Indhold: |
Vi er alle omgivet af og involveret i kommunikation i mange forskellige sammenhænge.
Der udfoldes i disse sammenhænge en lang række fænomener i relation til kommunikationen. Fx udsendes der budskaber, som helst skal forstås af alle, eller vi præsenteres for data, som vi skal prøve at skabe mening i og handle ud fra. Endvidere kan der være tale om, at vi meddeler os for at påvirke andre og så selv reagerer på andres handlinger. Alt dette er kommunikation, men er det den samme forståelse af kommunikationsbegrebet, der er den mest frugtbare i alle sammenhænge?
I kurset skal vi se nærmere på en række teoretiske forståelser og modeller af kommunikation. Herigennem bliver det muligt at studere og arbejde med de kommunikative fænomener på en systematisk måde.
Kommunikation er i vid udstrækning baseret på sproganvendelse og trækker dermed på deltagernes allerede opnåede viden om sproget. Men kommunikation rækker ud over sproganvendelse, også fysiske genstande, tegn og symboler samt fraværet af ord kan forstås som kommunikation.
Kurset fokuserer på kommunikation i og omkring virksomheder og andre organisationer, hvorfor der også inddrages tekster til diskussion og forståelse af, hvad organisationer er.
|