|
Udgave: |
Efterår 2010 Hum |
Semester: |
1 semester |
Undervisere: |
Kirsten Fink-Jensen |
Skema- oplysninger: |
Onsdag 10-13, lok. 115 |
Skema- oplysninger: |
Vis skema for kurset Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2010 Hum |
Indhold: |
Forløbet består af et projektorienteret undervisnings- og vejledningsforløb, som introducerer til metoder til observation af og refleksion over musikpædagogisk praksis; som diskuterer relevante problemstillinger; som giver rum for udveksling af erfaringer, og som vejleder i udformning og gennemførelse af projektet. Praksisfelt: Det forudsættes, at den studerende sideløbende deltager i et musikalsk praksisfelt efter eget valg. Arbejdet i praksisfeltet danner grundlag for indsamling af empiri, som skal bruges i projektarbejdet. Praksisfeltet skal indeholde en musikalsk instruktionssituation i bred forstand, hvor den studerende har mulighed for enten selv at instruere eller at iagttage andres instruktion. Gennem valget af praksisfelt har man mulighed for at præge sin uddannelse i retning af sine primære interesseområder. Eksempler på praksisfelter er f.eks. instrumentalundervisning, kordirektion, rytmisk sammenspil eller skoleundervisning. Tilrettelæggelse: Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger, seminarer, diskussionsoplæg, projektfremlæggelse og -drøftelse, gruppevejledning og individuel vejledning. |
Litteratur: |
Det forudsættes at følgende grundlitteratur (i alt 703 s.) læses/er læst:
Fink-Jensen, Kirsten. (2003). Den forskende lærer i et fænomenologisk perspektiv. In H.
Rønholt, S.-E. Holgersen, K. Fink-Jensen & A. M. Nielsen (Eds.), Video i pædagogisk forskning (s. 241-282). København: Hovedland. (41 s.)
Fink-Jensen, Kirsten. (2006). Fascination og lærerfaglighed. Billesø og Baltzer. Værløse.(200 s.)
Hanken, I. M., & Geir, J. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (242 s.)
Hastrup, K. (1992). Det antropologiske projekt om forbløffelse. København: Gyldendal/Intro. (80 s.)
*Nielsen, F. V. (1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet. Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14. (44 s.)
Nielsen, F. V. (1998). Almen musikdidaktik (1. eller 2. reviderede udgave). København: Akademisk Forlag, kap.1 og 2. (87 s.)
*Sfard, Anna. (1998) On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. In Educational Researcher 27, nr. 2, pp. 4-13. (9 s.)
Litteratur angivet med * findes i en mappe på MI’s semesterhylde til kopiering. |
Kursus hjemmeside: |
 |
Bemærkninger: |
Kurset kan følges af KA-studerende (fagelementerne 447 og 451 på KA2008-ordningen, studieelement 358 på 1998-ordningen) og BA-studerende (fagelementerne 129, 130 og 139). Aflæggelse af andre eksamener kun efter aftale med underviseren. |
Undervisnings- sprog: |
Kun dansk
|
Sidst redigeret: |
16/8-2010 |