25+26. Nazismens historie [Hold A]


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Årsværk: 13 + 2 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie
Undervisere: Karl Christian Lammers, e-mail: lammers@hum.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: tirsdag den 4. september 2012 kl. 13-15 (lokale P8)
Undervisnings- form: Holdundervisning
Formål: Område A: Historisk studium og historisk videnskab, Fagelement 25 [HHIB00251U] (13 ECTS)
og
Opgaveskrivning i historie – argumentation og teknik, Fagelement 26 [HHIB00261U] (2 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen.
Indhold: Næppe noget andet har præget og forandret det 20. århundrede som nazismen og dens Fører Adolf Hitler, der regerede Tyskland fra 1933 til 1945. Med deres revolutionære projekt om at skabe et nyt samfund og et nyt menneske, nyordne Europas kort til Tysklands fordel og omskrive historien på racistisk grundlag påførte nazisterne Europas nationer krig, ødelæggelse og folkemord. Men de efterlod også Tyskland og tyskerne med skyld, skam og kontrol.

Undervisningen vil behandle den epoke som nazismen prægede og som i tid strakte sig fra 1919 til dens fald i maj 1945. Den vil beskæftige sig med nazismens opståen, undersøge hvordan den fascinerede og voldførte samtiden og opnåede støtte i det tyske folk til at føre sit store projekt ud i livet: skabe et nyt Stortyskland, baseret på et racerent Volksgemeinschaft i det tyske folk. Det nazistiske regime, etableret i 1933 var instrumentet hertil. Det hvilede som Førerstat på en kombination af forførelse, terror og undertrykkelse. Først indadtil mod de Volksfremde for at befæste nazisternes magt, siden med krig udadtil for at skabe et racerent Tyskland, hvor der ikke var plads til kommunister, jøder, sigøjnere og andre ”undermennesker”. I halvdelen af dets levetid var det nazistiske regime i krig. Det var en brutal krig som Tyskland startede og som siden som luftkrig vendte tilbage til Tyskland. Det var en krig der som total krig og udryddelseskrig havde kolossale omkostninger i menneskeliv, ødelæggelse af samfund og sind og som med nazismens fald medførte Tysklands undergang som stat. Også derefter vedblev nazismen at beskæftige historien: hvordan skulle eftertiden omgås en epoke, der havde civilisationsødelæggende karakter og hvor staten nedbrød herskende normer, moral og rettigheder.

Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• beherske et væsentligt område af historien
• vise indsigt i nazismens karakter
• redegøre for hvorledes nazismen adskiller sig fra demokratisk styre
• diskutere totalitarisme
• gøre rede for begreber som race, propaganda etc.


Opgaveskrivning i historie – argumentation og teknik, Fagelement 26 (2 ECTS)
Kompetencemål: Fagelementet opbygger elementær kompetence i at udarbejde en tekst, der lever op til historiefagets standarder, både med hensyn til materiale og argumentationsform og med hensyn til de formelle krav om præcision og omhu, noter og bibliografi.

Undervisnings- og arbejdsformer: Kurset består i holdundervisning i et samlet forløb, som også omfatter fagelement 25. Der afsættes ca. 8 timer til fagelement 26. På holdet gennemgås generelle spørgsmål i forbindelse med opgaveskrivning i faget historie og udformning af opgaverne i dette fagelement.

Som undervisningsmateriale anvendes vejledninger, eventuelt med øvelser, i akademisk skriveteknik og den akademiske afhandlings udformning. Det sidste med særligt henblik på de faglige standarder i faget historie.

Emnet for opgaven vælges normalt af den studerende blandt forslag, fremlagt af underviseren. Med opgaveemnet medfølger en minimal bibliografi til opgaven samt enkle anvisninger til yderligere litteratursøgning.

Faglige mål:
Eksaminanden skal kunne
• selvstændigt anvende stof fra videnskabelige fremstillinger
• opstille en relevant problemformulering
• udvælge og prioritere materiale og argumentere for valget i forhold til problemformuleringen
• analysere historiefagligt stof og argumentere fagligt
• formidle i en skriftlig form med præcision og omhu, der lever op til historiefagets elementære standarder
• beherske de formelle krav til behandling af citater, referencer og bibliografi
Litteratur: - Karl Christian Lammers: Nazismens epoke. Førerstat, Volksgemeinschaft og racekrig. 2003 (bestilt til Akademisk Boghandel).
Tilmelding: Nyindskrevne studerende kontaktes af studievejledningen på SAXO. De nyindskrevne skal efterfølgende returnere en formular med prioritering af hold. De nyindskrevne får inden semesterstart meddelelse om hvilket Område A hold de skal følge.
Dette hold vil også fungere som stamhold for:

- 26. Opgaveskrivning i historie argumentation og teknik
- 27. Historisk Videnskabsteori
- 28. Studieteknik
- 29. Biblioteksbenyttelse og Arkivbesøg

Undervisningstilmelding for studerende som ikke er nyindskrevne foretages i Selvbetjeningen på KUnet i eftertilmeldingsperioden (15. august – 10. september) - dog først når de nystartede er holdsat omkring semesterstart. Det vil på det tidspunkt fremgå af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser.
Eksamensform: Fagelement 25 [HHIB00251E] (13 ECTS):

Prøveform: Bunden, mundtlig prøve med forberedelse.
Censurform: Ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Modul 1A (fagelement 25 og 26) skal bestås i samme eksamenstermin.

Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):

Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.

Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.

Fagelement 26 [HHIB00261E] (2 ECTS):

Prøveform: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Censurform: Prøven er uden censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes med bestået/ikke bestået.
Modul 1A (fagelement 25 og 26) skal bestås i samme eksamenstermin.

I øvrigt henvises til studieordningen.

Oplysning om tilmelding og afholdelse af eksamen annonceres via histopslag og på historie.ku.dk/eksamen.
Tilmeld dig histopslag her.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Når man har fået bekræftet sin tilmelding i Selvbetjeningen på KUnet knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ved semesterstart ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr. , kursustitel og eksamenstype.
Hvis undervisningstilmeldingen foretages i eftertilmeldingsperioden – eller der foretages holdskifte i eftertilmeldingsperioden - går der tre hverdage før tilknytningen i kursusrummet i Absalon er på plads.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 14/5-2012



Københavns Universitet