|
Udgave: |
Efterår 2010 Hum |
ECTS points: |
15 ECTS (kan opgraderes til 30 ECTS) |
Årsværk: |
1/4 |
Institutter: |
Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab |
Undervisere: |
Mie Femø Nielsen og Hilde Schroll Jespersen |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2010 Hum |
Første undervisningsgang: |
Første undervisningsgang foregår bl.a. teambuilding og case-kickoff, hvorfor man må forvente at være i gang til ca. kl. 21.
På grund af det komprimerede forløb med hele seminardage vil der være forberedelse til første undervisningsgang. Inden første undervisningsgang forventes bogen Strategisk kommunikation (Mie Femø Nielsen, Akademisk Forlag, 2010) læst. Yderligere forberedelse til første undervisningsgang vil fremgå af kursets intranet (Absalon). |
Undervisnings- form: |
Underviserne gør meget ud af at tilrettelægge kurset, så alle deltagere bliver aktive medskabere af et dynamisk og refleksivt læringsrum – langt fra højpandede forelæsninger og kridtstøvede overheads. Man kan roligt forvente at få travlt, lære enormt meget, få venner for livet og have det supersjovt imens.
Studenteroplæg og øvelser på kurset er teambaserede. Det samme gælder kursets tilknyttede casearbejde.
I undervisningsforløbet vil indgå ekskursioner til aktører blandt virksomheder, kommunikationskonsulenter, medier og interesseorganisationer – måske hos en af deltagerne fra kurset i 2004, som nu sidder i lederjob.
Professionelt lægger kurset op til fremtidigt arbejde med strategisk kommunikation, politik, græsrodsarbejde, kampagnetilrettelæggelse, pressehåndtering og spin. Dette kursus er et af de kurser på KUA, der mest direkte har konsekvenser for de studerendes senere karriere, da alt stoffet og samtlige øvelser har direkte relevans for praktisk arbejde med kommunikation i virksomheder, offentlige organisationer, på bureauer og i organisationer/bevægelser/partier.
I løbet af kurset vil blive arbejdet med en større fælles case, hvor deltagerne skal deltage i teambaseret arbejde om brandingstrategi, kampagnetilrettelæggelse osv. Formålet er at opnå stærk integration af teori og praksis. Man kan ikke blive dygtig til at arbejde med kommunikation blot ved at læse og diskutere. Tidligere år har de studerende fået til opgave at arrangere en stor konference, som de skulle lave program, kommunikationsstrategi, designprogram, webside, pressestrategi osv. for (2004); at skabe 10 nye virksomheder, som de i løbet af semestret skulle lave det kommunikationsstrategiske arbejde for, og som de skulle præsentere for offentligheden 11 uger efter første undervisningsgang (2006); at fungere som ekstern kommunikationsafdeling for en paraplyorganisation inden for oplevelsesøkonomien med henblik på at udvikle en strategi for større synlighed, som skulle overrækkes i Kulturministeriet 11 uger efter første undervisningsgang (2008). I år arbejdes der henover sommeren fra underviserside med at lande en case for en større, privat virksomhed; detaljer følger første undervisningsgang. Det er bl.a. af hensyn til arbejdet med denne case afgørende for at kunne følge kurset, at man er til stede fra første undervisningsgang. Klimaks på casearbejdet vil være 2. december 2010. Arbejdet med denne case kan udgøre eksamen.
|
Indhold: |
Kan man brande en aktivist? Hvad er det dagsordensættende spil? Hvorfor er virksomheder så optaget af at demonstrere socialt ansvar? Kan man lave spin i den gode sags tjeneste? Det er nogle af de spørgsmål, som vil blive rejst, og besvaret, i løbet af dette kursus i strategisk kommunikation.
Kurset beskæftiger sig med at sætte dagsorden, få sit budskab igennem og gøre en god figur. Der vil blive lagt vægt på at træne den studerende i den kommunikationsstrategiske tænkning. Teoretisk vil vi beskæftige os med branding, storytelling, identitetskonstruktion, troværdighed, stakeholderrelationer, public relations, social ansvarlighed, issues management, krisekommunikation, offentlighed og legitimitet, politisk kommunikation, spin, agenda setting, målgrupper, segmentering og kampagnetilrettelæggelse.
Eftersom kurset indeholder store fordybelsesmuligheder, og man kan vælge at lade arbejdet med den spændende case være meget omfattende, vil det være muligt at opgradere eksamen til 30 ECTS.
Eksamen i kurset kan integreres med emnet Ledelseskommunikation, da begge forløb vil blive organiseret som heldagsseminarer hver anden torsdag, således at den studerende kan følge begge forløb, blot ved at sætte torsdagen af. Dertil kommer naturligvis forberedelse og casearbejde.
Eksamen i kurset kan integreres med emnet Formidling, såfremt man måtte have ønske om dette, da der kan indgå praktisk træning i at arbejde med at brande, sætte dagsorden i medierne, tilrettelægge kampagne osv. Der vil på Medieret selvfremstilling ikke blive undervist i praktisk kommunikation.
Der vil være en del forberedelse til hver seminardag, og arbejde med casen udenfor seminardagene, men der er indlagt tid til dette i semestret, da der typisk er 2-3 uger mellem hver seminardag.
|
Litteratur: |
Et overordentligt spændende kompendium ligger klar inden udgangen af juni, så forberedelse inden første undervisningsgang kan nås. Dertil må forventes anskaffelse af et par bøger, samt download af udvalgte tekster fra kursets rum på Absalon.
|
Tilmelding: |
Tilmelding til Medieret selvfremstilling foregår via indmeldelse i det tilhørende kursusrum på Absalon. Absalonrummet vil blive oprettet i uge 31. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Sidst redigeret: |
2/8-2010 |