uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Design og hverdagskultur


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2011 Hum

Semester:

1. semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afdeling for Kunsthistorie
Undervisere: Laura Liv Weikop
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2011 Hum
Undervisnings- form: Undervisningsforløbet kombinerer forelæsninger, workshops, opsøgende aktivitet og deltageroplæg.
Indhold: I en række temaer fokuserer det hverdagskulturelle forløb på relationerne mellem produktdesign og udviklingslinier i bymæssig hverdagskultur i Europa og USA i det 19., 20. og 21. århundrede. Tidlige teoridannelser og den nyere designforskning på de udvalgte felter præsenteres gennem centrale tekster. Forløbet omhandler temaer inden for blandt andet mode, ”magiske materier”, kontorets typologi og design, reklamebilledets formater, plakatmediet, design i boligens ’leverum’ og transportdesign. Med korrespondance til de parallelle tematiseringer i Design og Hverdagskultur og gennem opsøgende aktiviteter ”on location” introducerer kurset ligeledes til designkulturelle forhold af især institutionel karakter og med hovedvægten på dansk designkultur. Produktionsvirksomheder, designfirmaer, museer, udstillinger, centrer og organisationer inden for designområdet, bliver genstand for feltstudier, hvormed faget integrerer og sammenbinder teori og praksis. Blandt fokuspunkterne er designudstillingernes typologi, designmuseernes erhvervelsespolitik og formidlingspraksis, branding af kunsthåndværk og design samt design- og produktionsprocesser i praksis. Fagelementet indledes med en introduktion til historiske hovedtræk i dansk designkultur: fra ”guldaldermøblerne” i det 19. århundrede til aktuelle prototyper til fremtiden og udviklingen i de danske designinstitutionelle forhold i samme tidsrum.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 7/1-2011



Københavns Universitet