uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

OB-Modul 7: Voksenlæring og kompetenceudvikling.


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Årsværk: 15

Semester:

1
Institutter: Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Humanistiske Fakultet Forår 2013 Hum
Indhold: I faget ”Voksenlæring og kompetenceudvikling” skal vi arbejde med følgende spørgsmål:
• Hvordan lærer voksne?
• Hvor lærer voksne?
• Hvad lærer voksne?
For at besvare disse spørgsmål, skal vi arbejde med læringsteori på voksenområdet, vi skal arbejde med det vidensgrundlag der ligger til grund for voksenlæringsbegrebet og vi skal se på dette begreb i en pædagogisk, politisk og samfundsmæssig kontekst. Vi skal kigge på det krydsfelt voksne lærer i, og skal derfor kigge nærmere på læring som:
• ledelse
• kultur
• proces
• praksis
• planlægning
Udgangspunktet er analyse og diskussioner af eksempler på pædagogikvidenskabelig vidensproduktion inden for feltet voksenlæring og kompetenceudvikling samt relevante cases fra praksis. Den pædagogisk-faglige indsigt skal fungere som afsæt for at arbejde med spørgsmål af vedrørende praksis, så den studerende konfronterer det teoretiske med det praktiske.
Når faget afsluttes, vil den studerende kunne besvare de tre indledende spørgsmål gennem teori og forskning på området. Den studerende vil ligeledes kunne begribe relationen mellem kompetence og voksenlæring som differentierede og ensartede pædagogik-faglige begreber. Undervisningen strækker sig over 10-12 gange af 2-4 timers varighed, og er baseret på lærer- og studenteroplæg, diskussion og selvstændigt gruppearbejde. Undervisningen i den sidste del af kurset er tilrettelagt sådan, at det bliver muligt at udvikle og drøfte den personlige eksamenscase med feedback fra medstuderende.
Kursus hjemmeside:
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 1/11-2012



Københavns Universitet