uc:sendtilenven runat server id uc_sendtilenven
Ændre størrelse på tekst Print

International Business Communication 2012-2013


Semesterangivelse: Forårs kursus

 


Udgave: Forår 2013 Hum
Årsværk: 15 ECTS
Institutter: Institut for nordiske studier og sprogvidenskab
Undervisere: Mie Femø Nielsen
Skema- oplysninger: Opstart med et par seminardage dec. 2012, casearbejde og studietursforberedelse dec. 2012-jan. 2013, studietur til Mumbai februar 2013, et par seminardage i løbet af foråret 2013, casearbejde feb.-maj med caseklimaks maj 2013 (datoer følger senere).
Undervisnings- form: Kurset er casebaseret og understøttes af en række seminardage. Kurset er tilrettelagt, så alle deltagere bliver aktive medskabere af et dynamisk og refleksivt læringsrum. Man kan roligt forvente at få travlt, lære fantastisk meget, få venner for livet og have det supersjovt imens. På dette kursus udgør processen i sig selv en meget stor del af det faglige udbytte.

På seminardagene vil der være underviseroplæg, gæsteoplæg, studenteroplæg,gruppearbejde, plenumdiskussioner, miniworkshops og meget andet. Studenteroplæg og øvelser på kurset er teambaserede og bygger i høj grad på stof fra andre kurser på fakultetet.

I undervisningsforløbet vil indgå ekskursioner til aktører blandt virksomheder i Danmark, der har erfaring med at arbejde internationalt.

Nogle af timerne på kursets seminardage foregår via webcamera sammen med kurser i Mumbai, således at de studerende på KUA bliver undervist i dele af kurset sammen med studerende på en Business School i Mumbai. På disse dage vil kurset derfor kunne have særlige mødetider for at kunne være synkrone med andre tidszoner.

De studerende på de tre locations skal også arbejde sammen om mindre opgaver undervejs, således at de trænes i internationalt, ICT*-medieret projektarbejde.

Disse opgaver er integreret i arbejdet med holdets store case.

I løbet af kurset vil der blive arbejdet med mindst én international case, hvor deltagerne skal deltage i teambaseret arbejde om i samarbejde med studerende i Mumbai og med rekvirenten selv. Rekvirenten er en Mærsk. Formålet med casen er at opnå stærk integration af teori og praksis. Casearbejdet er teambaserede og bygger i høj grad på stof fra andre kurser på fakultetet.
Indhold: Hvordan leder man projekter, der outsources til Indien? Hvordan påvirker det virksomheden, at den får kinesiske ejere? Hvordan leder man møder med internationale samarbejdspartnere? Hvad er det særligt skandinaviske, vi på godt og ondt trækker med os i internationale samarbejdsprojekter? Hvordan bringer man sine humanistiske kompetencer i spil, når man samarbejder med BRIK-landene**? Det er nogle af de spørgsmål, som vil blive arbejdet med i løbet af dette kursus.

Kurset beskæftiger sig med forretningsforståelse, forretningsstrategi, kvalitetssikring, harmonisering, outsourcing, investor relations, internationale projekter og ICT-medieret projektarbejde. Der vil blive lagt vægt på at træne de studerende i at sætte deres faglighed i spil i en international forretningskontekst såvel som i selv at agere i internationale projekter.

Emnemæssigt vil kurset bygge videre på andre kurser, der har haft fokus på felter som strategisk kommunikation, procesledelse, professionel interaktion, forretningsforståelse, antropologiske metoder, samt interkulturel kommunikation, Indien-studier mm..

Studentergruppen på kurset vil tilsammen dække disse kompetencer; det er ikke et krav til hver deltager at kunne dække det hele. Derved lægger kurset også op til at samarbejde med personer med andre faglige baggrunde på en måde, så den samlede faglighed udnyttes til at skabe bedre opgaveløsninger. Tværfaglighed er således en vigtig del af kursets tilgang til casearbejdet.

Professionelt lægger kurset op til fremtidigt arbejde med kommunikation og projektledelse. Dette kursus er et af de kurser på KUA, der direkte har konsekvenser for de studerendes senere karriere, da alt stoffet og samtlige øvelser har direkte relevans for praktisk arbejde med kommunikation, ledelse og tværfaglige projekter i internationale virksomheder.

Fra tidligere kurser af samme underviser er erfaringen, at rekvirenterne ender med at være ovenud begejstrede for de studerendes resultat. Det gælder fx Danfoss, som samarbejdede om en case i efteråret 2010, og DI Vestsjælland som har samarbejdet om en case i foråret 2012. Som det blev sagt sidst af en erhvervsleder: "Det de studerende her har leveret ligger FULDT på højde med, hvad professionelle bureauer laver for os, og vi betaler KASSEN for den type opgaver!" Der vil således være en stor faglig tilfredsstillelse forbundet med casearbejdet. Man trænes i sine teamkompetencer såvel som i at sætte sine humanistiske kompetencer i spil på en måde, der skaber værdi (herunder forretningsmæssige resultater) og derfor giver anerkendelse fra rekvirenten.
Tilmelding: Tilmelding nødvendig og fristen var i begyndelsen af november. Dette blev annonceret i INSS-Nyt i oktober måned 2012.
Eksamensform: Eksamen vil bestå i en mundtlig fremlægning af caseløsningen for den eksterne rekvirent. En ekstern censor vil være til stede under denne fremlægning. Derudover vil hver studerende skulle aflevere en portfolio over løste opgaver i tilknytning til casen. Der gives karakter efter 7-trinsskalaen
Kursus hjemmeside:
Sidst redigeret: 9/11-2012



Københavns Universitet