Anvendt multilevelanalyse på tværsnitsdata


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2013 Samf
ECTS points: 5 ECTS
Punkter: 5 ECTS

Semester:

Sommerskole august 2013
Institutter: Sociologisk Institut
Studieordning: Valgfag BA+KA
Uddannelsesdel: Bachelor niveau, Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Kristian Bernt Karlson, e-mail: Kristian.Karlson@gmail.com
Skema- oplysninger: NB Dette kursus er overtegnet og lukket for yderligere tilmeldinger.
Uge 32
7. august kl. 08-12
9. august kl. 08-12

Uge 33
12. august kl. 08-12
14. august kl. 08-10
15. august kl. 08-10

Bemærk: skemaoplysningerne er foreløbige. Ændringer kan forekomme.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Efterår 2013 Samf
Undervisnings- form: Kursets form er forelæsninger kombineret med masser af praktiske øvelser i programpakken Stata. Der vil altså være god til at lære teknikken og fortolke de resultater, som programmet spytter ud. Samtidig vil kurset diskutere potentialet i at bruge multilevel analyse i større opgaver som fx bacheloropgaver eller specialer.
Formål: At gøre den studerende bekendt med metodologiske, metodiske og anvendelsesorienteret brug af multilevel analyse på både hierarkiske data. I faget er der afsat god tid til øvelser.
Indhold: Multilevel analyse er en udbredt og anerkendt statistisk metode til at analysere samfundsvidenskabelige problemstillinger med. Metoden synes særlig velegnet til kvantitative, sociologiske studier af, hvordan sociale kontekster øver indflydelse på individer. Multilevel analyse præsenterer sig derfor som en både teoretisk og empirisk virkningsfuld metode til studier af sociologiens kerneområde: forholdet mellem individ og gruppe.

Teknisk set dækker betegnelsen ”multilevel analyse” over en klasse af regressionsmodeller, der tager højde for, at individer indlejrede i sociale sammenhænge ikke er uafhængige er hinanden. Her kan man fx tænke på elever indlejrede i skoleklasser, sygeplejersker indlejrede i sengeafsnit, borgere indlejrede i kommuner, forskere indlejrede i institutter, eller klienter indlejrede i sagsbehandlere. Multilevel analyse kan ses som en udvidelse af den almindelige regressionsmodel, der bygger på en række antagelser, der ikke er opfyldt, når data indeholder flere "niveauer". Det gælder antagelserne om uafhængigt (og identisk) fordelte fejlled og om homogene fejlled (homoskedasticitet). Multilevel analyse tager højde for disse antagelser og udnytter dem eksplicit i estimationen af de statistiske modeller på en for sociologen intuitiv måde.

Kurset fokuserer på brug af multilevel modeller på hierarkiske tværsnitsdata. Hierarkisk betyder, at individerne i datasættet er indlejrede i grupper. Med multilevel modellen forsøger man at modellere, hvordan højere ordens niveauer, fx en social eller institutionel gruppe, øver indflydelse på lavere ordens niveauer, typisk individuelle forhold. En multilevel model kan indeholde både kontekstvariable (gruppe-specifikke) og individvariable, der ”forklarer” en afhængig variabel på individniveau. Den studerende introduceres til situationer, hvor man (1) har interesse i at forklare kontekstuel variation i en afhængig variabel, (2) har interesse i variationen af en effekt over kontekster, og hvor (3) en kontekstuel variabel interagerer med en individuel variabel i forklaringen af den afhængige variabel (såkaldte cross-level interactions). Kurset tager udgangspunkt i lineære multilevel modeller, gennemgår de grundlæggende antagelser bag modellerne, og viser også modeller med flere end to niveauer. Kurset vil afslutningsvist kort berøre videregående modeller, herunder logistiske multilevel modeller og, mere avanceret, diskret approksimering af random effects (med såkaldte latent classes). Herudover vil spørgsmålet om endogene sociale effekter, konteksteffekter og selektionseffekter blive præsenteret som en del af det at kunne forholde sig kritisk til de resultater, multilevel modeller producerer.

Forelæsninger kombineret med øvelser i Stata.

Foreløbigt program:
Gang 1: Introduktion, random intercept, øvelser (4t)
Gang 2: Økologiske fejlslutninger, random slope, øvelser (4t)
Gang 3: Random slope, cross-level interactions, øvelser (4t)
Gang 4/5: Flere niveauer, logistisk multilevel analyse, øvelser (2t)
Gang 4/5: Kontekst- og sociale effekter + videregående emner (2t)
Målbeskrivelse: Den studerende er fortrolig med terminologien inden for multilevel analyse og kan forholde sig kritisk til den klasse af regressionsmodeller, samfundsforskningen i dag anvender i studiet af hierarkiske data. Den studerende vil have praktisk kendskab til estimation og fortolkning af multilevel modeller, der fremadrettet gerne skulle kunne omsættes i egne opgaver i form af at identificere og formulere forskningsproblemer, der kan besvares med en multilevel analyse.
Lærebøger: Grundbog: Snijders, Tom A.B. & Roel Bosker 1999/2011: Multilevel Analysis: An Introduction to Basic and Advanced Multilevel Modeling. Sage. (2011 udgaven er 2. udgave; men 1. udgave fra 1999 er også rigtig fin).

Elektronisk kompendium: Tekster hentes via Absalon. Kompendiet består af bade teoretisk og empirisk litteratur, dvs. både indføringer i temaer i multilevel analysen og empiriske studier, der har brugt multilevel analyse.

Omfang af pensum: 400 sider.

Bemærk: En god, men dyr, bog om multilevel analyse i Stata er: http://www.stata.com/bookstore/mlmus2.html. Der vil være uddrag fra bogen i det elektroniske kompendium, men den findes også på biblioteket, hvis man vil have et kig i den inden kursets start. I øvrigt udkommer der vist en ny udgave her i marts, så der er ingen grund til at gå ud og lægge 500-600 kr. for den.
Faglige forudsætninger: Kurset kræver ikke andre forudsætninger end dem erhvervet via statistikkurserne på bachelordelen. Man bør have kendskab til lineær og logistisk regression, da multilevel analyse er en direkte udvidelse af disse regressionsmodeller. Bemærk dog, at den klassiske regressionsmodel vil blive opsummeret første kursusgang.
Eksamensform: Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:

• Aktiv undervisningsdeltagelse

Bedømmelse: Bestået/ikke bestået
• Afløsningsopgave Omfang: Max 15 sider á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende. Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres. Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Er du allerede tændt på multilevel analyse, eller vil du gerne vide mere om metoden? Der findes er en kort introduktion på dansk gratis på nettet. Den er skrevet af Henrik Lolle og kan hentes her (side 43-59 i pdf’en): http://ddd.dda.dk/ddakatalog/mogd/md90.pdf

Kurset afholdes i et IT-lokale, hvor der både kan forelæses og laves øvelser.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 8/6-2013



Københavns Universitet