uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Periode emne Medieæstetik: postmedialt og postæstetisk vilkår


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afdeling for Kunsthistorie
Undervisere: Ulrik Ekman
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Første undervisningsgang: Uge 6
Undervisnings- form: Holdundervisning
Indhold: Dette emnekursus introducerer til praktisk teoretiske og kritisk refleksive tilgange til fænomener i kunstens og kulturens udtryk i den vestlige verden hen over de sidste to tiår, der responderer på samtidens postmediale og postæstetiske vilkår ved tydeligt at begynde at sætte spørgsmålstegn ved deres medieæstetiske karakter.
Det kan dreje sig både om markante samspil og om markeringer af divergenser mellem medier og æstetik. I dag rejses igen æstetiske spørgsmål i tilknytning til bl.a. studier af sociale medier, nye medier, kommunikation, film, fjernsyn og fotografiet.
Spørgsmål om medier bliver igen og på anderledes vis påtrængende inden for kunst- og kulturvidenskaberne, f.eks. i kraft af kunstneres interesse for at bringe forskellige medier i spil med og mod hinanden, kunsthistoriens beskæftigelse med et udvidet billedbegreb, medieringer af artefakter indenfor arkitektur, museologi og design, interessen i koblinger mellem performativ æstetik og mediering, de videre udviklinger af studier i visuel kulturs mediale aspekter, auditiv kultur og mediering, samt en voksende kulturstudiemæssig interesse for fotos, film, nye medier og sociale medier.
Disse typer spørgen finder sted undervejs i samtidens omfattende æstetisering af vores omverden, vores sociale livsformer og vores egne livsforløb med deres oplevelser, og undervejs i udfoldningen af netværkssamfundets stadig mere allestedsnærværende teknik og medier.
Spørgsmålet om medieæstetik fremstår således som et vanskeligt, endnu uafklaret og helt væsentligt anliggende for mediestudier såvel som for kunst- og kulturvidenskabelige studier.
Vi fokuserer i kurset på mediemæssig modtagelse og interaktion, æstetisk oplevelse og interaktion. Vi vil arbejde med tilgange til en mindre serie konkrete projekter for igennem mødet med disse at diskutere generelle spørgsmål om: et postmedialt og et postæstetisk vilkår; mediekunst; affekt, sansning, emotion og perception; intermedialitet; medie-specificitet og konvergens.
I kurset arbejdes der teoretisk og historisk med spørgsmål om, hvordan forskellige mediers form og indhold etablerer relationer til, eller adskiller sig, fra bestemte æstetiske udtryksformer.
Vi vil ligeledes diskutere om, og i så fald hvordan, man i dag kan arbejde med en medieæstetisk situation og begivenhed, hvor æstetiske diskurser møder domænerne for mediale og tekniske fænomener. Er der f.eks. tale om et stadig mere multimodalt, interaktivt og bruger-genereret æstetisk møde, der spørger til, hvorledes medier og teknik perciperes, har eller tilskrives betydning? Er der evt. snarere tale om et æstetisk møde, hvor medier og teknik opererer følelsesmæssigt, sanseligt og måske affektivt?
Litteratur: Kurset er så vidt muligt kompendiebaseret og omfatter en bred vifte af kortere nyere tekster inden for filosofi, æstetik, kunsthistorie, kulturstudier samt mediestudier. Som grundbøger anvendes desuden (anskaffes af deltagerne før kursusstart):
Ouellette, Laurie. The Media Studies Reader. London: Routledge, 2012.
Ribeiro, Anna Christina. The Continuum Companion to Aesthetics. London: Continuum, 2012.
Fænomenerne behandlet undervejs i kurset inkluderer seks relativt komplekse projekter, der i deres medieæstetiske udtryk inddrager bevægelse, haptik, lyd, lys, billeder, film og video, arkitektur, installationer, live performance, interaktionsdesigns, nye medier, sociale medier, litterære tekster og narrativitet, spil, mobiltelefoner, håndholdte enheder, allestedsnærværende computere. I dette mesters kursusforløb drejer det sig om følgende: Pierre Huyghes to-kanals video The Third Memory (1999) Mark Z. Danielewskis roman House of Leaves (2000) og Poes album Haunted (2000) Diller and Scofidios arkitekturprojekt for mediepavillionen Blur Building (2002) Rafael Lozano-Hemmers interaktive video- og overvågningsinstallation Under Scan (2005-) Sociale mediers personprofilering og selv-portrætter (2005-) Blast Theorys miksede virkelighedsspil I'd Hide You (2012)
Eksamensform: Eksamen kan aflægges i formen fri mundtlig sagsfremstilling med materiale (30 minutter, heraf 15 minutters præsentation og 10 minutters efterfølgende diskussion).
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Ulrik Ekmans e-mail adresse: ekman@hum.ku.dk
Sidst redigeret: 21/11-2012



Københavns Universitet