uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Performativ design


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2011 Hum
Undervisere: Mette Obling Høeg, Marie Haugsted Mors
Skema- oplysninger: Alle workshops kører fra kl. 10-16 i Dramasalen
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum
Første undervisningsgang: 1. september 2011
Undervisnings- form: Seminarrække
Indhold: Torsdag den 1. september: Introduktion og materialeudlevering kl. 10-12
  • Tirsdag d. 13. Sept.: Workshop 1
  • Onsdag d. 14. Sept.: Workshop 1
  • Tirsdag d. 27. Sept.: Workshop 2
  • Onsdag d. 28. Sept.: Workshop 2
  • Tirsdag d. 4. Okt.: Workshop 3
  • Onsdag d. 5. Okt.: Workshop 3
  • Torsdag d. 13. Okt.: Workshop 3
  • Fredag d. 14. Okt.: Præsentation af Performance Lectures kl. 18.00-22.00
  • Tirsdag d. 25. Okt.: Refleksionsseminar Kl. 10-14
Formålet med undervisningsforløbet er, at den studerende tilegner sig kompetencer til at designe, facilitere og udvikle kollektive, performative skabelsesprocesser gennem en integration af praksis og refleksion. Hensigten er at give den studerende praktisk erfaring med de forskellige dele af en kollektiv design- og udviklingsproces og konkrete procesværktøjer, samt at opøve den studerendes kompetence til refleksion over egen praksis inden for en teoretisk ramme.

Formålet er endvidere at udvikle designværktøjer til kollektive designprocesser. Kurset indgår i, og er finansieret af, universitetets undervisningsudviklingsprojekt ”Den Gode Uddannelse” og det er hensigten, at de erfaringer, som undervisningsforløbet genererer omkring kollektive designprocesser, skal samles og indgå i udviklingsprojektet. De studerende på kurset vil derfor samtidig indgå i et konkret udviklingsprojekt, der har til hensigt at udvikle formater til at implementere en designpraksis i universitetsundervisning.

Deltagerne stilles en konkret designopgave, som skal løses som gruppeprojekter. Den overordnede opgave er at skabe en Performance Lecture over et kunst- eller kulturvidenskabeligt emne, som vælges af workshopdeltagerne i samarbejde med underviserne. De studerende skal således designe et performativt ”foredrag”, som har den funktion, at det formidler og bearbejder et emne, som de studerende først skal lave research på. Undervisningsforløbet baserer sig på principper, som er udviklet omkring ”Practice-based” og ”Practice-led” Research. Forløbet er tilrettelagt som tre workshops, hver af to dages varighed, hvor der arbejdes med kollektiv skabelse af visioner, idé-udvikling og idé-udvælgelse, research, performative øvelser, materialegenerering, refleksionsrammer og strategisk processuel intervention. Herudover vil forløbet indbefatte præsentation af de færdige Performance Lectures samt et efterfølgende refleksionsseminar, hvor vi analyserer og reflekterer over selve designprocessen med henblik på at kortlægge specifikke erfaringer. Kurset retter sig derfor mod eksamensformer, hvor det er relevant at arbejde med analyser af praksisprocesser i relation til henholdsvis en kunstnerisk og en videnskabelig praksis.
Faglige forudsætninger: Max 16 studerende på holdet.
Eksamensform: BA = 47870048
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Da designopgaverne løses gruppevis, er det det vigtigt, at deltagerne er til stede ved alle tre workshops, samt ved de øvrige dele af forløbet. Forløbet sættes i gang med en introduktion d. 1. september, hvor der udleveres opstarts-materiale.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 31/5-2011



Københavns Universitet