uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Tillid og kontrol: styringsredskaber i offentlig ledelse v/ Caroline Howard Grøn


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Caroline Howard Grøn (Fagkoordinator: Anders Esmark)

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Undervisningen vil foregå som en blanding af forelæsning, studenterinddragelse og caseanalyse af konkrete ledelsesværktøjer. Det forventes at deltagere i kurset laver et oplæg i løbet af kurset, ligesom det forventes at studerende møder frem til undervisning, har læst og deltager aktivt i diskussioner mv. Der vil i slutningen af forløbet blive afholdt et synopsisseminar, hvor det er muligt at diskuterer sin problemstilling med underviser og resten af holdet.

Formål: Fagets formål er primært at give de studerende teoretisk og analytiske værktøjer til at forstå ledelsesværktøjer, der kan findes i den offentlige sektor. Faget vil tage forskellige typer af ledelsesværktøjer under behandling, men det står den studerende frit for at skrive opgave om et ledelsesværktøj, der ikke bliver behandlet eller analysere en konkret implementering af et værktøj.

Indhold: Kurset tager teoretisk udgangspunkt i organisationsteori, specifikt hvordan tillid og kontrol kan bruges som analytisk fokus til at forstå ledelsesværktøjer. Først del af kurset fokuserer på at skabe et teoretisk fundament, der kan give en dybere forståelse af de ”ledelsestrends” der analyseres på anden del af kurset. Empirisk vil fokus både være på en dansk kontekst, men komparative studier samt ikke mindst en international administration som Europa-Kommissionen vil blive inddraget. Formået er at skabe en forståelse for hvordan kontekstuelle faktorer spiller ind, når et ledelsesværktøj skal implementeres. Faget vil endvidere lægge vægt på at inddrage metodiske overvejelser om videnskabsteori og forskningsdesign løbende i undervisningen. Faget er en teoretisk overbygning til forvaltning og international forvaltning på grunduddannelsen men med et særligt fokus på hvordan organisationers ledelse kan undersøges i praksis.

Kompetence- beskrivelse: Faget giver værktøjer til at analysere ledelsesværktøjer for derigennem at opnå en bedre forståelse af fordele og ulemper ved et specifikt ledelsesværktøj. Udover en bedre forståelse for forskellige teoretiske tilgange sigter faget på at være anvendelsesorienteret. Forskellige teoretiske tilgange vil blive sat i spil i forhold til empirien og intentionen er derigennem at styrke de studerendes analytiske egenskaber.

Faget giver en bedre forståelse af offentlig ledelse og vil derfor være anvendeligt i en lang række erhvervsmæssige sammenhænge.
Faget vil undervejs inddrage metodiske overvejelser i forbindelse med analyser af ledelse og vil i den sammenhæng kunne fungere forberedende til specialet.

Målbeskrivelse: Udbuddets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne:

Beskrive de vigtigste vilkår, der gør sig gældende for ledelse i en offentlig kontekst,
Præsentere hovedsynspunkter i organisationsteoretiske tilgange, specifikt i forhold til tillid og kontrol, og anvende disse til at analysere ledelse,
Identificere og sammenligne forskellige betingelser for analyse, metode og teori, som de kommer til udtryk i den diskuterede litteratur,
Selvstændigt anvende begreber, teorier og metoder i analyse af relevant empirisk materiale, Kritisk analyserer fordele og ulemper ved de forskellige analysestrategier, metoder og teorier, som de kommer til udtryk i litteraturen,
Vurdere relevansen af de forskellige analysestrategier, metoder og teorier, som de kommer til udtryk i litteraturen,
Relatere uenigheder og udviklinger i de forskellige tilgange til udviklingen i forvaltningsstudier generelt,
Reflektere over meta-teoretiske standarder for teorivalg og teoribedømmelse.

Kriterier for målopfyldelse

Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, dvs. hvor den studerende med ingen eller få og uvæsentlige mangler og på selvstændig og overbevisende måde er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Karakteren 7 gives for den gode præstation, dvs. hvor den studerende, om end med adskillige mangler, på sikker vis er i stand til at indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, dvs. den minimalt acceptable præstation, hvor den studerende kun usikkert, mangelfuldt og/eller uselvstændigt er i stand til indfri målbeskrivelsen for udbuddet.

Lærebøger: Nedenstående er eksempler på litteratur, der vil blive anvendt på faget:

Antonsen, Marianne and Torben Beck Jørgensen (1997): ‘The ‘Publicness’ of Public Organizations’ in Public Administration vol. 75, summer 1997, pp.337-357.

Bijlsma-Frankema, Katinka and Ana Cristina Costa (2005): “Understanding the Trust-Control Nexus” in International Sociology, vol. 20, no. 3, pp. 259-282.

Costa, Ana Cristina and Katinka Bijlsma-Frankeman (2007): “Trust and Control Interrelations: New Perspectives on the Trust Control Nexus” in Group and Organization Management Vol. 32, No. 4, pp. 392-406.

Das, T.K. and Bing-Sheng Teng (2001): “Trust, Control, and Risk in Strategic Alliances: An Integrated Framework” in Organization Studies, vol. 22, no. 2, pp. 251-283.

de Bruijn, Hans (2002): Managing Performance in the public sector. London: Routledge.

Dybdal Jensen, Frank (1998): Værdibaseret ledelse - styring mellem regler og visioner. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag.

Eisenhardt, Kathleen M. (1985): “Control: Organization and Economic Approaches” in Management Science, vol.32, no. 2, pp. 134-149.

Johnson, Phil (2003): Understanding Management Research: An Introduction to Epistemology. London: Sage Publications.

Le Grand, Julian (2003): Motivation, Agency and Public Policy: of knights and knaves, pawns and queens. Oxford: Oxford University Press.

Long, Chris P. and Sim B. Sitkin (2006): “Trust in balance: how managers integrate trust-building and task control” in Bachmann, Reinhard and Akbar Zaheer (eds.) (2006): Handbook of Trust Research. Cheltenham: Edward Elgar, pp. 87-106.

McCubbins, Mathew D., Roger G. Noll and Barry Weingast (1987): ”Adminsitrative Procedures as Instruments of Political Control” in Journal of Law, Economics, & Organization, Vol. 3, No. 2, pp. 243-277.

Möllering, Guido (2005): “The Trust/Control Duality: An Integrative Perspective on Positive Expectations of Others” in International Sociology, vol. 20, no. 3, pp. 283-305.

Osterloh, Margit and Bruno S. Frey (2000): “Motivation, Knowledge Transfer, and Organizational Forms”, Organization Science, vol. 11, no. 5 (Sep.- Oct., 2000), pp.538-550.

Ouchi, Wiliam G. (1980): ”Markets, Bureaucracies, and Clans” in Administrative Science Quarterly, Vol. 25, No. 1, (Mar., 1980), pp. 129-141.

Perry, James L. and Lois R. Wise (1990): “The Motivational Bases of Public Service”, Public Administration Review vol. 50, no. 3, pp 367-73.

Røvik, Kjell Arne (1998): Moderne organisasjoner. Trender i organisasjonstenkningen ved tusenårsskiftet. Bergen: Fagbokforlaget.

Scott, W. Richard (2003): Organizations. Rational, Natural, and Open Systems. Upper Saddle River: Prentice-Hall.

Faglige forudsætninger: Forvaltning og international forvaltning på grunduddannelsen.

Eksamensform: Mundtlig eksamen med synopsis.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 6/11-2012



Københavns Universitet