Humanbiologi I og II (SUND)


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 3 og 4 Kurset giver 15 ETCS point

 


Udgave: Forår 2010 NAT
Point: 15,0
Blokstruktur: 3. blok, 4. blok

Semester:

2. blok 3, skemagruppe A, B, C
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner:
Kursusledelse
Marek Treiman (BMI), tlf. 353 27510, e-mail: Marek Treiman
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2010 NAT
Undervisnings- form: Undervisningen gives som forelæsninger, og som holdundervisning: Sau10 = hold med ca.10 studerende til anatomiøvelser = AØ; Sau 15 = hold med ca. 15 studerende til anatomidemonstrationer = AD og fysiologiøvelser = FØ Sau30 = hold med ca. 30 studerende til case baserede problembeskrivelser. NB! Deltagelse i AØ og FØ er obligatorisk og skal godkendes før den studerende kan meldes til eksamen. Se yderligere informationer i Absalon
Formål:
Kursets formål er at give indblik i cellens opbygning, de enkelte grundvæv og de organsystemer der udgør den menneskelige organisme. Det er målet at de studerende efter afsluttet kursus skal kunne:

  • beskrive opbygningen af cellen og cellens organeller med angivelse af de enkelte deles funktioner
  • beskrive de enkelte trin i mitosen
  • beskrive passive og aktive transportprocesser over cellemembraner
  • beskrive de enkelte grundvævs underinddeling og opbygning
  • anvende den latinske terminologi for kropsdele, organer, muskler, nerver, knogler, kar og led
  • beskrive huden med de dertil knyttede strukturer: hår, negle og specialiserede sved- og fedtproducerende kirtler, specialiserede sanseorganer der har betydning for legemets reaktion på smerte, tryk, berøring og ændringer i temperatur
  • beskrive bevægeapparatets opbygning af muskler, knogler og led med tilhørende brusk og ledbånd med angivelse af navn og funktion for de enkelte dele; samt deres betydning for sammen at forsyne legemet med en fast grundstruktur, hvor leddene giver mulighed for mobilitet
  • beskrive knoglernes betydning som depot for mineraler, samt den røde knoglemarvs struktur og funktion
  • beskrive tværstribet skeletmuskulaturs opbygning mikroskopisk og makroskopisk. Angive betydningen af en muskels udspring og tilhæftning i relation til virkning på et led
  • beskrive nervesystemets inddeling, eksempler på funktionsudfald ved læsioner af perifere nerver og hypo- og hyperfunktion af det autonome nervesystem
  • beskrive sanseapparatets inddeling i generelle og specielle sansefunktioner
  • beskrive den hormonale regulering af cellulære funktioner
  • beskrive det endokrine systems opbygning samt den fysiologiske rolle af de endokrine hovedsystemer
  • beskrive det cardiovaskulære system, hjertets impulsgeneration, ledningssystemet, sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjertets minutvolumen, samt endeligt at relatere elektrokardiogrammet til depolariseringen af hjertets enkelte dele
  • beskrive blodets betydning for transport af næringsstoffer, gasser, affaldsstoffer, proteiner, hormoner og immunkompetente celler og for regulering af legemstemperaturen
  • beskrive det respiratoriske system, dets regulering i hvile og under aktivitet, dets betydning for legemets syre-base balance, samt forklare samvirket mellem respiration og cirkulation
  • beskrive samt under supervision udføre peak flow måling og spirometri
  • beskrive det gastrointestinale systems betydning for bearbejdning af føden, angive basalt næringsbehov og beregne BMI (body mass index)
  • beskrive urogenitalsystemet, herunder nyrernes funktion i opretholdelse af elektrolyt-, vand og syre/base balancen, deres udskillelse af affaldsstoffer i urinen og forklare kroppens væskebalance og dens regulering
  • beskrive reproduktionssystemets opbygning og funktion hos kvinden og manden
  • beskrive individets vækst og udvikling
  • beskrive det lymfatiske system, dets inddelinger og dets betydning for transport af lymfe, lymfocytter, proteiner og fedt
  • beskrive de lysmikroskopiske principper for at fremkalde kontrast i præparater, beskrive præparationsteknikker og betjene et lysmikroskop
  • En mere detaljeret beskrivelse af kursets målsætninger findes her
    Indhold:
    Generelle oplysninger om kurset kan findes i Absalon Cases og øvelsesvejledninger til fysiologiøvelserne, samt anatomiøvelser og demonstrationer kan findes i Absalon
    Lærebøger: For information om lærebøger og supplerende læsning til kurset henvises til Akademisk Boghandel: Pensumliste
    Eksamensform: 2 timers skriftlig eksamen.
    Kursus hjemmeside:
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 31/5-2010



    Københavns Universitet