uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Performativitetsteori og samtidskunst: Mellem kritik og handling


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afdeling for Kunsthistorie
Undervisere: Gunhild Borggren Og Mathias Danbolt
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Første undervisningsgang: Uge 6
Indhold: I de senere år har vi været vidne til en stærk udbredelse og popularisering af forestillinger om performance og performativitet i forskellige fagfelter.
Indenfor kunst og visuel kultur har begrebet om performativitet åbnet for undersøgelser af hvad æstetiske praksisser gør snarere end hvad de er.
Denne ændring har bidraget til at flytte fokus fra at undersøge visuel kultur som «repræsentationer» til at spørge ind til hvordan æstetiske praksisser virker og handler.
I lyset af denne såkaldte «performative vending» vil kurset fokusere på hvorledes performativitetsbegrebet har påvirket vores forestillinger om hvordan vi oplever, tænker og forstår visuelle og æstetiske fænomener.
Hvad gør performativitetsteori med vores forståelse af samtidskunstens handlingspotentiale?
Undervisningsforløbet er delt ind i otte gange á tre timer med oplæg og diskussion af teoretiske problemstillinger koblet til analyser af konkrete eksempler på visuelle praksisser.
Undervisningsgangene er tematisk strukturerede og vil rumme både kritiske genlæsninger af performativitetsteoriens kernetekster såvel som inddragelse af nyere diskussioner af performativitet i kulturteori, affektteori, queerteori og performance studier.
Vi skal bl.a. diskutere forskellen på performance og performativitet, undersøge spørgsmål om identitet og subjektivisering, se på produktive og kritiske dimensioner af misperformance og temporal drag, og undersøge tidslige og performative aspekter i stillbilleder og fotografi.
Kurset vil lægge vægt på hvordan man kan anvende performativitetsteori i analyser af æstetiske fænomener og vil bl.a. inkludere praksis-baseret tilgange og vejledning i opgaveskrivning og synopsis.
Litteratur: Vi vil blandt andet læse tekster af J.L. Austin, Jacques Derrida, Judith Butler, Eve Kosofsky Sedgwick, Peggy Phelan, Elizabeth Freeman, Sara Ahmed, Camilla Jalving, Dorothea von Hantelmann, Shannon Jackson, Aleida Assman, Amelia Jones, Mieke Bal og Douglas Crimp
Eksamensform: Man kan aflægge eksamen efter studieordninger både på Kunsthistorie og Visuel Kultur, herunder frie skriftlige opgaver eller mundtlig eksamen med synopsis.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Gunhild Borggrens e-mail adresse: gunhild@hum.ku.dk Mathias Danbolts e-mail adresse: bolt@hum.ku.dk
Sidst redigeret: 20/11-2012



Københavns Universitet