|
Udgave: |
Forår 2013 Hum |
Årsværk: |
15 ECTS |
Institutter: |
Nordiske Studier og Sprogvidenskab |
Undervisere: |
Mie Femø Nielsen |
Skema- oplysninger: |
Undervisningen organiseres som 7 hele workshopdage med teorioplæg og –diskussion, samt stor vægt på praktiske øvelser med drejebøger, gule lapper og wallpaper. Der vil typisk være to ugers forberedelse til hver af de 7 workshopdage, som er spredt over semestret. Som en del af forløbet skal den enkelte studerende arbejde sammen med resten af holdet om et fælles projekt med tilrettelæggelse og afvikling af en konkret proces, dvs. analytisk funderet konsulentarbejde for ekstern rekvirent, så man kan få trænet sine facilitatorkompetencer i praksis.
Undervisningen ligger på flg. datoer: Kickoff fredag den 1. feb. kl. 9-12, herefter onsdage kl. 10-16 i uge 8, 10 (denne uge dog kl. 9-15), 12, 14, 16, 18 og 21 med klimaks/eksamen i slutningen af maj eller begyndelse af juni 2013. |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum |
Undervisnings- form: |
Kurset giver 15 ECTS-point. Deltagelse i kurset kræver aktiv tilstedeværelse fra og med første seminardag 1. feb. Med aktiv deltagelse menes meget mere end fysisk tilstedeværelse på seminardagene, da der gennem hele semestret vil være et omfattende individuelt såvel som gruppebaseret arbejde med en stor, fælles case. Rekvirenten på dette års case er Mærsk Line, og caseklimaks vil bestå i sammen at tilrettelægge og lede en lille proces hos Mærsk Line. Der vil blive arbejdet med andre delaspekter af samme case på kurserne 'International Business Communication' (IBC) og 'Professionel interaktion' (PI), hvorfor de tre kurser også er tilrettelagt, så man kan følge alle tre, hvis man skulle ønske dette. IBC blev lukket for tilgang november 2012. Data indsamles hos Mærsk Line af IBC-holdet alene, men alle tre hold vil arbejde med analysen og udviklingen af løsninger, samt være en del af klimaks hos Mærsk Line i maj/juni. |
Indhold: |
Dette kursus behandler en række vigtige aspekter i forbindelse med ledelse af sociale processer, her-under samarbejds-, forandrings- og innovationsprocesser. Kurset beskæftiger sig både med de kommunikative rammer og den inter¬aktionelle dynamik, da procesledelse bl.a. arbejder med procesmål, situations- og interessent¬analyse og kommunikation, så procesdeltagerne så vidt muligt indgår i meningsfulde og produk¬tive processer med attraktive identiteter og ejerskab til processens mål og midler. Formålet med undervisningsforløbet er at gøre kommende facilitatorer, proceskonsulenter, projektledere, team¬ledere og HR-konsulenter i stand til at gennemføre processer, der fremmer de erklærede mål med processen, fx opslutning, forandring eller innovation.
Kurset giver den studerende indsigt i en palet af forskellige typer processer: fra lokale processer såsom forskellige typer coaching, mødeledelse, open space og kreative processer over afvikling af strategiseminarer og storytellingseminarer til længerevarende forløb med værdiledelse og forandringskommunikation. Kurset trækker på teorier fra socialpsykologi, sociologi, dramaturgi, organisationsteori, kommunikation, ethnometodologi, pædagogik, kulturteori og sprogpsykologi.
