|
| Udgave: |
Efterår 2012 NAT |
| ECTS points: |
7,5 |
| Point: |
7,5 |
| Blokstruktur: |
2. blok |
| Skemagruppe: |
B |
| Fagområde: |
bio |
| Institutter: |
Biologisk Institut |
| Uddannelsesdel: |
Bachelor niveau |
| Kontaktpersoner: |
Carsten Juel, August Krogh Bygningen, tlf.3532 1682, e-mail: cjuel@bio.ku.dk |
| Andre undervisere: |
Ivana Novak (BI) og Henriette Pilegaard (BI) |
| Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Naturvidenskabelige Fakultet Efterår 2012 NAT |
| Undervisnings- periode: |
Uge 47-04
|
| Undervisnings- form: |
Forelæsninger: 28 timer
Øvelser: 18 timer
|
| Formål: |
Kendskab til menneskets fysiologi har stor betydning for den enkelte og for samfundet. Kurset sigter mod en forståelse af menneskets funktion i samspil med omgivelserne. Den ønskede forståelse bygger på viden om de biokemiske og fysiske processer, der indgår i de mange former for reguleret samspil, som finder sted på celleplan, på organplan og i hele organismen. Både dagligdagens forhold og ekstreme situationer (ekstraordinær belastning, sygdom) bruges til at belyse funktionerne.
De studerende bør efter kurset kunne:
- I hovedtræk gøre rede for legemets bygning og for struktur og funktion af organer og organsystemer.
- Beskrive fysiologiske reguleringsmekanismer med hensyn til anatomisk beliggenhed og organisation og gøre rede for stimuli, receptorer og effektorer i kontrollen samt for følsomhed og hastighed af reguleringen.
- Udføre simple beregninger eller gøre rede for et fysiologisk procesforløb (f.eks. en figur fra en lærebog eller fra en videnskabelig artikel).
Være i stand til at anvende den basale viden om fysiologi, så forståelsen øges af de fysiologiske mekanismer involveret i fx. individets udvikling, arbejde, sport, medicin etc.
|
| Indhold: |
Undervisningen består af en kombination af forelæsninger (store hold) og øvelsestimer (mindre hold á 20-30 studerende). En forelæsning vil give et overblik over et fysiologisk emne, som eksempel: nerver, muskler, sanser, hjernen, respiration, energistofskifte, hormoner, fordøjelse og nyrer. Der lægges vægt på samspillet mellem de forskellige dele af fysiologien.
Disse emner behandles yderligere ved øvelserne. En øvelse kan være enten en laboratorieøvelse, en IT-baseret øvelse eller gruppetimer efterfulgt af en mundtlig fremlæggelse.
|
| Målbeskrivelse: |
For at opnå karakteren 12, skal den studerende kunne
- beskrive kroppens organer med hensyn til placering, opbygning og funktion
- forklare fysiologiske reguleringsmekanismer på celle-, organ- og helkrops-niveau
- forklare sammenhænge mellem de forskellige fysiologiske mekanismer
- udføre simple beregninger på grundlag af opgivne fysiologiske målinger
- redegøre for fysiologiske sammenhænge (fx fra en figur i fysiologisk lærebog eller videnskabelig artikel)
- anvende den basale fysiologiske viden til at vurdere og analysere dagligdags situationer så som fysisk aktivitet, individets udvikling, sygdom og fødeindtag
|
| Lærebøger: |
Vander et al. Human Physiology, 12. udgave. McGraw Hill |
| Tilmelding: |
Der er tilmelding i perioden 15. maj - 1. juni. Tilmelding sker via selvbetjeningssystemet på KUnet. |
| Eksamensform: |
4 timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler. Bedømmes med ekstern censur og karakter efter 7-trinsskalaen.
Reeksamen: Samme som ordinær. |
| Eksamen: |
Skriftlig prøve den 25. januar 2013.
Reeksamen: Skriftlig prøve den 19. april 2013. |
| Kursus hjemmeside: |
 |
| Kursus hjemmeside: |
Log på KUnet. Vælg Absalon i menuen til venstre. Du vil herefter få en oversigt over de fag, du er tilmeldt. Klik på det kursus, hvis hjemmeside du ønsker at se. |
| Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
| Sidst redigeret: |
25/4-2012 |