|
Udgave: |
Efterår 2012 Hum |
Tilvalgskode: |
Se under Formål |
Årsværk: |
15 ECTS |
Semester: |
1 semester |
Institutter: |
SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie |
Undervisere: |
Sidsel Eriksen, e-mail: sidsel@hum.ku.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum |
Første undervisningsgang: |
fredag den 7. september 2012 kl. 14-17 (lokale 17.1.26) |
Undervisnings- form: |
Kurset består i holdundervisning /seminar og
individuel vejledning. |
Formål: |
Bachelorprojekt i historie, Fagelement 39 [HHIB00391U] (15 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen. |
Indhold: |
Kan velfærdsstaten lade sig gøre? Historiefaget har indenfor velfærdsstatsforskning ladet sig inspirere af socialpolitiske, økonomiske, materielle og demografiske problemstillinger med stor vægt på kvantitative undersøgelser. Denne forskning nærmest råber efter at blive anskuet på et bredere historisk materiale ved at teste nye teorier eller bruger dem til at stille nye spørgsmål til velopdyrkede problemstillinger. Vi vil prøve at inddrage sociologiske teorier om magt, demokrati, sociale bevægelser, civilsamfund og sammenhængskraft ”social cohesion”, forskningen om udviklingen af velfærdsstatens professionelle (lærere, læger, socialarbejdere etc.), teorier om marginalisering og etnicitet. Dernæst vil vi gå videre med studier i samfundets forskellige måder at håndtere sociale klinter på. Et udgangspunkt er her nyere studier i og omkring institutionalisering eller ”klientgørelse” ud fra Margaretha Järvinens artikelsamling af samme navn og bl.a. ud fra professor Nils Åkerström Andersens arbejde med begrebet ”empowerment”. Dette skulle gerne give fornyet indsigt i et videre historisk arbejde med samfundets håndtering af de omkostningsfulde samfundsgrupper ud fra en videre beskæftigelse med begreberne udstødelse, marginalisering, kategorisering og kontrol i samfundets mere eller mindre vellykkede forsøg på at ’løse’ sociale problemer så omkostningsfrit som muligt og derved gøre velfærdsprojektet - økonomisk - realisabelt. Herud fra vil vi diskutere, hvad der er interessant, hvorfor og hvordan man bedst kan undersøge det på ny i et længere tidsperspektiv med det formål at diskutere, korrigere og inspirere til en videre forståelse af velfærdsstatens karakter, udvikling og muligheder. Videre kan vi diskutere hvordan, hvorfor og med hvilken konsekvens forskere og politikere på forskellig vis iscenesætter velfærdsstatens problemer og udfordringer. Det er tanken at arbejde i seminar-form dvs. at vi skaber et forum, hvor vi i fællesskab kan teste holdbarheden af forskellige tolkninger.
Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• |
Tilmelding: |
Undervisningstilmelding foretages i Selvbetjeningen på KUnet i perioden 16. maj til 1. juni.
Eftertilmeldingsperiode: 15. august – 10. september.
I forbindelse med den ordinære undervisningstilmelding skal der vælges 4 af de 8 udbudte kurser i Bachelorprojekt i historie i prioriteret rækkefølge, hvis man vil være sikker på holdplads inden eftertilmeldingsperioden indledes.
Resultatet af tilmeldingerne vil senest fremgå af Selvbetjeningen den 15. august.
Forsinket tilmelding og eventuelt holdskifte foretages i Selvbetjeningen i eftertilmeldingsperioden. Det vil i eftertilmeldingsperioden fremgå af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser. |
Eksamensform: |
Fagelement 39 [HHIB00391E] (15 ECTS):
Prøveform: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Censurform: Ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).
Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt
valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):
Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske
kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om
samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.
Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.
I øvrigt henvises til studieordningen.
Oplysning om tilmelding og afholdelse af eksamen annonceres via histopslag og på historie.ku.dk/eksamen.
Tilmeld dig histopslag her. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Kursus hjemmeside: |
Når man har fået bekræftet sin tilmelding i Selvbetjeningen på KUnet knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ved semesterstart ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr. og fagelement og hold.
Hvis undervisningstilmeldingen foretages i eftertilmeldingsperioden – eller der foretages holdskifte i eftertilmeldingsperioden - går der tre hverdage før tilknytningen i kursusrummet i Absalon er på plads. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
21/5-2012 |