Indhold: |
Kurset handler om hvordan tekster ”taler med” hinanden – og hvad de har at sige i den dialog. I nogle tilfælde vælger teksten selv sin samtalepartner, i andre konstruerer vi dialogen. Kursets formål er at kombinere kompetencer man som studerende har opnået i Litterær analyse og Litteraturhistorie - og som man her kan videreudvikle. Det skal ske gennem en række krydslæsninger der kan afdække litterære intertekstuelle relationer – i et vist omfang også relationer på tværs af kunstarter. Kurset skulle gerne give litteraturhistorisk overblik på tværs af de vante perioder. Og det kan afklare og måske udfordre såvel litteratursyn som læsemåder. Teksterne (som kan suppleres af eksempler fra musik, billedkunst, film) hentes især fra dansk og nordisk litteratur, både ældre og ny, men også verdenslitterære tekster vil indgå. Teoribegreber om intertekstualitet, dialogicitet m.m. vil stå centralt – og sammenholdes med motiv-og toposforskning m.m.
Emnet er selvsagt endeløst, men ikke derfor uafgrænseligt. Vi vil søge tekstsammenstillinger hvor dialogen er mest direkte – og finde dem inden for delemner som disse: Realismen hos forfattere som Jan Sonnergaard, Kirsten Thorup, Katrine Marie Guldager m.fl. set i lyset af det moderne gennembrud. Linjer fra impressionismen over både Hemingway og Virginia Woolf til minimalistisk prosa hos Helle Helle, Christina Hesselholdt o.a. Dialogen med ældre lyrikere, fx Ewald, hos digtere som Per Højholt, Simon Grotrian og Mette Moestrup. Bearbejdningen af mytologisk stof i romantik og modernisme kan udgøre et omfattende delemne for sig: Forvandlingen af naturmytologi til psykologi hos digtere fra Goethe til J.P. Jacobsen. Mytiske omtolkninger i det 20. århundrede hos forfattere som Johs. V. Jensen, Thomas Mann, Karen Blixen og Villy Sørensen - foruden Ib Michael, Charlotte Weitze o.a.
En række samtidslitterære ”dialogstudier” findes i Anders Østergaard (red.): Vandmærker. Nærlæsninger af ny dansk litteratur (1999), som vi vil inddrage – men udvide i rum og tid. Der vil oplagt være plads for deltagernes forslag om delemner – og der er masser af muligheder for opgaveskrivning, både rent litterære og dialoger på tværs af litteratur, film, billedkunst osv.
|