uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Kreative Processer / Innovation


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2009 Hum

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Undervisere: Anders F.B. Jensen og Anders Michelsen
Skema- oplysninger: 6 gange af 4 timer undervisning over 12 uger (bemærk: undervisning hver 14.dag)
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Efterår 2009 Hum
Undervisnings- form: Kursets undervisningsform er i sig selv innovativ, ved at benytte tutorial modellen fra engelske universiteter, samt oplægs- og inddragelses tilgangen fra amerikanske universiteter. Den studerende må derfor forvente et højt aktivitets niveau, hvor forelæsninger skifter med oplæg fra studerende. Imellem forelæsningerne forventes at de studernede mødes i selvorganiserende grupper.
Indhold: Kreative Processer / Innovation modul 1 (15 ECTS) er en del af tilvalgsdimensionen (KA-TV) Kreative Processer / Innovation. Modul 1 efterfølges i forår 2010 af modul 2, som er et højprofileret traineeship i premium partnervirksomheder. Se studieordningen under KA - Tilvalg på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab: http://visuelkultur.ku.dk/regler/ Modul 1 er fokuseret på at forstå teoretiske og analytiske problemstillinger ift kreative processer og innovation. Modulet er bygget tværfagligt op og vil tage udgangspunkt i at besvare spørgsmålet: ”hvordan kan den humanistiske metode bidrage til kreative processer og innovation”. Undervisning: der vil blive undervist på 2 reflektionsniveauer, fordelt på hver sine undervisningsgange. Først bliver ledende teorier fremlagt (kaldet hhv. innovation 1 og kreative processer 1). Herefter vil vi vende tage et spadestik dybere og fremlægge mere refleksive vinkler på kreative processer/innovation (kaldet hhv. innovation 2 og kreative processer 2). Samtidig vil undervisningen fokusere på fire tematiske og konkrete problemstillinger ”kreative processer og innovation”, som vil danne udgangspunkt for modulets eksamen i en skriftlig opgave: 1) Når bureaukratierne er væk om 10 år, og den nye generation kun vil flytte sig efter hvad der er interessant lige NU, som forskningen peger på: hvad gør så den offentlige, private og NGO-orienterede sektor– og hvad kan kultur, menneske, design, kunst og sprog (altså humaniora og kreativitet) bidrage med af løsninger? 2) Smarte effektive løsninger søges i sundhedssektoren: pga. Danmark ældes og pensionisterne er kronikere og mere syge, men samtidig langt mere vidende end tidligere patienter. Hvordan kan kultur, menneske, design, kunst og sprog (altså humaniora og kreativitet) bidrage med løsninger? 3) Hvis vejen til løsninger på samfundets udfordringer (som forskning peger på) er både nationale, såvel som globale partnerskaber og socialt iværksætteri mellem den offentlige, private og civile sektor - hvad kan kandidatstuderende indenfor kunst, kultur, menneske, design og sprog (altså humaniora og kreativitet) bidrage med af løsninger? 4) I de seneste år har vi hørt meget om kreative industrier og oplevelsesøkonomi, men fte er resultaterne kedelige og forudsigelige. Flere vandlande, mere shopping. Hvad kan kultur, menneske, design, kunst og sprog (altså humaniora og kreativitet) bidrage med af innovative løsninger?
Litteratur: I kursets pensum indgår som grundbog: Isakson og Tidd: ”Meeting the innovation challenge” Wiley, 2006 Kan købes brugt på www.amazon.co.uk
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Midt i semestret er afsat en lørdag til træning i at skabe ideer under tidspres, præsentation af disse på en effektiv og kommunikerende måde, med undervisere fra Modul 2. Undervisningsplan vil forelægge. Ved kursets start vil forelægge en udbygget kursusplan.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 9/7-2009



Københavns Universitet