uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Demokratisering - begreber, teorier og processer v/ Uffe Jakobsen


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Samf
Punkter: 10 ECTS

Semester:

Forår 2013
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Uffe Jakobsen (Fagkoordinator: Peter Nedergaard)

Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Samf
Undervisnings- form: Undervisningen vil være en kombination af underviseroplæg, mundtlige og skriftlige studenteroplæg samt diskussioner med udgangspunkt i den fælles læste litteratur. Der vil eventuelt blive tale om inddragelse af gæsteforelæsere. For at kunne bestå seminaret kræves tilfredsstillende tilstedeværelse og aktiv deltagelse i undervisningen. Seminaret afsluttet med en seminaropgave, der bedømmes godkendt/ikke godkendt.

Indhold: Begrebet demokratisering skal forstås som både processer, der indebærer en overgang fra ikke-demokratiske til demokratiske styreformer, og processer, der gør allerede demokratiske styreformer mere demokratiske. Demokrati er imidlertid et særdeles omstridt begreb, så seminarets formål er derfor at bibringe deltagerne en forståelse af for det første demokratibegrebets forskellige aspekter og årsagerne til demokratibegrebets karakter af et ‘contested concept’ på linje med andre ‘key concepts’ og hvilke konsekvenser det har for valg af analysestrategier, for det andet mulighederne for opstilling af teorier om demokrati som normativt ideal og teorier, der kan forklare demokratisering som empirisk proces samt for det tredje evnen til at anvende disse teorier på konkrete studier af demokratiseringsprocesser. Demokratiseringsprocesser kan finde sted på globalt, nationalstatsligt og lokalt/institutionelt niveau. Empiriske cases kan være europæiske, nordiske eller danske. Da demokratisering omhandler ændringer af normer, institutioner og praksis i retning af en realisering af demokratiske idealer, og da det er omdiskuteret hvad demokratiske idealer er, lægges der op til en anvendelse af en kombination af diskursiv analyse og institutionel teoridannelse af såvel demokratibegrebets historie og skiftende demokratiopfattelser som demokratiets og demokratiseringens historie. Seminaret vil således bibringe en forståelse af bredden af ‘demokratisering’ fra studiet af tilvejebringelse af institutionelle former for relationen mellem folk og styre (repræsentative organer, valg, regeringsdannelse etc.) til diskursive konstruktioner som fx “demokratisk design” (IKEA), “samfundsvidenskabernes demokratisering” (Heine Andersen og andre) og “moderskabets demokratisering” (Bente Rosenbeck). Som følge heraf vil der kunne inddrages en bred vifte af analysesematerialer spændende fra den offentlige debat, parlamentsdebatter, empirisk og teoretisk litteratur. En central del af seminaret vil være at bibringe en forståelse af sammenhænge mellem forskellige aktørers valg af demokratibegreb, udvikling af demokratiteori og konkrete demokratiseringsbestræbelser i konkrete kontekster.

Kompetence- beskrivelse: Gennem aktiv deltagelse i seminaret opnår deltagerne gode forudsætninger for at arbejde med lignende problemstillinger i forbindelse med specialeskrivning og evt. forberedelse af ph.d.-projekter.

Målbeskrivelse: Seminarets målsætning er gennem tilfredsstillede deltagelse at sætte deltagerne i stand til kritisk at kunne analysere begreber og teorier om demokrati og demokratisering og deres anvendelse i forbindelse med konkrete demokratiseringsprocesser på globalt, nationalt og lokalt/institutionelt niveau hvad enten det drejer sig om overgang fra ikke-demokratiske til demokratiske styreformer eller yderligere demokratisering af allerede demokratiske styreformer, herunder at kunne:
  • Aanalysere forskellige aspekter af demokratibegrebet og kritisk vurdere årsager og konsekvenser af dets karakter af et ‘contested concept’.


  • Diskutere mulighederne for opstilling af demokratiseringsteorier og kritisk vurdere forskellige demokratiseringsteoriers anvendelighed.


  • Anvende begreber eller/og teorier på konkrete cases eller aspekter af demokratiseringsprocesser og kritisk vurdere deres komparative forklaringspotentiale.


Lærebøger: Foreløbig litteraturliste:

Haerpfer, Christian W. et al. (2009), Democratization, Oxford: Oxford University Press.

Keane, John (2010), Life and death of democracy, New York: Simon and Schuster.

Palonen, Kari et al. (eds) (2008), The Ashgate Research Companion to the Politics of Democratization in Europe: Concepts and Histories, Farnham: Ashgate.

Hobson, Christopher & Milja Kurki (eds) (2011), The Conceptual Politics of Democracy Promotion, London: Routledge.

Lavenex, Sandra & Frank Schimmelfennig (eds) (2012), Democracy Promotion in the EU’s Neighbourhood. From Leverage to Governance?, London: Routledge.

Kurunmäki, Jussi & Johan Strang (2010), Rhetorics of Nordic democracy, Helsinki: Finnish Literature Society.

Jakobsen, Uffe (2010), ‘Inventions and Developments of Democracy: the Approach of Conceptual History’, European Political Science, vol. 9, no. 4, pp. 316-227

Eksamensform: Ikke karakterbedømt (godkendt/ikke godkendt).

Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 7/11-2012



Københavns Universitet