Indhold: |
Kursets overordnede faglige mål består i at udvikle en fornemmelse for de komplekse betydninger, mange kunsthistoriske termer og begreber har. I det konkrete tilfælde, hvor termen Pariserskolen kan betegne, og i litteraturen faktisk betegner, forskellige ting lige fra et ”restbegreb”, der betegner meget lille antal konkrete kunstnere af ikke fransk afsgamning, de såkaldte ”peintres maudits”, Utrillo, Chagall, Modigliani, Soutine, til al kunst, skabt i Paris i det 20. århundrede frem til 2. Verdenskrig. Er Pariserskolen således en del af fransk kunst? Eller tenderer selve termen, og den virkelighed, den dækker, til at kortslutte nogle af den klassiske kunsthistories centrale begreber?
Stilbegrebets teoretiske status og stilen i forhold til Pariserskolens forskellige malere: homogenitet vs. heterogenitet i forhold til de enkelte kunstnere. Er stilen et spor efter de enkelte kunstneres nationale og anden identitet, eller er den måder at skabe identitet på? Er de stilistiske ”identiteter” og forskelle knyttet til et autonomt kunstbegreb, og/eller er de udtryk for det sociales gennemslag i kunsten (kubisme, surrealisme vs. ”klassicisme”)?
Det vil på holdet i løbet af de første timer blive besluttet, hvilke individuelle kunstnere, vi især skal koncentrere os om. En del af disse kunstnere er blandt det 20. århundredes helt store, mens andre næsten altid ”er med”, men sjældent undersøges for alvor. Denne forskel kan undersøges nærmere, og vi kunne overveje at kigge nærmere på nogle af dem. |