Historisk emne: Det vilde vests politik'er - amerikanskelitterære westerns 1860-1910


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afd. for Moderne Kultur
Undervisere: Nicklas Freisleben Lund
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Indhold: Western’en opstod ikke med Hollywood og John Wayne. Genren og dens sejlivede konventioner konstitueres allerede i slutningen af det 19. århundrede, hvor billige, masseproducerede underholdningsromaner om heltemodige cowboys, blodtørstige indianere og brutale’ outlaws’ oplevede en enestående kommerciel succes og var dominerende fænomen i amerikansk kultur.
Western’ens opståen og udvikling i denne periode udgør således et centralt, men for de fleste også ukendt kapitel af amerikansk kulturhistorie – et kapitel som vi i fællesskab på kurset derfor vil forsøge at afdække og belyse. Via læsningen af western-romaner og samt div. historiske/politiske tekster vil vi undersøge hvilken rolle det amerikanske vest har spillet i USA’s politiske selvforståelse og hvordan – og hvorfor – repræsentationen af det vilde vest og dets karakter ændrer sig i mellem 1860-1910.
I denne periode er USA – grundet en enorm økonomisk vækst – er karakteriseret ved en gennemgribende politisk krise, hvor der sættes spørgsmål ved nationens traditionelle politiske værdier. Derfor er periodens politiske tænkning også er præget af forsøg på at formulere en ny amerikansk samfundsorden. Kursets primære fokus er hvordan disse forskellige politiske/ideologiske strømninger kommer til udtryk og behandles i western-romanerne. Dog vil vi også bruge tid på at overveje aspekter såsom genrens repræsentationer af race og stille os selv det noget overraskende spørgsmål ’hvorfor er der så meget cross-dressing i disse romaner?!’
Parallelt med dette vil vi også gøre os en række mere teoretiske overvejelser: Hvad er massekulturelle fænomeners sociale og politiske funktion? Hvordan – hvis den gør det - adskiller masselitteratur sig fra ’rigtig’ litteratur? Og hvordan læser vi sådanne tekster litteraturhistorisk – kan vi læse Buffalo Bill, the King of Bordermen på samme måde som vi læser Moby Dick? Disse spørgsmål vil blive belyst ved hjælp af tekster af blandt andet Adorno, Kracauer, Frederick Jameson og Michael Denning.
Litteratur: Kursets primærlitteratur vil først og fremmest bestå af eksempler på periodens western-romaner: Seth Jones(Edward S. Ellis) Dashing Diamond Dick(WB Lawson), Buffalo Bill – king of the bordermen(Ned Buntline), og div ’Deadwood Dick’-romaner (Edward J. Wheeler). Derudover vil vi bl.a. læse en af western-genrens forløbere, James Fenimore Coopers The Last of The Mohicans og slutte af med Owen Whistlers mere ’litterært ambitiøse’ roman The Virginian(1903). Der vil også være mulighed for at inddrage eksempler på billedkunst og de tidlige western-film - fx The Great Train Robbery(1903).
Derudover vil pensum også indeholder en række historiske og politiske tekster såsom “Uafhængighederklæringen”, “Gettysburg-talen”, uddrag af Theodore Roosevelts The winning of the West(1884-1889) samt Frederic Jackson Turners “The Significance of the frontier in American history”(1893)
Store dele af primærlitteraturen er tilgængelig på nettet – fx på forgottenbooks.org eller gutenberg.org. Sekundærlitteratur og teoretiske tekster vil blive optrykt i et kompendium. Enkelte titler vil skulle anskaffes. Har man lyst til at orientere sig i stoffet forud for kurset, så er et godt skønlitterært sted at starte antologien Reading The West(ed. Brown). Et eksempel på den type analytiske overvejelser som vi skal gøre os på kurset, finder man i de indledende kapitler i Richard Slotkins Gunfighter Nation.
Eksamensform: Kurset dækker primært fagelementet Historisk Emne på KA-uddannelsen på Litteraturvidenskab og Moderne Kultur, men kan efter aftale også vinkles i retning af Teoretisk Emne.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Niklas Freisleben Lund, mail: ptolo@sol.dk
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 26/11-2012



Københavns Universitet