uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

Periode emne Pariserskolen


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum

Semester:

1 semester
Institutter: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, afdeling for Kunsthistorie
Undervisere: Jens Toft
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Undervisnings- form: Holdundervisning. Undervisningen vil svinge mellem lærer- og studenteroplæg, mellem teoretiske oplæg, oplæg om centrale temaer og strømninger, stilspørgsmål og oplæg om enkeltkunstnere og enkeltværker. Vægtningen af disse ting vil blive foretaget i fællesskab på holdet i begyndelsen af semestret.
Indhold: Kursets overordnede faglige mål består i at udvikle en fornemmelse for de komplekse betydninger, mange kunsthistoriske termer og begreber har.
I det konkrete tilfælde, hvor termen Pariserskolen kan betegne, og i litteraturen faktisk betegner, forskellige ting lige fra et ”restbegreb”, der betegner meget lille antal konkrete kunstnere af ikke fransk afsgamning, de såkaldte ”peintres maudits”, Utrillo, Chagall, Modigliani, Soutine, til al kunst, skabt i Paris i det 20. århundrede frem til 2. Verdenskrig.
Er Pariserskolen således en del af fransk kunst? Eller tenderer selve termen, og den virkelighed, den dækker, til at kortslutte nogle af den klassiske kunsthistories centrale begreber?
Stilbegrebets teoretiske status og stilen i forhold til Pariserskolens forskellige malere: homogenitet vs. heterogenitet i forhold til de enkelte kunstnere.
Er stilen et spor efter de enkelte kunstneres nationale og anden identitet, eller er den måder at skabe identitet på? Er de stilistiske ”identiteter” og forskelle knyttet til et autonomt kunstbegreb, og/eller er de udtryk for det sociales gennemslag i kunsten (kubisme, surrealisme vs. ”klassicisme”)?
Det vil på holdet i løbet af de første timer blive besluttet, hvilke individuelle kunstnere, vi især skal koncentrere os om.
En del af disse kunstnere er blandt det 20. århundredes helt store, mens andre næsten altid ”er med”, men sjældent undersøges for alvor.
Denne forskel kan undersøges nærmere, og vi kunne overveje at kigge nærmere på nogle af dem.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger: Jens Tofts e-mail adresse: toft@hum.ku.dk
Sidst redigeret: 21/11-2012



Københavns Universitet