|
Udgave: |
Efterår 2011 Hum |
Årsværk: |
15 ECTS |
Institutter: |
Nordiske Studier og Sprogvidenskab |
Undervisere: |
Svend Skriver og Line Hjorth Christensen |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2011 Hum |
Indhold: |
Hvordan underviser man i dansk i gymnasiet? I hvert fald ikke bare som man gjorde før i tiden. Med gymnasiereformen (2005) er der kommet et forstærket fokus på didaktiske metoder og på samspillet mellem fagene. Danskfaget må forholde sig til sin rolle i gymnasiets helhed, til fagets læringsmål, til en stadig voksende stofmængde og til elevgrupper i hastig forandring.
Kurset i Danskfagets didaktik skal forberede jer på den komplekse og fascinerende virkelighed. Vi skal arbejde med danskfaget i gymnasiet (stx og hf) ud fra en række forskellige vinkler. Kurset er bygget op om flg. tyngdepunkter:
• Læreplanen for dansk (stx og hf)
• Interaktion i klasserummet
• Æstetisk læring (herunder danskfaglig læring på museer)
• Fagdidaktik, genrepædagogik, litteraturpædagogik
• Undervisningspraktik i gymnasiet/hf eller på museer (under forudsætning af nødvendig bevilling)
Vi vil præsentere jer for relevante tekster og faglitteratur i relation til disse emner. Et vigtigt mål er at skærpe jeres bevidsthed om undervisningens greb og processer og om metoder til at beskrive og reflektere over dem.
Vi inddrager gymnasiefagets tre hovedområder (litteratur, sprog og medier) og lægger op til en fortløbende diskussion af, hvordan man bedst muligt kan integrere dem i undervisningen. Hvordan arbejder man fx seriøst med undervisning i mundtlighed og litterær forståelse? Det skal I levere stærke forslag til. Der vil således også blive rig lejlighed til at genoverveje danskfagets typiske greb og begreber, når vi skal analysere konkrete teksters liv i undervisningsforløbene – både i og uden for klasserummet.
I møder ’virkeligheden’ 2 gange i løbet af kurset. Første gang når I som et led i et didaktisk projekt på INSS skal guide nye førsteårsstuderende ind i danskfaget bl.a. ved at udarbejde læringskort for dem og at arrangere et lærerigt besøg for dem på Karen Blixen Museet.
Anden gang når I underviser på gymnasier eller museer med en lærer som vejleder. Erfaringerne gennemdrøftes på holdet – og bliver grundlag for eksamen som en fri skriftlig hjemmeopgave, hvor kernen skal være danskdidaktiske overvejelser og perspektiveringer med udgangspunkt i det afprøvede undervisningsforløb.
Til første gang skal I nærlæse læreplan for dansk (stx) via link på Absalon.
Holddeltagere kan med fordel besøge Karen Blixen Museet inden semesterstart og bl.a. se særudstillingen In Your Words. Se også http://blixen.dk/
|
Litteratur: |
Til første gang skal I nærlæse læreplan for dansk (stx) via link på Absalon. Skulle I have lyst til det, vil det også være en fremragende ide at besøge Karen Blixen Museet inden vi ses til september.
Litteratur:
I. E. Damberg, J. Dohlin & G.H. Ingerslev (red.): Gymnasiepædagogik. Hans Reitzels Forlag, København 2006.
Ane Hejlskov Larsen og Sally Thorhauge: Museumsgrundbogen: kunsten at læse et museum. Systime, Århus 2008.
|
Kursus hjemmeside: |
 |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
19/8-2011 |