|
Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
Point: |
7,5 |
Blokstruktur: |
2. blok |
Skemagruppe: |
A |
Fagområde: |
fys |
Institutter: |
Niels Bohr Institutet |
Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
Kontaktpersoner: |
Per Hougaard, e-mail: pe@rysensteen.dk |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT |
Undervisnings- periode: |
19. november 2012 til 27. januar 2013 |
Undervisnings- form: |
Forelæsninger, øvelses- og diskussionstimer
|
Formål: |
at give de studerende erfaringer med og redskaber til at analysere, reflektere over og kritisk forholde sig til fysikkens videnskabsteoretiske, herunder sociologiske, forskningspolitiske, teknologiske og etiske perspektiver. Det er desuden et formål, at de studerende opfatter præcis mundtlig kommunikation af deres fag som noget væsentligt ved deres studium
|
Indhold: |
Klassisk videnskabsfilosofi: Rationalisme og empirisme
Logisk positivisme
Karl Poppers falsifikationsteori
Thomas Kuhns teori for videnskabelig udvikling og revolutioner
Videnskabssociologi
Karakteristikaer ved brug af forklaring, naturlove, eksperimenter, modeller, computersimuleringer og tankeeksperimenter i den videnskabelige erkendelse
Debatten om videnskabelig realisme
Kvantefilosofi
Lidt om universitetets historie. Det moderne universitet som selvejende institution og dets komplekse forhold til staten, erhvervslivet og offentligheden, dets økonomiske afhængighed af tilførte ressourcer og forskningens frihed.
Videnskabsetik, herunder videnskabelig redelighed/uredelighed
Videnskab og teknologi
Forholdet mellem fysik og matematik
|
Kompetence- beskrivelse: |
Forståelse for fysikkens særpræg, styrker og begrænsninger, samt fagets struktur og videnskabsteoretiske status. Forståelse for fysikkens relationer til andre fagområder som f.eks. matematik og teknologi samt fysikkens vekselvirkning med det omgivende samfund. Opnåelse af et analytisk begrebsapparat, der giver de studerende mulighed for kritisk og klart at kommunikere og diskutere de teoretiske og etiske problemstillinger, som knytter sig til fysikken.
|
Målbeskrivelse: |
Deltagerne forventes ved afslutning af kurset at kunne:
Redegøre for og sammenligne forskellige videnskabsfilosofiske og -sociologiske positioner
Anvende dem på eksempler
Analysere og diskutere deres konsekvenser for naturvidenskabelig forskning og forskningspolitik og etik
Reflektere kritisk over fysikkens faglige indhold og struktur og dets samfundsmæssige funktioner
Vurdere etiske konsekvenser af videnskabelige aktiviteter
Karakterisere og eksemplificere videnskabelige og ikke videnskabelige fremgangsmåder
Karakteren 12. Den fremragende besvarelse demonstrerer overlegen sikkerhed i:
Præcis og nuanceret beskrivelse og vurdering af videnskabelige
positioner.
Evnen til at kombinere videnskabelige positioner med eksempler fra
videnskabshistorien.
Anvendelser af filosofiske, sociologiske og etiske argumenter i
fysikken.
Selvstændige formuleringer, tydelig og velargumenteret disposition
og klar dømmekraft.
Karakteren 2. Den tilstrækkelige besvarelse demonstrerer:
Elementært kendskab til videnskabelige positioner.
Noget kendskab til videnskabshistoriske eksempler, der er relevante
for videnskabsteorien.
Nogen forståelse for anvendelser af videnskabsteoretiske,
sociologiske og etiske problemstillinger i naturvidenskaberne.
Forståelig argumentation ved den mundtlige eksamen.
|
Lærebøger: |
Peter Godfrey-Smith "Theory and Reality - an introduction of the philosophy of science", The University of Chicargo Press 2003 |
Tilmelding: |
Tilmelding foregår på Selvbetjeningen d. 15. maj til 1. juni |
Faglige forudsætninger: |
1 års fysik.
|
Formelle krav: |
Ingen |
Eksamensform: |
Mundtlig eksamen af 20 minutters varighed. Vurdering efter 7-trinsskalaen. Ekstern censur. Eksamensspørgsmålene offentliggøres mindst en måned før eksamen.
Det er et krav for at deltage i eksamen, at man i en gruppe har afholdt og bestået et øvelsesoplæg.
Reeksamen: Samme som ordinær eksamen.
|
Eksamen: |
Mundtlig prøve den 17. januar og 21. - 24. januar 2013.
Reeksamen: Mundtlig prøve den 18. april 2013. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
27/4-2012 |