uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Idrætspraksis og teori 6


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 2 Kurset giver 7,5 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
Point: 7,5
Blokstruktur: 2. blok
Fagområde: idr
Institutter: Institut for Idræt
Studieordning: Studieordning pr. 01.09.2010
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner:
Danseperformance: Helle Winther, forskergruppen "Krop, læring og identitet", Nørre Allé 55, 2200 København N,
Tlf:35 32 08 06, E-mail: hwinther@ifi.ku.dk
Basketball: Jacob Wienecke, forskergruppen "Motorisk kontrol og biomekanik", tlf. nr.: 35 32 75 90, E-mail: jwienecke@ifi.ku.dk
Badminton: Jan Rafn , tlf. nr.: 40 19 23 33, E-mail: jaf@ucsj.dk
Andre undervisere: Undervisere fra Institut for Idræt
Skema- oplysninger:
Skemagruppe A + B
Tid: Fællesforelæsning torsdag kl. 10.00-12.00
Sted: Aud. 1, August Krogh Bygningen (AKB), Universitetsparken 13
1. gang: Torsdag d. 22. november 2012.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT
Undervisnings- form: Der arbejdes med praktiske og teoretiske oplæg fra undervisere, selvstændige gruppeprocesser med performance, supervision, bevægelsesanalyser, spilanalyser og teoretiske opgaver.
Indhold:
Følgende studieelementer indgår i modulet: Danseperformance, Basket og Badminton

Danseperformance:
Der arbejdes med koreografiske redskaber, improvisation, moderne dans, performanceprincipper, stage presence, bevægelseslære, æstetiske læreprocesser og personlig udvikling. Desuden arbejder de studerende i grupper med et større performanceprojekt fra idéfase, til koreografi og perfektionsfase. Performanceprojektet relateres i teoretisk opgave til undervisning i gymnasiet.
Basket
Der arbejdes med basketballspillets tekniske og taktiske elementer med henblik på at opnå praktisk og teoretisk forståelse af spillet og dets del-elementer. Undervisningen vil indeholde forskellige del-elementer, således at den studerende kan udføre specifikke bevægelser (i individuel og kollektiv kontekst) samt analysere, planlægge og formidle Basket.
Badminton:
Generel spilanalyse og etablering af egenfærdighed.
Kompetence- beskrivelse:
Faglige kompetencer:
Praktisk og teoretisk færdighed og videreudvikling af kvalitativ bevægelsesanalyse i relation til præstation, spil- og performanceanalyse.
Anvendelseskompetencer:
At udvikle, evaluere og perspektivere en præstation/performance/kropslig kommunikation i relation til et konkret tema/emne/problemfelt i et personligt og kulturelt perspektiv.
Omverdenskompetencer:
At kunne analysere og kritisk reflektere over æstetiske og etiske dimensioner i relation til præstation og performance i en konkret praksis i et kommunikativt og kulturelt perspektiv.
Målbeskrivelse:
Danseperformance:
Den studerende skal:
  • Arbejde kvalitativt nuanceret med bevægelse og dans som kunstnerisk fag/ kommunikation/ performance
  • Udvikle kompetence til at arbejde med kropslig kreativitet og gruppedynamiske processer i bevægelse og dans
  • Selvstændigt udvikle og gennemføre et for gruppen udfordrende, differentierbart og vedkommende projekt i relation til den stillede performanceopgave
  • Opnå en nuanceret praktisk kompetence og teoretisk viden om improvisation og komposition i bevægelse/dans herunder kompetence til at kunne arbejde kreativt og kvalitativt med kunstnerisk metode i idrætsundervisningen, bevægelse som æstetisk og symbolsk kommunikation herunder koreografiske principper
  • Opnå kompetence til at analysere kroppens og dansens form/udtryk i forbindelse med performance som æstetisk/kunstnerisk produktion
  • Teoretisk set skal den studerende desuden opnå indsigt i kropslig artikulation, koreografi, kreativitet, æstetiske læreprocesser og kommunikation i relation til både dansekunst og gymnasiebekendtgørelse.

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
    Evaluering af modulets praksisforløb, produktion og visning af performance og den skriftlige rapport vil ske ud fra nedenstående kriterier:
    Karakteren 12 (fremragende) gives når den studerende demonstrerer evne til:
  • At udvikle et personligt og unikt udtryk i dansens helhed med et kvalitativt nuanceret repertoire af kropslig artikulation og dynamisk musikalitet
  • At vise og dokumentere faglig dybde og sensitiv nuancering af kvalitative og kreative kompetencer i relation til funktionelle, ekspressive og symbolske kriterier i performanceproduktionen
  • At illustrere både overbevisende teknisk, musikalsk og kropslig kommunikativ kompetence
  • At kunne anvende et levende og nuanceret sprog på en såvel teoretisk fagligt som metaforisk overbevisende måde i forhold til beskrivelse og analyse af det konkrete koreografiske projekt
  • At udvælge, beskrive og analysere udvalgte væsentlige aspekter af performance proces og begivenhed i den afsluttende opgave med en meget klar kritisk og perspektiverende refleksion i relation til dans

