|
Udgave: |
Forår 2013 Samf |
ECTS points: |
10 ECTS |
Punkter: |
10 ECTS |
Semester: |
Forår 2013 |
Institutter: |
Sociologi |
Studieordning: |
KA Valgfag |
Uddannelsesdel: |
Kandidat niveau |
Kontaktpersoner: |
Henrik Højstrøm |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf |
Formål: |
Seminarets målsætning er at sætte den studerende i stand til efter endt undervisning at kunne (jf. indholdsbeskrivelsen):
• Redegøre for feltets hovedemner, begreber og dets betydning for organisationer
• Anvende, diskutere, analysere forskellige (konkrete) metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter.
• Præsentere løsninger på konkrete projekter/cases
• Diskutere betydningen af samt aspekter ved
• Diskutere af betydningen af god (projekt)ledelse
• Diskussion forskellen (teori og praksis) mellem management vs. ledelse
• Anvende og kombinere viden og teori om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt.
• Relatere emner fra Organisations- og arbejdspsykologien (herunder coaching) til at skabe bedre forståelse for projektarbejde og projektledelse
• Have indsigt i hvorledes teams, teamroller, teamdynamik bidrager til gennemførelse af projekter med flere personer involveret
Kurset har som overordnet formål, arbejde med projektledelse baseret på faglig indsigt og metoder forbundet med særlig de udfordringer, der er med projekter i rammerne af organisationer. Derfor vil teorien på kurset indeholde elementer fra organisationspsykologi, forvaltning samt mere managementinspirerede tilgange.
Deltagerne vil også få mulighed for at arbejde med oplevede udfordringer i eget projektarbejde og dermed med også at med finde praktiske løsninger herpå.
Kurset har til formål at introducere deltagerne til projektledelse som et disciplineret felt, med egne metoder og faglighed.
Kurset har til formål at præsentere et fag i udvikling, derfor er seminaret også kun en introduktion til arbejdet med projektledelse.
|
Indhold: |
Kursets indhold er søgt bygget op omkring en praktisk og caseorienteret tilgang til projektledelsesredskaber og projektdiscipliner. Indholdet på seminaret vil berøre:
• Redegørelse for feltet hovedemner, samt begrebet projektledelse og dets betydning for organisationer.
• Anvendelse samt diskussion af forskellige metoder/redskaber til at lede projekter og processer af en divers karakter
• Konkrete redskaber til systematisk at planlægge, strukturere, budgetlægge, tidsestimere, dokumentere, ressourceallokere, og evaluere projektindsatser samt større events og kampagner.
• Herunder: Praktisk brug af bl.a. Gantt chart, WBS (Work Breakdown Structure), Business cases.
• Gennemgå og diskutere faser i et projektforløb
• Diskussion af betydningen af god (projekt)ledelse
• Diskussion af (teori og praksis) Management vs. ledelse
• Anvende og kombinere viden om organisationers struktur, kultur og processer til at forklare, hvordan projekter i givne omgivelser ledes bedst muligt
• Organisations- og arbejdspsykologi (herunder coaching)
• Teams: Teamroller, teamdynamik og ledelse af teams
|
Kompetence- beskrivelse: |
Faget er relevant for studerende, der ønsker at:
• Tilegne sig relevant teori og metode til at kunne styre og lede projekter i rammerne af organisationer
• Opnå praktisk erfaring med: Projekttyper- og modeller, planlægning, projektfaser, work-flow-management, budgetlægning, ressourceallokering, team-ledelse, dokumentation, evaluering og opfølgning.
• I praksis at arbejde med konkrete projekter/cases. De studerende arbejder i teams
• Introduceres til projektlederrollen: herunder: Hvad er god ledelse, Ledelsesformer, ” Manager vs. Leder”
• Introduceres til elementer fra organisationspsykologien og management teori.
Der lægges vægt på at deltagerne får en anvendelsesorienteret tilgang til arbejdet med ledelse af projekter. Endvidere lægges vægt på at styrke færdigheder inden for præsentationsteknik, strukturering af projektforløb.
På denne baggrund ruster seminaret den studerende til at indgå i jobfunktioner som indbefatter projektarbejder, arbejde i teams og ikke mindst ledelse af netop projekter og teams. Derudover sigter seminaret på at gøre øvrige faglige kompetencer tilegnet på studiet anvendelige i rammerne af dominerende arbejdsformer i det private og i organisationer.
|
Lærebøger: |
Bason: Strategi og organisering af innovation, I: Velfærdsinnovation, 2007
Clegg, S. m.fl: Managing and Organizations – An introduction to theory and Practise, sage 2005
Clematide & Lassen red.: Virksomheden og det udviklende arbejde, Samfundslitteratur 1999
Davila m.fl: Learning innovation & Cultivating innovation, I: Making Innovation Work, 2006
Donnellon, A.; Leading Teams, Harvard Business School Press 2006
Duffy, M.G.: Managing Projects, Harvard Business School Press 2006
E. Schein: Organisationskultur og ledelse, Valmuen, 1994
Eriksen, M. m.fl: God Lean Ledelse, Børsens Forlag 2005
Graversen & Holt Larsen: Arbejdslivets psykologi, Hans Reitzels Forlag, 2004
Greve, C.: Offentlig Ledelse og Styrin, Jurist- og Økonomforbundets Forlag 2007
Grønhaug m.fl.: Ledelse i teori og praksis, Fagbokforlaget 2006
Heath, R.L. m.fl: Strategic Issues Management – Organizations and Public policy Challenges, Sage2009
Kaufmann & Kaufmann: Psykologi i organisasjon og ledelse, Fagbokforlaget(Norge) 2003
Kelley, T.: Ten Faces of innovation, Doubleday, 2005
Kelley, T.: The Art of Innovation, Doubleday, 2001
Lindegaard & Ryding Olsson: Power i projekter og portefølje, Jurist og Økonomforbundets forlag 2005
Madsen, F.: Projektledelse, Børsens Forlag 2006
Mintzberg, H. Structures in Fives – Designing effective organizations, Prentice Hall 1983
Mintzberg, H.: Managing, Prentice Hall 2009
Røvik, K.A.: Organisasjonsteori for offentlig sektor – instrument, kultur, myte, Universitetsforlaget 2004
Thylefors, I: Lederskab i velfærdsorganisationer, hans Reitzels Forlag 2008
|
Tilmelding: |
Kursustilmelding finder sted på selvbetjeningen på KUnet i perioden 15. november - 1. december 2012 – ved kursustilmeldingen bliver man automatisk tilmeldt eksamen.
Tilmelding som meritstuderende:
læs mere her
Tilmelding som selvbetalende studerende under Åben Uddannelse:
læs mere her
|
Faglige forudsætninger: |
Det forudsættes, at de studerende har grundlæggende færdigheder i brug af powerpoint og Excel. |
Eksamensform: |
Efter tilmelding til kurset er man automatisk tilmeldt eksamen. Er der flere eksamensformer skal man selv vælge eksamensform på selvbetjeningen på KUnet.
Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:
• Aktiv undervisningsdeltagelse med bestået/ikke bestået
Aflevering af eksamensopgaver:
Kl. 12.00 i sekretariatet (16.1.26) – For at se listen med afleveringsdatoer, klik venligst på nedenstående link.
Deadline for aflevering af skriftlige opgaver/handing in papers
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Max. 30 studerende |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
19/3-2013 |