Indhold: |
I en række temaer fokuserer det hverdagskulturelle forløb på relationerne mellem produktdesign og udviklingslinier i bymæssig hverdagskultur i Europa og USA i det 19., 20. og 21. århundrede. Tidlige teoridannelser og den nyere designforskning på de udvalgte felter præsenteres gennem centrale tekster. Forløbet omhandler temaer inden for blandt andet mode, ”magiske materier”, kontorets typologi og design, reklamebilledets formater, plakatmediet, design i boligens ’leverum’ og transportdesign.
Med korrespondance til de parallelle tematiseringer i Design og Hverdagskultur og gennem opsøgende aktiviteter ”on location” introducerer kurset ligeledes til designkulturelle forhold af især institutionel karakter og med hovedvægten på dansk designkultur. Produktionsvirksomheder, designfirmaer, museer, udstillinger, centrer og organisationer inden for designområdet, bliver genstand for feltstudier, hvormed faget integrerer og sammenbinder teori og praksis. Blandt fokuspunkterne er designudstillingernes typologi, designmuseernes erhvervelsespolitik og formidlingspraksis, branding af kunsthåndværk og design samt design- og produktionsprocesser i praksis. Fagelementet indledes med en introduktion til historiske hovedtræk i dansk designkultur: fra ”guldaldermøblerne” i det 19. århundrede til aktuelle prototyper til fremtiden og udviklingen i de danske designinstitutionelle forhold i samme tidsrum.
|