|
Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
1. blok |
Fagområde: |
idr |
Institutter: |
Institut for Idræt |
Studieordning: |
Studieordningen pr. 01.09.2010 |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Boldbasis: Jacob Wienecke, forskergruppen "Motorisk kontrol og biomekanik", tlf.nr.: 35327590, E-mail: jwienecke@ifi.ku.dk Kropsbasis: Mikkel Sørensen, forskergruppen "Krop, læring og identitet", tlf.nr.: 35320806, E-mail: msorensen@ifi.ku.dk Vandbasis med livredning: Lillan Madsen, forskergruppen "Krop, læring og identitet", tlf.nr.: 35320865, E-mail: lmadsen@ifi.ku.dk
|
Andre undervisere: |
Undervisere fra Institut for Idræt |
Skema- oplysninger: |
Skemablok A + C
Tid: Fællesforelæsning tirsdag kl. 8.00-10.00
Sted: Aud. 1, August Krogh Bygningen, Universitetsparken 13
1. gang: Tirsdag den 4. september 2012.
|
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT |
Undervisnings- form: |
Der veksles mellem praktisk/teoretiske oplæg, forelæsninger, øvelser, gruppearbejder og fremlæggelser fra de studerende. |
Formål: |
At de studerende i praksis og teori får en bred og eksperimenterende indgang til idrætsfagets basale kerneområder indenfor bold-, krops-, og vandaktiviteter. Denne tilgang til det praktisk-/teoretiske modul danner grundlag for den videre og mere direkte udviklingsorienterede tilgang til praktik i de følgende blokke.
|
Indhold: |
Følgende studieelementer indgår i modulet: Boldbasis, Kropsbasis og Vandbasis med livredning.
Boldbasis:
Afleveringssamarbejde, spilbarhed, kommunikation, tekniske og taktiske angrebshandlinger, tekniske og taktiske forsvarshandlinger, spilkonstruktion, spiludvikling og spiljustering, bolddidaktiske modeller og spillederrollen.
Kropsbasis:
Basale og tværfaglige kropsaktiviteter samt tematiseringer hentet fra f.eks. atletik, rytmisk bevægelse og redskabsgymnastik. I det tematiske forløb indgår: Grænser, indlæringsstategier, kommunikation, kropskontakt, mental træning, rytme, tillid/tryghed, kropsbevidsthed og kreativitet. Derudover arbejdes med forståelse for sammenhænge mellem musik og bevægelse samt grundlæggende opvarmningsprincipper.
Vandbasis med livredning:
Teoretisk og praktisk gennemgang af generelle fysiske principper for bevægelse og ophold i vand. Udvikling af kropslig kompetence i relation til opdrift og tyngde, vandret og lodret balance, fald og glid, at skabe fart og rotere om akser. Kropslig sansning i vand, angst og tillidsrelaterede oplevelsers betydning for bevægelsesadfærd i vand. Brug af multimedie i læringsprocesser. Forebygge ulykker, kendskab til egne og andres reaktioner ved ophold i vand, svømning under vand, vandtrædning, dykning, bjærgning, ophaling, livreddende førstehjælp og livredningsteori.
|
Kompetence- beskrivelse: |
Faglige kompetencer:
At de studerende udvikler deres kropsbevidsthed og får praktiske erfaringer med og teoretisk kendskab til betydningen af de grundlæggende og tværgående elementer i vand-, krops- og boldbasis.
Omverdenskompetencer:
At de studerende gennem egne erfaringer og reflektioner udvikler en basal forståelse for det komplekse samspil mellem de kropslige, sociale, psykofysiske og mentale processer i forbindelse med basisfagene.
Anvendelseskompetencer:
At de studerende gennem deres egen læreproces får indsigt i de til mange målgrupper overførbare værdier, der ligger i arbejdet med basisfagene.
Personlige kompetencer:
At den enkelte studerende udvikler egen grundlæggende kropsbevidsthed og samarbejdsevne samt evnen til at reflektere over praksis og egen læring i relation til anvendt teori. |
Målbeskrivelse: |
Boldbasis:
Den studerende skal gennem boldbasisforløbet opnå:
Basale kundskaber i forhold til opvarmning i boldspil.
Indsigt i de taktiske forsvars- og angrebshandlinger, der er fælles for boldspil, såsom personopdækning, zoneopdækning, spilbarhed, afleveringssamarbejde, dybde og bredde.
Forståelse for betydningen af kropslig og verbal kommunikation i med- og modspilssituationer indenfor boldspil såvel som samspillet mellem kropslige, sociale, psykofysiske og mentale processer.
