Forebyggelse og sundhedsfremme.


Semesterangivelse: Efterårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Sund
Punkter: 7 ECTS

Semester:

5. semester.
Institutter: Institut for Folkesundhedsvidenskab.
Uddannelsesdel: Bachelor niveau
Kontaktpersoner: Kursusleder Finn Diderichsen, e-mail: fidi@sund.ku.dk
Andre undervisere:
Professor Bjørn Holstein, ekstern lektor Pernille Due og lektor Else Nygaard
Skema- oplysninger:  Vis skema for kurset
Samlet oversigt over tid og sted for alle kurser inden for Lektionsplan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet Forår 2013 Sund
Formål:
Kursets hovedmål er at give de studerende redskaber til at kunne måle omfanget af et sundhedsmæssigt problem, kunne forholde sig til forskellige metoder og strategier overfor et sådant samt kunne foreslå og argumentere for relevante indsatser fra forskellige sektorer til løsning eller bedring af sundhedsmæssige problemer.
De studerende skal kende og kritisk kunne vurdere forskellige forebyggelsesstrategier. Desuden skal de gennem kurset udvikle kompetence indenfor prioritering, planlægning, implementering, monitorering og evaluering af forebyggende og sundhedsfremmende tiltag overfor befolkningen. De studerende skal kunne anvende centrale begreber indenfor forebyggelse og sundhedsfremme.
De skal have kendskab til væsentlige nationale og internationale forebyggende/sundhedsfremmende programmer og strategier overfor væsentlige sundhedsproblemer.
Lærebøger:
Glantz K, Lewis FM, RImer BK: Health behaviour and health eduation. Theory, Research and practice. Vil kunne købes i Akademisk Boghandel fra nogle dage inden kursusstart.
Et lille kompendium med kursusmateriale. Vil kunne købes i Akademisk Boghandel, Center for Sundhed og Samfund, Øster Farimagsgade.
Eksamensform:
Individuel, skriftlig 48 timers integreret eksamen i to fag: forebyggelse og sundhedsfremme, og medicinsk sociologi.
Ekstern censur, én karakter efter 7-trins-skalaen.
Kursus hjemmeside:
Bemærkninger:
Link til nyeste udgave af denne side, se i højre side, gråt felt.
Undervisnings- sprog: Kun dansk
Sidst redigeret: 5/10-2012



Københavns Universitet