Videregående fysiologisk modellering KU105


Semesterangivelse: Forår og Efterår

 


Udgave: Forår 2013 Sund
ECTS points: 10
Punkter: 10 ECTS

Semester:

2. semester, kandidat
Varighed: 13 uger
Institutter: Biomedicinsk Institut
Studieordning: 2012- kandidatstudieordningen
Uddannelsesdel: Kandidat niveau
Kontaktpersoner: Kursusleder: Jørgen Kanters, email: jkanters @ sund.ku.dk Kursussekretær/ Studieservicecenteret: Lene Kongebro Noer, email: lcko @ sund.ku.dk
Skema- oplysninger: Du kan finde flere oplysninger om undervisningen på uddannelsens hjemmeside og i Kandidatstudieordningen for Medicin og Teknologi, SUND.
Undervisnings- form: Forelæsninger og SAU timer
Formål: Målet er, at de studerende erhverver sig et grundigt overblik over eksisterende viden og metoder indenfor moderne medicinsk forskning, så de kan initiere selvstændige videnskabelige projekter på specialeniveau. Kurset består af introduktionsforelæsninger i biologisk medicinsk videnskabsmetode herunder opbygning af den videnskabelige artikel samt komplekse netværk og avanceret fysiologisk modellering. Derudover vil forskere holder forelæsninger om medicotekniske relevante biologiske projekter, og studenterne vil præsentere og analysere aktuelle videnskabelige artikler der vil blive diskuteret i plenum. Emnerne varierer fra år til år, men vil typisk inkludere elektrokardiografiske tidsserier og karmodeller.
Indhold: For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
• have en videregående forståelse af fysiologiske modellers karakter og dynamik
• opstille en fysiologisk model ud fra given viden, samt foretage en simpel analyse af data med henblik på at tilvejebringe ny ukendt viden om et fysiologisk system
• anvende Matlab programmering relateret til videregående analyse af en dynamisk problemstilling
• beskrive fysiologiske tidsserier og undersøge deres dynamik
• analysere en videnskabelig artikel inden for fysiologisk modellering og/eller tidsserieanalyse og forholde sig kritisk til den anvendte metode og publicerede resultater
• formidle en fysiologisk dynamisk problemstilling i en rapport og i en Powerpoint præsentation
Eksamensform: Mundtlig eksamen, 7-trins skala, intern bedømmelse
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 5/10-2012



Københavns Universitet