uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Datalogi 2B - Bachelorprojekt i datalogi (BacprojDat)


Semesterangivelse: Efterårs kursus Kurset udbydes i blok 1 og 2 Kurset udbydes i skemagruppe D Kurset giver 15 ETCS point

 


Udgave: Efterår 2012 NAT
Point: 15 ECTS point pr deltagende studerende
Point: 15,0
Blokstruktur: 1. blok, 2. blok
Skemagruppe: D
Fagområde: dat
Varighed: 18 uger
Institutter: Datalogisk Institut
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Robert Glück, email: Glueck@diku.dk
Andre undervisere: Knud Henriksen, e-mail: kaiip@diku.dk
Skema- oplysninger: Undervisning mandag d. 10/9 2012 kl. 13-15 og tirsdag d. 11/9 2012 kl. 9-11 i Mødelokale A + B, stueetagen, Universitetsparken 1.
Undervisnings- form: Selvstudium under vejledning af en projektansvarlig intern vejleder og evt. andre interne og/eller eksterne vejledere. Uddannelser, der afholdes i samarbejde med andre fakulteter (mat-øk, molbiomed og natit) er dækket af en uddannelsesaftale, der tillader brug af interne vejledere fra institutter på andre fakulteter.
Formål: Bachelorprojektet skal demonstrere den studerendes evne til på kvalificeret vis at formulere, analysere og bearbejde problemstillinger inden for et afgrænset fagligt emne, der afspejler hovedvægten i uddannelsen (jf. UB § 16 stk. 5). Karakteren 12 gives for den fremragende præstation (rapport og mundlig fremlæggelse og diskussion), der i det konkrete tilfælde demonstrerer at den studerende: a. kan gennemføre et mindre, forskningspræget projekt, b. kan afgrænse og definere en problemstilling indenfor faget, c. kan beskrive og analysere fagligt afgrænsede problemstillinger og resultater i videnskabelig sammenhæng på en relevant og udtømmende måde, d. kan formulere sig klart under anvendelse af faglig korrekt terminologi, e. behersker at tolke og sammenkæde egne og andres data og analyser med sikker fornemmelse for bagvedliggende principper, metodernes styrker og begrænsninger og datas pålidelighed, f. kan perspektivere egne analyser fx i en erhvervsmæssig, samfundsmæssig, historisk, didaktisk eller etisk sammenhæng. g. kan skrive en fyldestgørende rapport med entydig beskrivelse af målgruppen, demonstration af indsigt i målgruppens faglige niveau og effektiv formidling på et niveau som er afpasset målgruppen. I tilfælde af felt- eller laboratoriebaseret projekt kan den studerende desuden: a. opstille hypoteser, b. under vejledning tilrettelægge og udføre eksperimentelt arbejde, c. analysere egne resultater i videnskabelig sammenhæng på en relevant og udtømmende måde, herunder anvende relevante statistiske metoder, d. vurdere anvendte metoder, e. overholde gældende normer og regler for god feltarbejds- eller laboratorieskik, herunder beskrive relevant lovgivning. I tilfælde af formidlingsorienteret arbejde kan den studerende desuden: a. beskrive fordele og ulemper ved den valgte formidlingsstrategi og vurdere den valgte strategi i forhold til andre strategier.
Indhold: Efter aftale. Bachelorprojektet skal dog resultere i en projektrapport, som skal indeholde et resumé på såvel engelsk som dansk. Resuméet er en del af projektet og indgår i den faglige bedømmelse på lige fod med alle andre dele (jf. EB § 11 stk. 2 og § 33 stk. 1.9). De studerende kan frit vælge en hvilken som helst datalogisk problemstilling som udgangspunkt for deres bachelorprojekt. Den skal blot godkendes af deres vejleder. De studerende har fuld frihed til efter samråd med deres vejleder at vælge de metoder som de vil anvende til at besvare problemformuleringen. Instituttet opfordrer til at de studerende laver bachelorprojekter som har et videre eller praktisk formål. I sådanne tilfælde kan de studerende skrive dele af rapporten sådan at den kan anvendes til sådanne formål. Instituttet opfordrer også til at studerende som led i projektet skriver et formidlende sammendrag af resultater som kan være af almen interesse.
Kompetence- beskrivelse: Ved kursets afslutning skal den studerende kunne: 1. Opstille en arbejdsplan og afslutte en undersøgelse af et afgrænset datalogisk problem indenfor den tid der er til rådighed. 2. Vurdere og kombinere relevant datalogisk og eventuelt anden viden i en beskrivelse af styrker og svagheder i tidligere forsøg på løsning af problemet. 3. Begrunde valget af en eller flere eksplicit beskrevne metoder, og anvende dem til at designe et eller flere stykker software eller til empiriske undersøgelser, så de bidrager til løsning af problemet, eller til afprøvning af en mulig løsning. 4. Vurdere og kombinere relevant datalogisk viden fra flere områder og eventuelt empiriske resultater så de bidrager til løsning af problemet. 5. Give en sammenhængende, præcis og ikke-triviel beskrivelse af og begrundelse for alle dele af den konkrete løsning, eller af de generelle muligheder for at løse problemet. 6. Vurdere på hvilke områder det er lykkedes at løse problemet, og på hvilke områder det ikke er lykkedes, og kunne påpege og vurdere eventuelle svagheder i løsningen. 7. Reflektere over sin egen arbejdsproces og når det er relevant, komme med forslag til forbedring af den. 8. Skrive en sproglig og strukturel velskrevet rapport med relevante illustrationer og referencer som følger en etableret standard.
Tilmelding: Via KUnet fra d. 15. maj til d. 1. juni
Formelle krav: Det er et krav at projektet først kan påbegyndes når alle deltagere har bestået mindst 120 ECTS-point (jf. UB § 16 stk. 5).
Eksamensform: Ordinær eksamen: Senest to uger før afslutningen af projektets eksamensperiode, medmindre andet er aftalt mellem deltager(e) og vejleder(e), afleveres en projektrapport. Ved manglende eller for sen aflevering gives karakteren ”udeblevet”. Ved rettidig aflevering afholdes i projektets eksamensperiode en afsluttende 30-60 minutters individuel mundtlig eksamen uden forberedelse baseret på projektrapporten. Eksamen indledes med et 10-20 minutters oplæg fra eksaminanden, hvorefter eksaminator og censor stiller spørgsmål i projektets område. Andre gruppedeltagere kan ikke være tilskuere før de selv er eksamineret. Der gives karakter med medvirken af en ekstern censor.
Reeksamen: Hvis den ordinære eksamen eller 1. reeksamen ikke bestås tilmeldes man automatisk til reeksamen i eksamensperioden for den efterfølgende blok, som herefter er projektets eksamensperiode. Eksamensformen er den samme som ved ordinær eksamen. Til reeksamen kan der afleveres en revideret version af den oprindelige projektrapport eller den oprindelige rapport kan genafleveres. Hvis den 2. reeksamen ikke bestås udmeldes man af studiet medmindre der inden to uger er søgt dispensation til en 4. eksaminering efter reglerne for sådanne.
Hver gruppe skal aflevere en rapport plus eventuelle bilag.
I forbindelse med af elektronisk aflevering af bachelorprojekt-rapporter i Absalon indføres følgende formkrav:

