uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG)


Semesterangivelse: Forårs kursus Kurset udbydes i blok 4 Kurset udbydes i skemagruppe A Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Forår 2013 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 4. blok
Skemagruppe: A
Fagområde: andet

Semester:

Forår
Varighed: 7 uger
Institutter: Institut for Naturfagenes Didaktik
Uddannelsesdel: Bachelor niveau, Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Lene Møller Madsen, IND, 35320459, lmmadsen@ind.ku.dk
Marianne Ellegaard, BI, 35322292, me@bio.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT
Undervisnings- periode: 7 uger.
Undervisnings- form: Ca. 2 timers forelæsninger og 5 timers øvelser pr. uge.
Indhold: Kurset opfylder kravet om fagdidaktik til opnåelse af undervisningskompetence i gymnasieskolen i de naturvidenskabelige fag, og gymnasieundervisning bruges derfor som gennemgående eksempel. Men kurset giver en generel indføring i naturfagsdidaktik, som er anvendelig på alle uddannelsestrin. Kurset er opbygget omkring nedenstående 5 temaer:
  • Begrundelser og læreplaner
  • Teorier om læring og undervisning (herunder IBSE og TDS)
  • Arbejdsformer, herunder praktisk arbejde (laboratorie/feltarbejde)
  • Tværfaglighed
  • Evaluering
Målbeskrivelse: Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne anvende fagdidaktisk(e) litteratur, begreber og metoder til at:
  • Analysere begrundelser og målbeskrivelser i officielle retningslinjer for undervisning
  • Beskrive og analysere elevers faglige læring, herunder kognitive, metakognitive og affektive faktorer
  • Skitsere korte undervisningsforløb, både enkeltfaglige og tværfaglige (egne fag i samspil med andre fag), den studerende skal specielt kunne: designe og analysere konkrete elevopgaver og begrunde valg af arbejds- og evalueringsformer
  • Analysere og evaluere elevers faglige præstationer
  • Anvende fagdidaktisk terminologi og teori korrekt og bruge den til at argumentere læringsteoretisk for elevaktiviteters indhold og placering i forbindelse med undervisning
Lærebøger: E. Damberg, m.fl.: Gymnasiepædagogik (Gyldendal). Carl Winsløw: Didaktiske elementer (Biofolia), samt udleveret supplerende materiale.
Tilmelding: Der er tilmelding til fagelementerne i Blok 3 og Blok 4 i perioden 1.-10. december 2011. Tilmelding sker via selvbetjeningssystemet på www.kunet.dk. under blanketten Det Naturvidenskabelige Fakultet.
Faglige forudsætninger: Mindst 1 års naturvidenskabelige studier på mindst bachelorniveau.
Eksamensform: Afsluttende prøve med ekstern censor og karakter givet for en 30 minutters mundtlig prøve med forberedelse. Det er et krav for deltagelse i den afsluttende prøve, at den studerende har afleveret 5 opgaver samt deltaget i 2 undervisningsgange, hvor de studerende afprøver underviserrollen. Ved eksamen trækkes én af de fem opgaver som fremlægges og danner udgangspunkt for eksaminationen.
Reevaluering: Samme som ordinær evaluering.
Eksamen: Mundtlig prøve d. 18-20. juni 2013.
Reeksamen: Mundtlig prøve d. 22. august 2013.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Opfylder kravet om fagdidaktik til faglig kompetence i gymnasieskolen i de naturvidenskabelige fag.
Pensum: Fastlægges i uge 4 af undervisningsforløbet.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 29/10-2012



Københavns Universitet