|
Udgave: |
Forår 2013 NAT |
ECTS points: |
7,5 |
Punkter: |
7,5 |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
4. blok |
Skemagruppe: |
A |
Fagområde: |
bio |
Institutter: |
Biologisk Institut |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
John Mundy,mundy@bio.ku.dk 2875 4278 |
Andre undervisere: |
Morten Petersen |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Forår 2013 NAT |
Undervisnings- periode: |
Uge 17-25 |
Undervisnings- form: |
Forelæsninger, laboratorie- og bioinformatikøvelser samt studenterseminarer af nyere artikler fra high impact tidsskrifter. Flere oplysninger findes på kursets hjemmeside. |
Formål: |
Kurset introducerer aktuelle emner i plantebiologi og beskriver brugen af moderne molekylære og genomiske teknikker. Hensigten er at integrere forskellige aspekter af plantefysiologi med moderne molekylære modeller. |
Indhold: |
Forelæsninger og seminarer behandler aspekter af:
planters reproduktive og vegetative udvikling
genomanalyse og genregulering
lys og hormonal signalering
miljøbetinget stress og sygdom
plante bioteknologi
Laboratorieøvelserne omfatter:
planteudvikling, anatomi og mutanter
plantetransformation
gen-kloning og -mapning
DNA og protein bioinformatik
|
Målbeskrivelse: |
Efter kurset forventes den studerende at kunne:
beskrive, hvordan planten optager næringsstoffer fra jorden og ind til ledningsvævet
forklare forekomst og virkning af plantehormonerne Jasmonsyre, salisylsyre, auxin, abscisinsyre, gibberelin, og brassinosteroider, samt beskrive anvendelse af plantehormoner i landbrug
redegøre for modelplanten Arabidopsis udvikling og anatomi
beskrive andre plante modeller og afgrøder
definere principperne bag kloning, PCR, sekventering, real-time PCR, mutagenese, epitop taggede proteiner, reportergener, markørgener, transposon-tagging, plantetransformation og selektion
identificere fænotypiske mutanter
udføre epistatisk analyse
redegøre for forward og reverse genetiske teknikker
anvende bioinformatik til simple formål såsom at annotere gener, få ideer om proteiners funktion, finde mutanter
beskrive plante-pathogen interaktioner
fortolke typeeksempler på eksperimentelle data der introduceres på kurset
foreslå forsøg til besvarelse af videnskabelige spørgsmål
identificere og diskutere fordele og ulemper ved genmodificerede planter
diskutere og kritisere videnskabelige afhandlinger inden for fagets hovedemner og praktisere mundtlig og skriftlig fremlæggelse af resultaterne
|
Lærebøger: |
Anbefalet læsning inkluderer: Smith, Coupland, Dolan, Harberd, Jones, Martin, Sablowski & Amey (2009): Plant Biology, Garland. Alle andre dele af kompendiet inklusive PDFs af alle forelæsninger og tidsskriftsartikler vil være tilgængelige på kursets hjemmeside. |
Tilmelding: |
Tilmelding foregår på selvbetjeningen på KUnet i perioden 15. november - 1. december.
|
Faglige forudsætninger: |
Open to students of Biochemistry, Biology, Nanotechnology and Molecular Biomedicine who, by the start of the course, have passed all first year courses and half of the second year courses (corresponding to a total of 90 ECTS-points) of their curriculum. Foreign students with similar records may apply. Exceptions will be made if the course is undersubscribed. |
Eksamensform: |
Three written, open book exams during the course, as well as a bioinformatics question set. Graded according to the Danish 7 step scale and with internal censorship. The final grade is an average of the three written exams and the bioinformatics question set.
Reexam is a 4 hour written open book exam.
Students must attend the 3 written exams and, with their partners, hand in the bioinformatics question set on time and present assigned articles. Experience indicates that laboratory practical partners assure each others attendance and that missing more than 2-3 lectures decreases exam performance.
|
Eksamen: |
Løbende evaluering.
Reeksamen: Skriftlig prøve d. 22. august 2013. |
Kursus hjemmeside: |
|
Bemærkninger: |
Der er plads til 30 studerende på kurset. Hvis der ved tilmeldingsfristens udløb er flere tilmeldte, end der er pladser, fordeles pladserne først til studerende, som er tilmeldt en specialisering, hvori kurset indgår, dernæst til studerende, som har optjent flest ECTS-point inden for biokemi, biologi, nanoscience og molekylær biomedicin, og sidst til de, som har optjent flest ECTS-point i deres uddannelse.
Det er påkrævet, at de studerende bærer kittel ved laboratorieøvelserne |
Undervisnings- sprog: |
Engelsk
|
Sidst redigeret: |
26/10-2012 |