uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Nyhedsjournalistik i teori og praksis


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Institut for nordiske studier og sprogvidenskab
Undervisere: Gitte Gravengaard
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Undervisnings- form: Undervisningsformen veksler mellem oplæg (fra underviser, kursister og eksterne rekvirenter), diskussioner (i plenum og i grupper) og praktiske øvelser.
Indhold: Hvordan har man på forskellig måde bedrevet forskning i nyhedsjournalistik? Hvordan tænker og arbejder nyhedsjournalister? Hvilke kriterier styrer journalisternes udvælgelse af nyhedshistorier? Og hvordan bruger man al denne viden, når man skal samarbejde med journalister i hverdagen?

Disse spørgsmål arbejder vi med på dette kursus om nyhedsjournalistik. Kursisterne kommer til at arbejde med den eksisterende forskning i nyhedsjournalistik, og de får mulighed for selv at opøve kompetencer i at analysere netop nyhedsjournalistik. Herved får de en dyb indsigt i, hvordan journalister tænker og arbejder. Denne viden sætter vi på spil i praktiske øvelser, hvor vi skal diskutere, hvordan man som eksempelvis kommunikationsmedarbejder arbejder mest hensigtsmæssigt sammen med journalister.

Kurset består således både af gennemgang og diskussion af international og dansk forskning i nyhedsjournalistik – med speciel vægt på nyere danske undersøgelser af mediernes behandling af forskellige konkrete sager – og af en række praktiske øvelser, hvor kursisterne selv skal undersøge de danske mediers nyhedshistorier. Kursisterne skal også selv prøve ’at tænke som journalister’ og vælge nyhedshistorier til og fra, og derudover vil der også være medietræningsøvelser, hvor kursisterne fx prøver at ’stå på den anden side’, dvs. optræde i medierne.
Eksamensform: Skriftlig hjemmeopgave
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 25/1-2013



Københavns Universitet