere information om eksamen på Bachelor-niveau. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Kursus hjemmeside: |
Når man har fået status Plads i Selvbetjeningen på KUnet kan der gå op til tre hverdage før der åbnes for adgang til kursusrummet i Absalon. Hvis man ikke efter tre hverdage er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr., fagelement og hold.
Log på Absalon via KUnet. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
23/1-2013 |