Indhold: |
Den spanske sociolog Manuel Castells har anvendt termen ”netværkssamfund” til at beskrive resultatet af de ændringer af de vestlige samfund, der er sket i slutningen af det 20. århundrede. ”Netværkssamfundet” er kendetegnet ved en forskydning fra en vertikal til en horisontal struktur. Et samfund, der er præget af nye teknologiske paradigmer, globalisering og en svækkelse af staten (ikke statens forsvinden – men en delt suverænitet). Tilsvarende har kapitalismen ændret karakter i form af en øget fleksibilitet og mobilitet, hvor der opereres på tværs af lokale og nationale sammenhænge.
Hvilke konsekvenser har dette for offentlighedssfæren og kunstinstitutionerne? Hvori består kunstens kritiske potentiale og relationen til institutionerne? I en afgrænset litterær kontekst har f.eks. institutionskritik (og i det hele taget bevidsthed om institutionernes rolle) været mindre synlig og prægnant end den har været i kunstfeltet, men den er ikke mindre relevant, hvorfor vi på kurset vil undersøge (mod)offentligheder og institutionskritik inden for såvel det litterære som det (billed)kunstneriske felt. Målet er kritisk at undersøge de forskydninger og ændringer af institutionernes rolle og funktion, der er sket. Samt, i et lidt bredere perspektiv, at analysere (mod)offentlighedernes rolle og se på hvilket teoretisk begrebsapparat, der lader sig anvende i analysen heraf.
Delemner kunne være: Avantgardens (mislykkede?) stormløb mod kunstinstitutionerne. Internettet som et (potentielt set) basisdemokratisk laboratorium og som slagmark mellem modkultur og mainstream. Institutionerne, kunsten og kritikken efter den institutionskritiske kunst. M.m.
|