Musikpædagogiske problemstillinger i musikpædagogisk praksis


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2010 Hum

Semester:

1 semester
Undervisere: Kirsten Fink-Jensen
Skema- oplysninger: Onsdag 10-13, lok. 115
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2010 Hum
Indhold: Forløbet består af et projektorienteret undervisnings- og vejledningsforløb, som introducerer til metoder til observation af og refleksion over musikpædagogisk praksis; som diskuterer relevante problemstillinger; som giver rum for udveksling af erfaringer, og som vejleder i udformning og gennemførelse af projektet. Praksisfelt: Det forudsættes, at den studerende sideløbende deltager i et musikalsk praksisfelt efter eget valg. Arbejdet i praksisfeltet danner grundlag for indsamling af empiri, som skal bruges i projektarbejdet. Praksisfeltet skal indeholde en musikalsk instruktionssituation i bred forstand, hvor den studerende har mulighed for enten selv at instruere eller at iagttage andres instruktion. Gennem valget af praksisfelt har man mulighed for at præge sin uddannelse i retning af sine primære interesseområder. Eksempler på praksisfelter er f.eks. instrumentalundervisning, kordirektion, rytmisk sammenspil eller skoleundervisning. Tilrettelæggelse: Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger, seminarer, diskussionsoplæg, projektfremlæggelse og -drøftelse, gruppevejledning og individuel vejledning.
Litteratur: Det forudsættes at følgende grundlitteratur (i alt 703 s.) læses/er læst: Fink-Jensen, Kirsten. (2003). Den forskende lærer i et fænomenologisk perspektiv. In H. Rønholt, S.-E. Holgersen, K. Fink-Jensen & A. M. Nielsen (Eds.), Video i pædagogisk forskning (s. 241-282). København: Hovedland. (41 s.) Fink-Jensen, Kirsten. (2006). Fascination og lærerfaglighed. Billesø og Baltzer. Værløse.(200 s.) Hanken, I. M., & Geir, J. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (242 s.) Hastrup, K. (1992). Det antropologiske projekt om forbløffelse. København: Gyldendal/Intro. (80 s.) *Nielsen, F. V. (1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet. Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14. (44 s.) Nielsen, F. V. (1998). Almen musikdidaktik (1. eller 2. reviderede udgave). København: Akademisk Forlag, kap.1 og 2. (87 s.) *Sfard, Anna. (1998) On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. In Educational Researcher 27, nr. 2, pp. 4-13. (9 s.) Litteratur angivet med * findes i en mappe på MI’s semesterhylde til kopiering.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Kurset kan følges af KA-studerende (fagelementerne 447 og 451 på KA2008-ordningen, studieelement 358 på 1998-ordningen) og BA-studerende (fagelementerne 129, 130 og 139). Aflæggelse af andre eksamener kun efter aftale med underviseren.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 16/8-2010



Københavns Universitet