39. Krop, køn, sundhed og sygdom i Danmarks historie 1800-1940


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2012 Hum
Tilvalgskode: Se under Formål
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie
Undervisere: Anne Løkke, e-mail: al@hum.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum
Første undervisningsgang: mandag den 3. september 2012 kl. 13-16 (lokale 23.2.47)
Undervisnings- form: Kurset består i holdundervisning /seminar og individuel vejledning.
Formål: Bachelorprojekt i historie, Fagelement 39 [HHIB00391U] (15 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen.
Indhold: 1800-tallets Danmark var kendetegnet ved en lang række moderne gennembrud. I det unge demokrati fik de dannede mænd mod- og medspil fra andre sider: Højskolebevægelse, husmandsbevægelse, arbejderbevægelse og kvindebevægelse samlede stadig større dele af befolkningen om at deltage i omskabelser af livsbetingelserne for de mange. Økonomien var i vækst, videnskaberne udviklede hastigt, og stort set alt var til debat. Alt dette medvirkede til, at betingelserne for det mest basale menneskelige ændrede sig med usædvanlig høj hastighed. Det er derfor meget synligt i denne periode, at hele feltet omkring menneskekroppen har en historie: barndommen, kønslivet, familien, sundheden, sygdommene, fødslerne, døden, maskuliniteten, femininiteten, maden, tryghedsorganiseringerne, risikoprofilerne etc. etc. Dette BA-hold arbejder med at skrive historie om dette tilsyneladende evigt menneskelige. Der findes et rigt og nemt tilgængeligt kildemateriale - i arkiverne såvel som i datidens bøger, tidsskrifter og andre tryksager. Jeg har aftaler med arkivarer ved forskellige arkiver, som vil hjælpe med at finde gode emner, hvis I vælger et arkivbaseret projekt.

Der kan både skrives mikrohistoriske projekter og projekter med en mere generaliserende synsvinkel. Forløbet er lagt tilrette, så der er undervisning to gange om ugen i september. Her foregår den generelle undervisning med vægt på periodens social- og kulturhistorie, kroppens historie, arkivbrug, skriftlæsning, anvendelse af databaser og introduktion til teorier om det moderne (Elias, Giddens), og teorier om magt, viden, disciplin, krop og køn (Weber, Foucault, Bourdieu, Latour, Butler med flere). Herefter vil undervisningen i stigende grad koncentrere sig om jeres egne projekter, så I lærer at skrive historie på baggrund af kilderne fra perioden med inddragelse af teori og forskningslitteratur om netop jeres emne. Der vil løbende blive undervist i, hvordan man får en frugtbar skriveproces og i den gode opgaves anatomi. Dette indebærer deadlines og øvelser, som træner det, der er sværest ved at skrive bachelorprojekt.

Projektforløbet er teoretisk og metodisk ambitiøst, men det kræver ikke særlige forkundskaber. Alt er tilrettelagt, så I lærer det nødvendige hen ad vejen. Det eneste, der kræves er, at du virkelig er indstillet på at bruge 1/4 årsværk på projektet og på at knokle, så vi kan komme hurtigt fra start, og at du har læst to bøger inden første time, som beskrevet nedenfor.

Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• et basalt kendskab til de store linjer i dansk historie 1800-1940 økonomisk, socialt, politisk og kulturelt
• en dybtgående viden om en mindre problemstilling indenfor feltet ny kulturhistorie, socialhistorie eller medicinhistorie efter eget valg indenfor ovenstående krono-logiske og geografiske ramme
• basale færdigheder i anvendelse af arkivbaseret materiale til belysning af historiske problemstillinger
• færdigheder i at anvende tekster produceret i Danmark perioden 1800-1940 til belysning af historiske problemstillinger
• kendskab til relevante teorier, metoder og forskningslitteratur indenfor den valgte problemstilling
• kompetence til under vejledning at analysere den valgte problemstilling og formulere analysen i en form, der lever op til historiefagets krav til argumentation, dokumentation, diskussion og akribi og som er sprogligt og narrativt tilfredsstillende
Litteratur: For at kende perioden skal du i sommerferien inden første undervisningsgang have læst følgende bøger, der begge findes på mange folkebiblioteker:
- Claus Bjørn: Fra reaktion til grundlov, 1800-1850. Gyldendals og Politikens Danmarkshistorie Bind 10. Red.: Olaf Olsen. København, 1990 (eller se-nere).
- Søren Mørch: Den ny Danmarks historie 1880-1960. København , Gyldendal, 1982 (eller senere).

I første halvdel af september læses:
- Karin Lützen: Byen tæmmes : kernefamilie, sociale reformer og velgørenhed i 1800-tallets København. København, Reitzel, 1998. (findes på mange folkebiblioteker).
- Mark Jackson: The Oxford handbook of the history of medicine. Part three: Themes and Methods. Oxford University Press, 2011. (Findes på Institut-biblioteket og KB. Kan købes, men er dyr).
Tilmelding: Undervisningstilmelding foretages i Selvbetjeningen på KUnet i perioden 16. maj til 1. juni.
Eftertilmeldingsperiode: 15. august – 10. september.
I forbindelse med den ordinære undervisningstilmelding skal der vælges 4 af de 8 udbudte kurser i Bachelorprojekt i historie i prioriteret rækkefølge, hvis man vil være sikker på holdplads inden eftertilmeldingsperioden indledes.
Resultatet af tilmeldingerne vil senest fremgå af Selvbetjeningen den 15. august.
Forsinket tilmelding og eventuelt holdskifte foretages i Selvbetjeningen i eftertilmeldingsperioden. Det vil i eftertilmeldingsperioden fremgå af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser.
Eksamensform: Fagelement 39 [HHIB00391E] (15 ECTS):

Prøveform: Fri, skriftlig hjemmeopgave.
Censurform: Ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.
Det er en betingelse for at kunne indstille sig til eksamen i Bachelorprojekt, at den studerende har bestået 120 ECTS-point af sit bachelorstudium. I de beståede prøver skal indgå Litteratur og information (fagelement 32) samt Historisk Metode A og B (fagelement 31 og 35).

Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):

Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.

Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.

I øvrigt henvises til studieordningen.

Oplysning om tilmelding og afholdelse af eksamen annonceres via histopslag og på historie.ku.dk/eksamen.
Tilmeld dig histopslag her.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Når man har fået bekræftet sin tilmelding i Selvbetjeningen på KUnet knyttes man automatisk til kursusrummet i Absalon op til semesterstart. Log på via KUnet med KU-brugernavn og Password. Hvis man ved semesterstart ikke er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr. og fagelement og hold.
Hvis undervisningstilmeldingen foretages i eftertilmeldingsperioden – eller der foretages holdskifte i eftertilmeldingsperioden - går der tre hverdage før tilknytningen i kursusrummet i Absalon er på plads.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 21/5-2012



Københavns Universitet