Personlige erfaringer med mangfoldigheden i boldspil og udvikling af evne til at reflektere over praksis og egen læring i relation til anvendt teori.
Erfaring med spilkonstruktion, spiludvikling og spiljustering i relation til bolddidaktiske modeller.
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
Karakteren 12 gives, når den studerende demonstrerer:
Evne til i praksis at kunne anvende taktiske forsvars- og angrebshandlinger, der er fælles for boldspil.
Evne til at anvende fagets teori og terminologi.
Evne til at føre en overbevisnede og velargumenteret evaluering, diskussion og vurdering af et boldbasisspil i relation til spillets formål.
Evne til at foretage kvalificeret og teoriunderbygget videreudvikling af et boldbasisspil ved at fremsætte relevante og nyskabende spiljusteringer for at spillet opfylder dets formål på en bedre og mere optimal måde.
Kropsbasis:
Den studerende skal gennem kropsbasisforløbet:
Tilegne sig kropslige erfaringer og teoretisk indsigt samt demonstrere en grundlæggende kropsbevidsthed og gruppedynamisk bevidsthed på baggrund af det tematiske og praksisorienterede tværfaglige arbejde med fx kropskontakt, indlæringsstrategier, kommunikation, mental træning, rytme, tillid/tryghed, grænser, kropsbevidsthed og kreativitet.
Opnå en basal forståelse for det komplekse samspil mellem de kropslige, sociale, psykiske, følelsesmæssige og mentale processer i forbindelse med kropsbasis.
Vise forståelse for og praktisk færdighed i opvarmningsprincipper, bevægelsens musikalitet, sammenhænge mellem musik og bevægelse, intuitiv musiklytning, formskema, taktarter og BPM.
Gennem læreprocessen udvikle en indsigt i de til mange målgrupper overførbare værdier og potentialer, der ligger i arbejdet med kropsbasis.
Demonstrere evne til selvstændigt at integrere, udvikle, udtrykke, reflektere og vise såvel praktiske som teoretiske aspekter af den kropslige, personlige og sociale læring. Også her skal den studerende demonstrere en grundlæggende kropsbevidsthed og bevægelsesfaglig kompetence.
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
Karakteren 12 gives, når den studerende demonstrerer:
Evne til at kunne arbejde eksperimenterende og såvel personligt som bevægelsesfagligt udviklende med praksis og selvstændigt reflekterende i forhold til teoretiske begreber og praksisoplevelser.
Nærvær, musikalitet, ekspressivitet og et højt bevægelsesteknisk niveau i en for kropsbasis relevant kontekst.
Stor kropslig kreativitet og tværfaglig indsigt i udviklingen af kropsbasisprojektet.
Analyseevne og klar og selvstændigt forankret teoretisk indsigt og nuanceret reflektionsevne i den teoretiske del af kropsbasisopgaven.
Korrekt anvendelse af referencer såvel obligatoriske som selvstændigt udvalgte
Vandbasis med livredning:
Den studerende skal gennem vandbasisforløbet erhverve sig en alsidig tilgang til idræt og bevægelse i vand, baseret på en bred praktisk og teoretisk indsigt i vandbasis. Gennem deltagelse i vandbasisundervisningen og de tilknyttede opgaver skal den studerende:
Tilegne sig kropslige erfaringer med vand og opnå teoretisk indsigt i basal hydrodynamik.
Opnå forståelse for og accept af angst.
Kunne handle igennem tillidsrelateret adfærd, bl.a. i samarbejde med andre.
Gennem egne reflekterede erfaringer opnå basal forståelse for det komplekse samspil mellem de kropslige, sociale, psykiske, følelsesmæssige og mentale processer i forbindelse med udvikling af færdigheder i vand.
Demonstrere evne til at udvikle egen bevægelsesadfærd under effektiv udnyttelse af principper for bevægelse i vand.
Udvikle indsigt i læreprocessen og opleve de til mange målgrupper overførbare værdier og potentialer, der ligger i arbejdet med vandbasis.
Opnå erfaring med brug af multimedier i læringsprocesser.
Udvikle handlekompetance i relation til såvel reel redningsaktivitet som til aktiv deltagelse i redningssituationer med forebyggelse af ulykker i vand som mål.
Kriteriebeskrivelse for karakteren 12:
Karakteren 12 gives når den studerende demonstrerer evne til:
At svømme 50m med synlig funktionel inddragelse af alle basale elementer i relation til bevægelse i vand. Der fremvises rygcrawl med start og vending.
