|
Udgave: |
Efterår 2011 Hum |
Semester: |
Institut for Kunst- og Kulturvidenskab |
Undervisere: |
Ann Lumbye Sørensen |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum |
Indhold: |
Det er blevet et udbredt synspunkt, at kunstfaglige og andre publikummer ser sig selv som den vigtigste spiller i forholdet mellem værk og betragter. Tidligere – indtil omkring 1900 – var værket suverænt i fokus og i løbet af det 20. århundrede er dets privilegerede position gang på gang blevet udfordret af kunstnere, teorier og erkendelsesmæssige paradigmer. Kursets intention er at indkredse historik og forfølge nogle spor igennem det 20. og ind i det 21. århundrede for at diskutere de skift, hvor opmærksomheden i stadig højere grad er rettet mod subjektet.. Det er spørgsmål, som post-strukturalisme, relationel æstetik og performativitetsstudier tager fat på. I kurset vil indgå praktiske øvelser på relevante udstillinger. |
Litteratur: |
Litteratur til kurset bliver bl.a. Claire Bishop (ed.): Participation. Whitechapel & the MIT Press: 2006; Hal Foster: ”Antimonies in Art History”. i: Design and Crime. Verso: 2002; Wolfgang Kemp (ed.): Zeitgenössische Kunst und ihre Betrachter. Oktagon: 1996. (Findes i engelsk oversættelse).
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Kurset kan anvendes til mundtlig og skriftlige eksamen på KA samt som enkeltstående tilvalg på BA.
|
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
29/6-2011 |