uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

37. Erindring og fællesskab: Memorialkultur og historiebrug i middelalderens Europa


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Tilvalgskode: Se under Formål
Årsværk: 15 ECTS

Semester:

1 semester
Institutter: SAXO-Instituttet, Afdeling for Historie
Undervisere: Jacob Tullberg, e-mail: jtullberg@hum.ku.dk
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Første undervisningsgang: Onsdag den 6.februar 2013, tid: 13-15, lok.: 16.1.8
Undervisnings- form: Holdundervisning /seminar
Formål: Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse (fagelement 37) [HHIB00371E] (15 ECTS)
Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen.
Indhold: Siden 1980erne har forskningsfeltet erindringskultur og historiebrug været i voldsom vækst indenfor mange fagområder. Også indenfor middelalderhistorien findes efterhånden en vægtig forskningslitteratur, der anlægger denne særlige synsvinkel. Emnet ”middelalderlig erindringskultur” kan angribes fra mange forskellige vinkler og i løbet af kurset vil vi derfor slå ned på en række udvalgte cases og delemner, der involverer skabelsen af både kollektiv såvel som individuel erindring. Vi lægger ud med det helt oplagte, nemlig historiebrug, historiebevidsthed og historieskrivning – det vil sige hvordan fortiden konstrueres, hvordan den kan bruges til at legitimere forskellige magtstrategier og hvorledes historieskrivningen indgår i dannelsen af såkaldte erindringsfællesskaber. I denne forbindelse vil vi diskutere og analysere eksempler på erindringsbetinget identitetsskabelse, både på individ- og kollektivplan, såsom selvbiografier og familiegenealogier. Et vigtigt element i erindringskulturstudier af mere materiel art er studiet af erindringssteder (lieux de memoire), hvordan de opstår, hvilken funktion de har og hvordan de opfattes og fortolkes. Det kan for eksempel være enkeltsteder der er forbundet med en helgenkult, større komplekser såsom en katedral – eller byen Rom – tillige med egentlige mindesmærker såsom runesten og gravindskrifter. Endelig vil der være mulighed for at stifte bekendtskab med middelalderlige erindringsteknikker (artes memoriae), det vil sige, metoder til styrkelse af hukommelsesevnen og opbygningen af en slags mentalt arkiv – sidstnævnte var vigtigt i en kultur der, selvom den var præget af en stigende, nærmest eksplosiv skriftliggørelse, stadig i høj grad beroede på hukommelsen og den mundtlige overlevering.

Kurset vil indeholde et vægtigt element af teoretisk reflekterende art . Vi læser løbende mindre stykker af ældre og nyere klassikere indenfor erindringskulturstudier såsom Pierre Nora, Maurice Halbwachs, Marc Bloch, Jack Goody, Paul Ricoeur og Reinhart Koselleck. For at underbygge temaet ”kulturel afstand og forståelse” yderligere, vil vi også inddrage komparative eksempler på moderne erindringskultur. Kurset tager udgangspunkt i europæisk højmiddelalder (c. 1000-1250), men det er muligt at følge kurset og vælge at skrive eksamensopgave om historiebrug eller erindringskultur i en tidligere eller senere periode.

De studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen – blandt andet igennem gruppearbejde, korte oplæg og mindre opgaver. Da hovedparten af kursuslitteraturen er på engelsk, forventes gode læsekundskaber i dette sprog.

Faglige mål (udover de i studieordningen beskrevne):
Den studerende kan efter kurset:
• vise indsigt i de særlige problemstillinger, der knytter sig til forskningsfeltet historiebrug og erindringskultur
• redegøre for væsentlige aspekter af middelalderens historiebrug
• arbejde selvstændigt og analyserende med samtidigt( middelalderligt) kildemateriale i oversættelse
• udvælge og diskutere relevant forskningslitteratur
Litteratur: - Elisabeth van Houts: Memory and Gender in Medieval Europe, 900-1200. University of Toronto Press, 1999.
- Kompendium til kurset kan købes i kompendieudsaget (Publikom)
Tilmelding: Undervisningstilmelding foretages i Selvbetjeningen på KUnet
[Blanketnavn: Historie, 4. semester: Omr. C, BA, Forår 2013]
Ordinær tilmeldingsperiode: 15. november til 3. december.
Eftertilmeldingsperiode: 28. januar – 11. februar.

I forbindelse med den ordinære undervisningstilmelding skal der vælges 4 af de 6 udbudte kurser i 37. Område C: Kulturel afstand og historisk forståelse i prioriteret rækkefølge, hvis man vil være sikker på holdplads inden der åbnes for eftertilmeldingsperioden i Selvbetjeningen.

Resultatet af tilmeldingerne vil senest fremgå af Selvbetjeningen den 28. januar.

I Eftertilmeldingsperioden fremgår det af Selvbetjeningen hvilke hold der har ledige pladser.

Visuelle guider til tilmelding, tjek af tilmelding, valg af hold og afmelding
Eksamensform: Fagelement 37 [HHIB00371E] (15 ECTS):

Prøveform: Bunden, skriftlig hjemmeopgave. Prøven har form af besvarelse af et af eksaminator stillet spørgsmål. Opgaven kan udarbejdes af op til 5 studerende i fællesskab.
Censurform: Prøven er med ekstern censur.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trins-skalaen.

Fordeling af emner for fagelementer med individuelt valgt pensum (Bacheloruddannelsen, 2005-ordningen)
Der består følgende indholdsmæssige bindinger på fagelementerne med individuelt valgt emne (fagelement 25 (Område A), fagelement 34 (Område B), fagelement 37 (Område C), fagelement 38 (Område D) og fagelement 39 (Bachelorprojekt)):

Krav til fordeling i tid:
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt efter 1914.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt før 1500.
• et af disse fagelementer skal have hovedvægt i perioden 1500-1914.
Årstallene gælder for områder, der geografisk har hovedvægt i den europæiske kulturkreds. I andre tilfælde skal årstalsgrænserne tilpasses, så der er tale om samfund, der udviser (tilnærmet) tilsvarende træk.

Krav til fordeling i rum:
• mindst ét af disse fagelementer skal have emne fra Danmarks historie.
• mindst et af disse fagelementer skal have emne fra ikke dansk historie.

Se Studieordningen.

Find mere information om eksamen på Bachelor-niveau.
Kursus hjemmeside:
Kursus hjemmeside: Når man har fået status Plads i Selvbetjeningen på KUnet kan der gå op til tre hverdage før der åbnes for adgang til kursusrummet i Absalon. Hvis man ikke efter tre hverdage er knyttet til kursusrummet i Absalon, skal henvendelse ske til Christian Thorup Lund, e-mail: chrislund@hum.ku.dk, med oplysning om: navn, KU-brugernavn, CPR-nr., fagelement og hold.

Log på Absalon via KUnet.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 23/1-2013



Københavns Universitet