Indhold: |
E-læring eller IT i undervisningen er et tema, der dukker oftere og oftere op i den offentlige debat. Politikerne efterlyser det mens universiteter, folkeskoler, gymnasier, efterskoler, ja selv børnehaver i stigende grad indkøber elektroniske gadgets, såsom iPads, til at modernisere undervisningen. Der er mange tegn på, at vores skoler står i en brydningstid.
I kurset vil vi blandt andet beskæftige os med børn og unges medievaner, og derudfra diskutere, hvordan man fra underviserens side kan imødekomme udfordringerne. Der har fx været meget fokus på netmobning. Andre ofte fremførte bekymringer går på, at det flimrende digitale mediemiljø mindsker børns evne til at fordybe sig, fx i en bog. Omvendt synes de nye medier at rumme interessante muligheder for at udforme en mere aktiv, differentieret og engagerende undervisning.
Men hvordan får man mest ud af en iPad i undervisningen? Og hvordan sikres fagligheden i en elev-centreret undervisning? Det er et par af de mange endnu ubesvarede spørgsmål, som de digitale medier stiller til vores skoler. Og som vi skal være med til at svare på. Kursets perspektiver er brede, da e-læring ikke kun vedrører vores skoler. De nye undervisningsmuligheder, der opstår, er relevante i alle samfundssektorer.
Teoretisk er kurset et møde mellem medievidenskab og didaktik i en danskfaglig kontekst. Formatet er et 7-ugers intensivforløb med to lektioner om ugen. Her vil den ene gang typisk have et overvejende teoretisk fokus, mens den anden gang vil være domineret af øvelser og eksperimenter med digitale læringsredskaber. Vi vil fx studere og arbejde i praksis med iPads og anskue dem i forhold til de undervisningsmuligheder og -udfordringer, de stiller, samt benytte dem til at sammensætte nytænkende undervisningsforløb. |