uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Karen Blixen og den upålidelige fortælling. Kurset har ændret titel fra: Karen Blixens forfatterskab


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2010 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Nordiske studier og sprogvidenskab
Undervisere: Poul Behrendt
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2010 Hum
Første undervisningsgang: Torsdag d. 9. september
Undervisnings- form: På første kursusdag holdes en præsentationsforelæsning: 1. Om upålidelig fortælling i første og i tredje person. 2. Om relevansen heraf i Karen Blixens forfatterskab. Forelæsninger indgår regelmæssigt i undervisningen. Fra midten af november tilrettelægges kurset med henblik på afvikling af eksamen (vejledning i udfærdigelse af skriftlig hjemmeopgave, resp. oplæg til mundtlig eksamen med materiale).
Indhold: Kursets emne er upålidelig fortælling i første og (især) tredje person med særligt henblik på et udvalg af Karen Blixens fortællinger. Siden begrebet ”upålidelig fortæller” i 1961 blev lanceret, har den generelle overbevisning været, at fænomenet udelukkende vedrørte fortællinger i første person. Det er kursets tese, at Karen Blixens forfatterskab, der er blevet regnet for fortællermæssigt konservativt, er kunstnerisk funderet på avancerede læserbedrag inden for tredjepersonsfortælling via en teknik til repræsentation af bevidsthed, som først er udviklet i det 20. århundrede. Der inddrages desuden kortprosa af blandt andet St. St. Blicher (”Sildig Opvaagnen, 1828) i første person; og Henry James (”The Liar”, (1888/1907) i tredje person.

Fortælleteori og værkanalyser baseres på Karen Blixens karakter af to-sproget forfatter og selvoversætter, hvor det er narratologisk relevant (Vinter-Eventyr, The Angelic Avengers). Desuden indgår temaet ”upålidelighed” på andre af forfatterskabets niveauer: i forfatterens personlige omgang med litterært professionelle, yngre venner: Thorkild Bjørnvig og Aage Henriksen, aktualiseret af efterårets to nyheder på feltet: filminstruktøren Morten Henriksens bog og film Bag Blixens maske (sept. 2010) samt filminstruktøren Christian Braad Thomsens bog, Boganis datter (okt. 2010). Hertil kommer den gotiske genres ’tvetydiggørelse’ af kønsrelationer (Seven Gothic Tales, Gengældelsens Veje, queer-studies) og forfatterskabets anvendelse af pseudonyme forfattere (Isak Dinesen, Pierre Andrezel og Alexis Hareng-pastichen, 1953).

Kursusteori: Wayne C. Booth: The Rhetoric of Fiction (1961/1983) Dorrit Cohn: Transparent Minds (1978) Monika Fludernik: The Language of Fiction and the Fiction of Languages (1993) Roy Pascal: The dual voice (1977)
Eksamensform: Fri skriftlig hjemmeopgave. Mundtlig med materiale.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: I november afholdes et 2-dages seminar (normal undervisning suspenderet i to omliggende uger).
Sidst redigeret: 9/9-2010



Københavns Universitet