Indhold: |
August Strindbergs infernokrise er blevet beskrevet som den præcise symbolske begivenhed, der indleder den internationale modernisme. Den resulterede i en vilter tekst, der rejser betydelig flere spørgsmål end den stiller svar. Er det virkelig en beskrivelse af en mand, der er offer for forfølgelse og attentater? Af en mand, der er ved at blive gal? Eller af en mand, der samler på indtryk til en roman? I sin radikale åbenhed udfordrer Inferno vores forestillinger om, hvad en roman er. Den kan læses som både selvbiografi, som patografi, som fantastisk litteratur, og som religiøst omvendelsesskrift. Vi vil, med inddragelse af relevante teoretiske tekster, afsøge de forskellige læsemuligheder, og lade Inferno være vores guide i en diskussion af diverse litteraturanalytiske grundproblemstillinger som forholdet mellem tekst og liv, forholdet mellem tekst og kontekst, forholdet mellem tekst og paratekst, og forholdet mellem teksten og stil- og periodebegreber som realisme, dekadence og modernisme. |