Introduktion til STS (Science, Technology & Society)


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Efterår 2013 Samf
ECTS points: 5 ECTS
Punkter: 5 ECTS

Semester:

Sommerskole august 2013
Institutter: Sociologisk Institut
Studieordning: Valgfag BA+MA
Kontaktpersoner: Maria Duclos Lindstrøm, e-mail: MLi@soc.ku.dk
Skema- oplysninger:
Uge 35
26. august kl. 10-12 og 13-15
27. august kl. 10-12 og 13-15
28. august kl. 10-12 og 13-15
29. august kl. 10-12 og 13-15
30. august kl. 10-12 og 13-15
31. august kl. 10-12 og 13-15

Bemærk: skemaoplysningerne er foreløbige. Ændringer kan forekomme.
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Efterår 2013 Samf
Undervisnings- form:
Undervisningen vil kombinere forelæsninger med øvelser, diskussioner og studenterpræsentationer i et aktivt, engagerende forløb.

Kursets pensum er sammensat på en sådan måde at flere af teksterne genbruges i forskellige sammenhænge, og forventes kendt fra første dag.

Hvis du vil deltage i sommerkurset skal du derfor beregne tid til at forberede læsningen inden kurset. Beregn mindst en dags læsning pr. kursusdag forud for kurset.
Indhold: STS-feltet er vokset ud af erkendelsen af at vores fælles sociale verden består af et væld af videnskabelige, teknologiske, økonomiske, kulturelle, materielle, menneskelige og post-menneskelige fænomener samt et tilsvarende væld af forskellige projekter, interesser, implikationer og identiteter. Her ligger det sociologiske engagement for STS-feltet i dag.

Sommerkurset tilstræber at give en mangfoldig introduktion til STS-feltets empiriske og teoretiske diskussioner. Kurset henvender sig primært til studerende om ønsker en første introduktion til STS, men vil også være relevant for studerende med forkendskab til fx aktør-netværksteori og interesse i at afsøge hvad STS-feltet ellers har at byde på.

Dag 1: Introduktion og overblik

Social Science Information 1987; 26; 783 S. S. Strum and Bruno Latour Redefining the social link: from baboons to humans

Sheila Jasanoff: “Ordering knowledge, ordering society”. Chapter 2 in: States of knowledge: the co-production of science and social order. Routledge 2004).

Olesen, Finn (2007): SSK – Det sociologiske studie af videnskabelig viden. I Lauritsen et. Al: Introduktion til STS 17-43 35

Bruno, Latour (2006/1991): Introduktionskapitlet ’Krise’ i ”VI har aldrig været moderne” pp. 19-30.

CEVES kronikken fra Universitetsavisen 2012



Dag 2: Aktør-netværksteori og Bruno Latour

Anders Blok & Torben Elgaard Jensen (2009): Associationssociologi, kap. 5. i ”Bruno Latour – Hybride tanker i en hybrid verden”. Hans Reitzels forlag.

Latour, Bruno: "Where are the Missing Masses? The Sociology of a Few Mundane Artifacts", in Shaping Technology/Building Society: Studies in Sociotechnical Change, edited by Wiebe E. Bijker & John Law, MIT Press, USA, 1992, pp. 225–258.

Latour, Bruno (1999): Circulating reference: Sampling the soil in the Amazon Forest, i “Pandora’s Hope: Essays on the reality of Science Studies”. Harvard University Press.

John Law (2003): Traduction/Trahison: Notes on ANT’ , published by the Centre for Science Studies, Lancaster University, Lancaster LA1 4YN, at http://www.comp.lancs.ac.uk/sociology/papers/Law-Traduction-Trahison.pdf.

Sandra Harding (2008): Modernity’s leading Dream: Latour. pp.23-49. In Harding, Sandra: Sciences from Below: Feminisms, Postcolonialities, and Modernities. USA: Duke University Press.

Dag 3: Feminist STS: Technology, subjectivity and situated knowledge

Donna Haraway: Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. In Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature (New York; Routledge, 1991) – 183-201

Martha McCaughey: “Got Milk?: Breastfeeding as an 'Incurably Informed' Feminist STS Scholar”, Science as Culture, 19:1, pp 79-100

Star, Susan Leigh (1991): Power, Technology and the Phenomenology of Conventions: On Being Allergic to Onions. I John Law (red.): A Sociology of Monsters- Essays on Power, Technology and Domination. Sociological Monograph 38 Routledge: London


Dag 4: KONTROVERSER, EKSPERTISE OG PUBLIC UNDERSTANDING OF SCIENCE

Tommaso Venturini (2010): Diving in magma: how to explore controversies with actor-network theory: Public Understanding of Science 19(3) pp. 258–273

Wynne, Brian (1996): Misunderstanding misunderstandings: social identities and public uptake of science. I Alan Irwin og Brian Wynne, red.: Misunderstanding science? The public reconstruction of science and technology. England: Cambridge University Press. 19-47

Lasse Folke og Anders Sevelsted: ”Giv mig en økonom, og jeg skal rejse et marked?” Om fagøkonomiens performativitet og konstruktionen af et globalt marked for mikrofinans. I DANSK SOCIOLOGI • Nr. 4/21. årg. 2010

Plus: Inddragelse af litteraturen fra de foregående dage.


Dag 5: STS-perspektiver i sociologien: Inspiration til eget arbejde, caseøvelse og analysestrategier

Ingen nye tekster til denne dag.

I alt: 422 sider
Målbeskrivelse: Deltagerne på kurset skal:

- Opnå kendskab til forskellige centrale felter inden for nutidig STS-forskning – samt til bredden i STS

- Opnå kendskab til STS-feltets opståen, historie og udvikling.

- Opnå kendskab til væsentlige sociologiske diskussioner i relation til STS

- Vise forståelse for hvordan man kan anvende kursets begrebsapparat og analytiske tilgange til at diskutere og analysere aktuelle problematikker; herunder kunne pege på hvordan de videre vil kunne arbejde med STS-perspektiver og ikke mindst STS-relaterede problematikker ud fra egne interesser.

- Ved kursets slutning selvstændigt præsentere en afgrænsning og indholdsbestemmelse af hvad der karakteriserer STS-feltet.
Lærebøger: Litteratur som angivet ovenfor udgives i kompendium, som kan købes forud for kurset. I alt ca. 400 sider.
Eksamensform: Til dette kursus er knyttet følgende eksamensformer:

• Afløsningsopgave

Bedømmelse: 7-trins-skala
Gruppe/individuel: kan afvikles individuelt eller i gruppe (max 4. personer pr. gruppe)

Omfang: Max 7½ side á 2400 tegn (inkl. mellemrum). Ved gruppebesvarelser tillægges 50 % á 2400 tegn pr. ekstra studerende.
Bemærk: Ved gruppebesvarelser skal den enkelte studerendes bidrag kunne konstateres.

• Aktiv undervisningsdeltagelse med small paper

Bedømmelse: Bestået/ikke bestået
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Kurset ønskes lagt indenfor én uge i tidsrummet 10-14.30 – inkl. et gruppearbejde m. frokost fra 12.-13.30. Præference for sidste uge i august.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 19/5-2013



Københavns Universitet