|
Udgave: |
Efterår 2012 Hum |
Årsværk: |
7,5 ECTS |
Undervisere: |
Cecilia Brynskov |
Skema- oplysninger: |
Undervisningen fordeles over 4 gange på torsdage 10-17 i uge 37, 41, 44 og 47 |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2012 Hum |
Første undervisningsgang: |
OBS! Første undervisningsgang er flyttet fra uge 38 til uge 37 |
Indhold: |
Gruppen af børn med autismespektrumforstyrrelser (ASF) spænder fra børn uden verbalt sprog til børn med særdeles velfungerende sprog. Pragmatiske vanskeligheder optræder hos alle, men mange har desuden semantiske, grammatiske og fonologiske vanskeligheder. Effektforskningen viser, at de mest markante resultater af autismebehandling kan opnås inden for det sproglige område. I fx USA henvises børn med ASF derfor ofte til talepædagog. I Danmark har vi imidlertid ikke tradition for talepædagogisk behandling til børn med ASF, men det er der god grund til at lave om på.
Formålet med kurset er, at deltagerne opnår indgående kendskab til de sproglige og kommunikative vanskeligheder, der optræder hos børn med ASF, samt til de former for intervention, der er relevante i behandlingen af dem. Dette vil ske gennem læsning af (engelsksprogede) artikler og analyser af (danske) cases.
|
Litteratur: |
Som forsmag på indholdet kan følgende artikeler læses:
Brynskov, C. (2010). Sprog hos børn med autisme. LOGOS: Audiologopædisk Tidsskrift, 59, 21-23.
Paul, R. (2008). Interventions to improve communication in autism. Child and adolescent psychiatric clinics of North America, 17(4), 835-856.
|
Eksamensform: |
Fri skriftlig hjmmeopgave (bestået/ikke bestået) |
Kursus hjemmeside: |
 |
Sidst redigeret: |
30/5-2012 |