1. Rapporten skal uploades i pdf format.
2. Rapporten må højest fylde 8MB.
3. Bilag uploades i en separat zip fil op til 1GB uden begrænsninger af filformater inde i zip-arkivet. Rapporten skal kunne læses uden bilagene, som dog kan supplere med kildetekster, måledata, billeder, film, lydfiler osv.

Hvis det af særlige grunde er nødvendigt at aflevere meget store filer, skal den studerende aftale vilkårene for afleveringen med vejleder. Der kan afleveres en henvisning til en hjemmeside, hvor rapporten kan findes.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Link til ekstern Absalon side
Bemærkninger: Projektet kan udføres enkeltvis eller i grupper på op til fire studerende. Studienævnet kan under særlige omstændigheder som fx udlandsophold dispensere, så omfanget bliver mellem 10 og 20 ECTS-point per deltager (jf. UB § 16 stk. 3 og § 67 stk. 2.5). Et bachelorprojekt på datalogi skal sætte de studerende i stand til at: · Formulere en problemformulering med en afgrænsning og at opstille en realistisk arbejdsplan så de kan gennemføre en afsluttet undersøgelse af problemformuleringen indenfor den tid der er til rådighed. · Kombinere faglig viden fra flere datalogiske fag og anvende den til undersøgelse af en bestemt problemstilling og til løsning af en bestemt opgave. · Selvstændigt at kunne opsøge viden om det valgte emne, vurdere deres kvalitet og relevans i forhold til opgaven, og kunne anvende dem kritisk og i overensstemmelse med fagets metoder. · Selvstændigt kunne anvende de metoder som er relevante for undersøgelse af problemformuleringen. Når projektet består af en konkret designopgave, skal problemformuleringen være en undersøgelse af hvor vidt denne opgave kan løses på en nærmere angivet måde eller af om det er muligt at lave en løsning med nogle nærmere angivne karakteristika. Den studerende skal ved afslutningen af projektet være i stand til at vurdere på hvilke områder det er lykkedes og på hvilke det ikke er lykkedes fuldt ud.
Sidst redigeret: 4/9-2012



Københavns Universitet