At beskrive og anvende relevante begreber i forbindelse med videoanalyse af egen praksis.
At vurdere og beskrive udvalgte generelle vandbasiselementers betydning for eget færdighedsniveau og visioner for videre udvikling.
At benytte multimedier i forskellige former i læringsprocessen.
At gennemføre redningssituationer med overskud, sikkert overblik, synlig anvendelse af funktionel teknik og beroligende adfærd.
At formulere relevante mål for den videre udvikling for sig selv og gruppen og anvise enkelte gode råd til processen.
|
Lærebøger: |
Litteratur til Boldbasis oplyses en uge før studiestart.
Desuden anvendes:
Rønholt, H. & Peitersen, B. (2008), Idrætsundervisning – en grundbog i idrætsdidaktik. Museum Tusculamuns Forlag
Wulff Helge, E. & Trangbæk, E. (2003), Redskabgymnastik – leg og akrobatisk udfordring. DHL & Systime.
Sørensen, M. (2004), Lærebog i atletik. KU’s forlag
Madsen, L., Dam, J. m.fl. (2008), E-Kompendium i vandbasis, IFI
Rienecker, L. (2004), Den gode opgave, Narayana Press
Rønholt, H. (red.) (2003), Video i undervisning – observation og analyse, Hovedland
Winther, H. et al (2001): Fodfæste og Himmelkys. Hovedland
Iwersen, Michael: Livredning. Dansk Svømmeunioun 2008
Aagaard m.fl.: Instruktionsbog i livredning. Roas 2003
|
Tilmelding: |
Studerende optaget på idrætsuddannelsen pr. 1.9.2012 er automatisk tilmeldt modulet.
OBS! Kurset kan kun følges af bachelor- eller sidefagsstuderende i Idræt
|
Ansøgningsfrist for Åbent Universitet: |
Kurset kan ikke følges under Åbent Universitet |
Faglige forudsætninger: |
Ingen |
Formelle krav: |
De generelle adgangskrav for bacheloruddannelsen i Idræt |
Eksamensform: |
Løbende evaluering efter 7-trins skalaen, intern censur. Hvert af de indgående studieelementer evalueres med en selvstændig karakter og der udregnes en gennemsnitskarakter for kurset. Karaktererne i de enkelte studieelementer fremgår af et bilag, når kurserne Idrætspraksis og teori 1-6 er bestået. Et krav om undervisningsdeltagelse indgår som en del af eksamenskravene. Kravet består i, at der skal være registreret aktiv deltagelse i mindst 80 procent af al undervisning ved hvert enkelt selvstændigt evalueret del af fagelementet.
Ved aktiv deltagelse forstås: at den studerende indgår i undervisningen ved aktiv handling. Dvs ved at udføre bevægelser og/eller øvrig deltagelse i den undervisning som foregår, for eksempel ved at undervise, diskutere, analysere, give feed back, coache etc.
Gyldigheden er som minimum de første tre eksamensmuligheder efter registreringen (se studieordningen). Hvis kravet om aktiv deltagelse ikke er opfyldt, gives bedømmelsen -3 uanset bedømmelsen af andre delkrav.
Boldbasis:
Den studerende evalueres på baggrund af praktisk niveau, deløvelser/opgaver og udformning/fremlæggelse af en afsluttende opgave i spilkonstruktion, spiludvikling og spiljustering.
Kropsbasis:
Den studerende evalueres på baggrund af fremlæggelse af musikopgave, praktisk niveau samt deltagelse i udformning og fremlæggelse af den afsluttende performance og individuelle opgave.
Vandbasis med livredning
Den studerende evalueres på baggrund af teoretiske og praktiske færdigheder demonstreret i undervisningsforløbet samt evnen til at analysere og vurdere egen praksis ved brug af multimedie. Dette eksemplificeres ved analyse og vurdering af rygcrawl og livredningspraksis. Der vil være en praktisk prøve i livredningsfærdighed.
Reeksamen: Som ordinær eksamen. Delelementer, der allerede er bestået ved en tidligere eksamenstermin kan genafleveres uden genbedømmelse ved reeksamen. Det gælder også eventuelle skriftlige gruppeopgaver, der danne grundlag for en individuel bedømmelse. Har den studerende ikke tidligere medvirket i gruppeopgave, skal tilsvarende opgave udarbejdes individuelt |
Eksamen: |
Løbende evaluering.
Reeksamen: Løbende evaluering - aftales med underviser |
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Modulet er obligatorisk på bacheloruddannelsen i Idræt. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
25/4-2012 |