Den studerende opnår kompetence i at kunne analysere, og selv udvikle, konkrete eksempler på processer med henblik på at give velbegrundede forslag til proces og kritiske vurderinger af kommunikationens forhold til afsenders strategiske mål med processen. |
Litteratur: |
Der vil være forberedelse inden 1. feb. Denne vil fremgå af kursets rum på Absalon. Kompendium foreligger i løbet af dec/jan. Dertil anbefales anskaffelse af to bøger: Pia Halkier Bjerring og Annika Lindén: Anerkendende procesøvelser: Veje til engagement og forankring. Dansk Psykologisk Forlag, samt Ib Ravn 2011: Facilitering: ledelse af møder der skaber værdi og mening. Hans Reitzels Forlag. |
Eksamensform: |
Dette kursus opererer kun med eksamensformen aktiv deltagelse, der betyder, at de 15 ECTS er i hus ved afslutningen af klimaksdagen, hvis man opfylder kravene til aktiv deltagelse. Dermed får man karakteren "bestået".
Aktiv deltagelse: Kravene til aktiv deltagelse er:
• Tilstedeværelse min. 80% af undervisningstiden, dvs. min. 34 af de 42 lektioner
• Forberedelse til hver undervisningsgang i form af læst pensum
• Aktiv deltagelse i øvelser og faglige drøftelser på seminardagene
• Deltagelse i at udarbejde og afvikle et gruppeoplæg ud fra pensum
• Deltagelse i at vælge/udarbejde og afvikle et tool til en procesrelateret øvelse for holdet ud fra det teoretiske stof i gruppeoplægget, således at gruppen træner procesfaciliteringskompetencer
• Aktivt arbejde i arbejdsgrupperne med casen som forberedelse til klimakset, samt både fælles og individuel ansvarspåtagelse i arbejdsgrupperne gennem hele semestret
• Løsning af opgaver og øvelser med casen mellem undervisningsgangene, individuelt og i grupper, online og offline som forberedelse til klimaksdagen
• Aktiv deltagelse i den afsluttende afvikling af casen på klimaksdagen
Der må derfor beregnes en del tid til gruppearbejde mellem seminardagene. Semestret er planlagt, så der er tid mellem undervisningsgangene til dette arbejde, så grupperne kan mødes mellem seminardagene. Disse møder anbefales planlagt allerede efter første undervisningsgang, så erhvervsarbejde og fritidsaftaler ikke forhindrer grupperne i at kunne mødes. Man skal påregne at mødes i oplægsgruppen to gange og i arbejdsgrupperne 10-15 gange, typisk en gang eller to om ugen ud over onlinemøder af forskellig art, især den sidste måned af caseforløbet.
Underviser prioriterer teambuilding på seminardagene, så grupperne bliver velfungerende. Casearbejdet er meget tilfredsstillende for de studerende, men kræver fleksibilitet fra alle. På holdet anvendes Skype, facebookgruppe, Absalon, Podio, Jing, audioslides/screencapture, QuickTime, telefon, post, mail og sms til at supplere de fysiske offline-møder, så disse udnyttes optimalt.
Hvis man ønsker karakteren "bestået"
Man opfylder kravene til aktiv deltagelse som anført ovenfor. Den eksterne censor får observationsark med foto og navn på alle kursusdeltagere, så den enkelte studerende kan observeres i aktion på klimaksdagen. Disse ark udarbejdes og afleveres til underviser (i tre eksemplarer) forud for klimaksdagen af den studerende selv sammen med liste over udførte arbejdsopgaver gennem semestret. Dette materiale oploades også på Absalon.
Hvis man ønsker karakter efter 7-trinsskalaen
Udover at opfylde kravene til at opnå karakteren "bestået", skal det individuelle og teambaserede arbejde semestret igennem med casen dokumenteres i form af en portfolio af produkter og opgaveløsninger, så eksaminator og censor kan få et godt bedømmelsesgrundlag for at give differentieret karakter. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Kurset kan tages af studerende fra hele Humaniora. Det udbydes som en del af kandidatuddannelsen i Dansk, som en del af tilvalgs¬uddannel¬sen Medarbejderkommunikation og som en del af tilvalgsuddannelsen Innovation i interaktion. Stu¬de¬rende på de to niveauer undervises sammen under hensyn til deres forskellige faglige forudsætninger. |
Sidst redigeret: |
15/11-2012 |