    Basket:
    Deltagere på kurset skal:
  • Opnå en så høj grad af viden om spillet basketball at de er i stand til at ræsonnere, udvælge og konstruere en basketballundervisning for øvede og begyndere på gymnasieniveau.
  • Kunne evaluere den konkrete undervisning/spilsituation og derudfra analysere hvilke ændringer der er nødvendige.
  • Kunne forklare og vise de færdigheder som er væsentlige for at kunne spille basketball og være i stand til at foretage elementære fejlrettelser på udførelsen.
    Væsentlige færdigheder er: Individuelt – driblinger, afleveringer, skud, lay up, mand til mand forsvar, reboundteknik, screeninger.
    Holdspil – fastbreak, defensivt tilbageløb, holdforsvar, angrebsspil mod personligt - og zoneforsvar, indkastspil.
  • Være i stand til at designe, beskrive og udføre simple øvelser til træning af diverse spilelementer.

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
    Den studerende skal:
  • Med høj bevægelsesmæssig kvalitet og effektivitet under pres demonstrerer en beherskelse af basketballspillets tekniske og taktiske facetter.
  • I kampsituationen viser en overbevisende evne til i såvel angreb som forsvar at kunne handle taktisk konstruktivt i en spiludvikling
  • Ved den afsluttende eksamen demonstrere en indgående evne til at anvende og forholde sig kritisk til den for faget valgte teori.

    Badminton
    Den studerende skal:
  • Opnå en så høj grad af viden om spillet badminton, at de er i stand til at ræsonnere, udvælge og konstruere en badmintonundervisning for øvede og begyndere på gymnasieniveau.
  • Kunne evaluere den konkrete undervisning/spilsituation og derudfra analysere hvilke ændringer, der er optimale.
  • Kunne forklare og udføre de færdigheder, som er væsentlige for at kunne spille badminton.
  • Kunne foretage fejlrettelser på udførelsen af slag og benarbejde.

    Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
    Karakteren 12 gives, når den studerende:
  • Med høj bevægelsesmæssig kvalitet og effektivitet under pres demonstrerer en beherskelse af badmintonspillets tekniske og taktiske facetter.
  • I kampsituationen udviser en overbevisende evne til i såvel angreb som forsvar at kunne handle taktisk konstruktivt i en spiludvikling.
  • Kritisk kan vurdere og udvælge tilgængelige metodikker i badminton samt udarbejde egne metodikker i forhold til en given målgruppe.
  • I forbindelse med konkret fejlfinding kan vurdere og graduere de enkelte fejls betydning for udførelse af slag og benarbejde
  • Kan give relevant og konstruktiv feedback på baggrund af analyse og udøverens niveau.
  • Forholder sig diskuterende og perspektiverende til den anvendte niveau litteratur.

  • Lærebøger: Winther, Engel, Herskind & Nørgaard (2001/2002) Fodfæste og himmelkys. Hovedland
    Engel, L (2001) Krop, psyke, verden. København: Hovedland.
    Engel, L. (2008) Dans, dans, dans - ideer i teori og praksis. Frydenlund
    Øvrig litteratur oplyses ved kursusstart.
    Tilmelding: Studerende optaget på idrætsuddannelsen pr. 1.9.2011 er automatisk tilmeldt modulet.
    OBS! Kurset kan kun følges af bachelor- eller sidefagsstuderende i Idræt.
    Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: Kurset kan ikke følges under Åbent Universitet
    Faglige forudsætninger: Gennemgået 1. års moduler.
    Formelle krav: Ingen.
    Eksamensform: Løbende evaluering efter 7-trins skalaen, intern censur.
    Hvert af de indgående studieelementer evalueres med en selvstændig karakter og der udregnes en gennemsnitskarakter for kurset. Karaktererne i de enkelte studieelementer fremgår af et bilag, når kurserne Idrætspraksis og teori 1-6 er bestået.
    Et krav om undervisningsdeltagelse indgår som en del af eksamenskravene. Kravet består i, at der skal være registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning ved hvert enkelt selvstændigt evalueret del af fagelementet. Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc. Gyldigheden er som minimum de første tre eksamensmuligheder efter registreringen (se studieordningen). Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.
    Danseperformance:
    Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse samt ud fra en helhedsvurdering af de gruppekoreografiske processer i undervisningen og den afsluttende individuelle performance (intern censur).
    Basket:
    Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse, praktisk niveau (løbende evaluering) og teoretisk prøve.
    Badminton:
    Den studerende evalueres på baggrund af aktiv undervisningsdeltagelse, praktisk niveau og teoretisk prøve.

    Reeksamen: Som ordinær eksamen. Delelementer, der allerede er bestået ved en tidligere eksamenstermin kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen. Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danne grundlag for en individuel bedømmelse. Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt.
    Eksamen: Løbende evaluering. Reeksamen: Løbende evaluering - efter aftale med underviser.
    Kursus hjemmeside:
    Bemærkninger: Modulet er obligatorisk på bacheloruddannelsen i Idræt.
    Optager både skemagruppe A og B
    Undervisnings- sprog: Kun dansk
    Sidst redigeret: 25/4-2012



    Københavns Universitet