Indhold: |
Hvordan kan man få overblik over strømmen af vildskud og pletskud i de sidste 20-25 års litteratur? Hvilke hovedtendenser har markeret sig? Hvilke analysestrategier er egnede til at fange de samtidslitterære projekter ind? Og hvordan kan man undervise i dem? Kan samtidslitteraturens kompleksitet fx skabe nye undervisningsformer?
Dét er hovedspørgsmål i dette kursus. Vi tager den udfordring op at litteraturhistorikerne endnu ikke har selekteret og gennemtygget dette stof, og prøver at forfølge nogle hovedspor. Kurset vil ikke blot krydse gennem tiden 1990-2012, men også gå bagud – til litterære positioner som vores (ikke skarpt afgrænsede) periode er i dialog med, fx i 1980erne eller 1960erne, som bl.a. Anne-Marie Mai har foreslået at tage som kontekst for (også) 00’ernes litteratur. Vi vil tillige undersøge hvilken forklaringskraft begreber som postmoderne, senmoderne m.fl. kan have, både i samfundsmæssig og litterær sammenhæng.
Vi vil bl.a. udforske minimalismens former, kortfortællingernes mange forgreninger, nye sociale realismeformer, spillet mellem fiktion og virkelighed, den performative biografisme, legen med flerstemmighed og genrehybrider bl.a. i interaktionslyrikken, brugen af nye web 2.0-medier også litterært (sms-noveller, Facebookroman), ironi og metafiktion i dramatiske o.a. genrer. Men tillige forfattere der i højere grad fortsætter og måske fornyr prøvede genrer som det centrallyriske digt, eksistenspsykologiske, samfundsskildrende romaner m.fl.
Kurset er særdeles velegnet til specialiserede nedslag til brug for fx eksamensopgaver. NB: Det vil også være relevant og givtigt for studerende som har fulgt kurset ’Samtidsbilleder’ (efterår 2012). |